The role of reflexivity in STEM education among girls

Journal title EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES
Author/s Anna Grazia Lopez
Publishing Year 2023 Issue 2023/1 Language Italian
Pages 12 P. 70-81 File size 0 KB
DOI 10.3280/erp1-2023oa15879
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

For years, the European Union has been monitoring the number of women working within STEM and despite the proposed guidelines and strategie, scientific professions continue to remain the prerogative of men. An impulse to the diffusion of STEM among students and in particular among girls was undoubtedly given by PNRR Italy and, specifically, by the initiative "Futura: the school for tomorrow’s Italy" which provides among the investment lines for skills the promotion of STEM. The PNRR has envisaged as a transversal objective of the six Missions a greater inclusion of women in all sectors of society and in particular in that of scientific research. However, gender orientation in scientific disciplines must be faced with the presence of a culture that cannot imagine for women professions other than those belonging to the world of care, with repercussions on the choices of students. Therefore, any action aimed at orienting girls to STEM must start from a reflection aimed at deconstructing the stereotypes linked to scientific professions and prefiguring new paths of life. The reflection through the narrative device allows girls to "give voice" to the social representations that condition their choices and to reveal, through these, the cultural conditionings that prevent them from realizing their professional desires. To the identification of these social representations is added the discovery of self and the ability to be resilient and therefore able to resist the obstacles that stand between the desire to assert oneself and cultural ties.

Keywords: ; STEM; Education; PNRR; Storytelling; Stereotypes; Mindfullness

  1. Biemmi, I., & Leonelli, S. (2017). Gabbie di genere. Milano: Rosenberg & Sellier.
  2. Boscolo, P. (1997). Psicologia dell’apprendimento scolastico. Torino: Utet.
  3. Colella, P. (2022). Il PNRR, il genere, STEM, la scuola, l’occupazione in https://www.proteofaresapere.it/news/notizie/pnrr-genere-stem-scuola-occupazione-patrizia-colella-contributo-discussione-sicuro-interesse-mondo-scuola (data di consultazione: 9 marzo 2023).
  4. Commissione europea e Banca europea per gli investimenti. (2018). Finanziare le donne imprenditrici: come rafforzare la crescita.
  5. Cornoldi, C. (2007). Metacognizione e apprendimento. Bologna: il Mulino.
  6. European Commission. (2018). Communication from the Commission to the Eu-ropean Parliament, the Council, the European Economic and Sociak Commitee and the Committee of rhe Regions on a European Strategy for University.
  7. European Commision, Digital Education Action Plan (2021-2027) (data di consultazione: 9 marzo 2023).
  8. European skills Agenda (2020) (data di consultazione: 9 marzo 2023).
  9. European Commision, Report on Gender Equality, 2021.
  10. ISTAT, Rapporto annuale 2020. La situazione del Paese. in https://www.istat.it/storage/rapporto-annuale/2020/Rapportoannuale2020.pdf (data di consultazione: 10 marzo 2023).
  11. Freire, P. (2014). Pedagogia dell’autonomia. Torino: Edizioni Gruppo Abele.
  12. Gardner, H. (2008). Cambiare idee. L’arte e la scienza della persuasione. Milano: Feltrinelli.
  13. Lopez, A.G. (2007). Educare al cambiamento? È tutta una questione di potere. Milano: FrancoAngeli.
  14. Lopez, A.G. (2009). Donne e scienza. Milano: Unicopli.
  15. Lopez, A.G. (2015). Scienze, genere, educazione. Milano: FrancoAngeli.
  16. Lopez, A.G. (2018). Pedagogia delle differenze. Intersezioni tra genere ed etnia. Pisa: ETS.
  17. Musi, E. (2018). A un passo dall’impossibile. L’educazione tra radicamento e uto-pia. In Iori, V. (Eds.). Educatori e pedagogisti: il senso dell’agire educativo, (pp.111-130). Trento: Erickson.
  18. PNRR Italia, Scuola Futura in https://pnrr.istruzione.it/ (data di consultazione: 9 marzo 2023).
  19. Marone, F., & Buccini, F. (2022). Nuove disuguaglianze nell’era contemporanea: le ragazze e le STEM. Education, Sciences & Society, 1, pp. 170-184.
  20. Mortari, L. (2004). Apprendere dall’esperienza. Il pensare riflessivo nella forma-zione. Roma: Carocci.
  21. Mortari, L. (2009). Ricercare e riflettere. La formazione del docente professioni-sta. Roma: Carocci.
  22. Ulivieri, S. (1995). Educare al femminile. Pisa: ETS.
  23. Unione Europea, Risoluzione del Parlamento europeo del 10 giugno 2021 sulla “promozione della parità tra donne e uomini in materia di istruzione e occupazione nel campo della scienza, della tecnologia, dell'ingegneria e della ma-tematica (STEM), in https://eur-lex.europa.eu/legalconent/IT/TXT/PDF/?uri=CELEX:52021IP0296&from=EN#:~:text=8.2.2022-,Gioved%C3%AC%2010%20giugno%202021,79).

Anna Grazia Lopez, Il ruolo della riflessività nell’educazione alle STEM tra le ragazze in "EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES" 1/2023, pp 70-81, DOI: 10.3280/erp1-2023oa15879