The Teatrando Project. A bridge of connections

Journal title WELFARE E ERGONOMIA
Author/s Roberta Villa, Alessia Repossi , Vaninka Riccardi, Elisabetta Cozzi
Publishing Year 2022 Issue 2021/2 Language Italian
Pages 12 P. 105-116 File size 290 KB
DOI 10.3280/WE2021-002008
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The authors introduce The Teatrando Project: a bridge of connections, a territorial and communitarian experience that has been lasting for almost 20 years; today the authors describe the project stimulated by the innovative ideas of contemporary welfare. A contribution referring to field experiences and good practices that see, at a methodological level, the combination of social theater with a Gestalt gaze. The protagonists participating in the Teatrando Project are not only individuals, but also groups who, thanks to the experience of theater, experiment and train in different and new forms of active citizenship. It is an example of creativity and social responsibility, participation, conception, activation of local informal welfare systems. Furthermore, the description of this experience in evolutionary terms has led the authors to take into consideration the factors of change taking place following the health emergency: how have theater practices been remodeled in having to use technological tools and long-distance relationships?

Keywords: connections; bridge; social theatre; Gestalt; community; well-being.

  1. Bernardi C. (2004). Il teatro sociale. L’arte tra disagio e cura. Roma: Carocci.
  2. Bernardi C. e Innocenti Malini G., a cura di (2021). Performing the social. Education, care and social inclusion through theatre. Milano: FrancoAngeli.
  3. Bernardi C. e Innocenti Malini G. (2017). Performare la societas. Le intersezioni del teatro sociale e della performance nella riflessione e prassi contemporanee. In: Cruz H., Bezelga I. e Rodrigues P.S., a cura di, Praticas artisticas comunitarias. Évora: University of Évora, pp. 54-68.
  4. Bernardi C., Cuminetti B. e Dalla Palma S., a cura di (2000). I fuoriscena: esperienze e riflessioni sulla drammaturgia nel sociale. Milano: Euresis.
  5. Bino C., Innocenti Malini G. e Peja L., a cura di (2019). Lo scandalo del corpo. Studi di un altro teatro per Claudio Bernardi. Milano: Vita e Pensiero.
  6. Caruso F. (2009). Il teatro delle azioni sociali. Acireale (CT): Bonanno.
  7. Cascetta A. e Peja L. (2003). Ingresso a teatro. Guida all’analisi della drammaturgia. Firenze: Le Lettere.
  8. De Marinis M. (2020). Per una politica della performance. Il teatro e la comunità a venire. Spoleto (PG): Editoria e Spettacolo.
  9. Detta A., Maltese F. e Pontremoli A., a cura di (2008). I teatri dell’abitare. Supplementi di Animazione Sociale, 1Bis: 7-95.
  10. Fiaschini F. (2018). Performance, processo e partecipazione. Dall’animazione teatrale al teatro sociale. In: Guccini G. e Petrini A., a cura di, Thinking the Theatre. New Theatrology and Performance Studies. Bologna: Università di Bologna.
  11. Fiaschini F. (2008). Teatro, territorio e comunità: nuove prospettive del teatro sociale. In: Luraghi S. e Stringa P., a cura di, Cultura e territorio. Beni e attività culturali. Valorizzazione e indotto in prospettiva europea. Milano: FrancoAngeli.
  12. Grotowski J. (2002). Towards a Poor Theatre, edited by Barba E. New York: Routledge Taylor & Francis Group (trad. it.: Il teatro povero. Firenze: La Casa Usher, 2015).
  13. Innocenti Malini G. (2021). Breve storia del teatro sociale in Italia. Imola (BO): Cue Press.
  14. Innocenti Malini G. (2001). Appunti sul valore pedagogico del teatro. In: Badolato G., Fiaschini F., Innocenti Malini G. e Villa R., a cura di. La scena rubata. Milano: Euresis.
  15. Innocenti Malini G. e Repossi A., a cura di (dicembre 2011). Il teatro come ponte per la comunità. ERREPIESSE. Rivista su una via italiana alla riabilitazione psicosociale, 3: 2-89.
  16. Perina R. (2008). Per una pedagogia del teatro sociale. Milano: FrancoAngeli.
  17. Perls F., Hefferline R. e Goodman P. (1997). La terapia della Gestalt: eccitazione e accrescimento nella personalità umana. Roma: Astrolabio.
  18. Pomari L., Riccardi V. e Villa R. (2020). Words in progress contro l’odio. Antropologia pubblica, 6: 109-129.
  19. Pontremoli A. (2014). Elementi di teatro educativo, sociale e di comunità. Torino: Utet Università.
  20. Pontremoli A. (2005). Teoria e tecniche del teatro educativo e sociale. Torino: Utet.
  21. Repossi A. (2011). Un incontro di sguardi. Psicoterapia della Gestalt e teatro sociale. ERREPIESSE. Rivista su una via italiana alla riabilitazione psicosociale, 3: 45-51.
  22. Rossi Ghiglione A. (2013). Teatro sociale e di comunità. Drammaturgia e messa in scena con i gruppi. Roma: Audino.
  23. Rossi Ghiglione A. e Pagliarino A., a cura di (2007). Fare teatro sociale. Esercizi e progetti. Roma: Audino.
  24. Spagnuolo Lobb M. (2011a). I processi creativi e la malattia mentale: il disagio tra scena e controscena. ERREPIESSE. Rivista su una via italiana alla riabilitazione psicosociale, 3: 37-44.
  25. Spagnuolo Lobb M. (2011b). Il now-for-next in psicoterapia. La psicoterapia della gestalt raccontata nella società post-moderna. Milano: FrancoAngeli.

Roberta Villa, Alessia Repossi , Vaninka Riccardi, Elisabetta Cozzi, Il Progetto Teatrando. Un ponte di connessioni in "WELFARE E ERGONOMIA" 2/2021, pp 105-116, DOI: 10.3280/WE2021-002008