A stone in a pond. Schools as a space of social and cultural centrality in transitional contexts in southern Sardinia

Journal title ARCHIVIO DI STUDI URBANI E REGIONALI
Author/s Valentina Rossella Zucca
Publishing Year 2022 Issue 2021/132 Suppl.
Language Italian Pages 16 P. 138-153 File size 500 KB
DOI 10.3280/ASUR2021-132-S1009
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The contribution describes the reasons why the space of services, specifically of schools, can be a trigger for the urban regeneration of contexts in social transition, with a focus on three cases in southern Sardinia. The school is thought as an urban space, a polarity with a larger scale reverberation in the territory. The pedagogical role extended to the context can trigger a process of imagination of the city that involves the inhabitants, including the youngest.

Keywords: social transition; Sardinia; learning; welfare; schools

  1. Bauman Z. (2002). La società individualizzata. Bologna: il Mulino (ed. orig. 2001).
  2. Lamacchia M.R., Luisi D., Mattioli C., Pastore R., Renzoni C. e Savoldi P. (2021). Contratti di scuola: uno spazio per rafforzare le relazioni tra scuola, società e territorio. In: Coppola A., Del Fabbro M., Lanzani A., Pessina G. e Zanfi F., a cura di, Ricomporre i divari. Bologna: il Mulino.
  3. Lanzani A. (2015). Città territorio urbanistica tra crisi e contrazione. Milano: FrancoAngeli.
  4. Lanzani A. e Pasqui, G. (2011). L’Italia al futuro. Città e paesaggi, economie e società. Milano: FrancoAngeli. DOI: 10.3280/TR2019-09000
  5. Lefebvre H. (1970). Il diritto alla città. Venezia: Marsilio (ed. orig. 1968).
  6. Munarin S. e Martelliano V. (2012). Spazi, storie e soggetti del welfare: Sul ruolo delle politiche di welfare state nella costruzione della città. Roma: Gangemi
  7. Renzoni C. (2015). Welfare urbano e dispersione. Bilanci e strategie per la città diffusa. In: Fabian L. e Marini S., a cura di, Nella ricerca. Futurecycle. Pordenone: Giavedoni editore.
  8. Rodari G. (1973). Grammatica della fantasia. Torino: Einaudi.
  9. Secchi B. (2005) La città del ventesimo secolo. Roma-Bari: Laterza.
  10. Tosi M. C. (2009). La fatica di abitare. Per una città confortevole, sana e sicura. Urbanistica, 139: 88-92.
  11. Ward C. (2018). L’educazione incidentale. Milano: Elèuthera.

Valentina Rossella Zucca, Un sasso in uno stagno. Le scuole come spazio di centralità sociale e culturale in contesti in transizione nella Sardegna meridionale in "ARCHIVIO DI STUDI URBANI E REGIONALI" 132 Suppl./2021, pp 138-153, DOI: 10.3280/ASUR2021-132-S1009