Re-designing the education system starting from the territories: the Puglia experience

Journal title ARCHIVIO DI STUDI URBANI E REGIONALI
Author/s Maria Raffaella Lamacchia, Rocco Pastore
Publishing Year 2022 Issue 2021/132 Suppl. Language Italian
Pages 18 P. 154-171 File size 1751 KB
DOI 10.3280/ASUR2021-132-S1010
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

In the demographic downsizing era, it is necessary to rethink aims and tools for the resources allocation and the rules for the organization of construction and school network, starting from solid knowledge and far-sighted urban and territorial strate-gies. Starting from innovative practices tested by the Apulia Region, we propose a thought about the role of schools as learning spaces and strategic changing factors in the contemporary city.

Keywords: Education Servicies; Urban Design Standard; Learning Spaces; Deci-sion Support Systems.

  1. Aa.vv. (2021) (a cura di). Spazi per crescere. I concorsi di progettazione dei Poli per l’Infanzia Zerosei in Puglia. Altamura: Grafica&Stampa.
  2. Checkland P.B. (1988). Information Systems and System Thinking: Tine to Unite. International Journal of Information Management, 8: 239-248.
  3. Edwards C., Gandini L. and Forman G. (1998). The hundred languages of children: The Reggio Emilia approach advanced reflections. Westport, CT: Ablex.
  4. INDIRE (2016). Manifesto “1+4 spazi educativi per la scuola del Terzo Millennio”. -- Testo consultabile al sito: https://www.indire.it/progetto/ll-modello-1-4-spazi-educativi/.
  5. Lefebvre H. (1968). Il diritto alla città. Venezia: Marsilio.
  6. Lefebvre H. (1991). The Production of Space. Hoboken: Wiley.
  7. Patti F. (2019) (a cura di). Inchiesta “Scuole, dall’aula alla città”. Il Giornale dell’architettura. -- Testo disponibile al sito: https://inchieste.ilgiornaledellarchitettura.com/scuole-italia-ripartire-patrimonio-edilizia-scolastica/
  8. Renzoni C. e Savoldi P. (2019). Oltre il recinto: tornare a scuola con una prospettiva urbana. In: Patti F., a cura di, Inchiesta “Scuole, dall’aula alla città”. Il Giornale dell’architettura. -- Testo comsultabile al sito: https://inchieste.ilgiornaledellarchitettura.com/oltre-il-recinto-tornare-scuola-prospettiva-urbana/
  9. Sansoni N., (1979). Architettura per la scuola. Casabella, 447-448.
  10. Schön D.A. (1983). The Reflective Practitioner: How Professionals Think In Action. New York: Basic Books. (trad. it.: Il professionista riflessivo. Per una nuova epistemologia della pratica professionale. Bari: Dedalo, 1993).
  11. Tosi L. (2019) (a cura di). Fare didattica in spazi flessibili. Firenze: Giunti Scuola.

Maria Raffaella Lamacchia, Rocco Pastore, Ripensare il sistema dell’istruzione a partire dai territori: l’esperienza della Puglia in "ARCHIVIO DI STUDI URBANI E REGIONALI" 132 Suppl./2021, pp 154-171, DOI: 10.3280/ASUR2021-132-S1010