The primacy of the other in the training of the couple and family psychoanalyst

Journal title INTERAZIONI
Author/s Ludovica Grassi
Publishing Year 2023 Issue 2023/2 Language Italian
Pages 7 P. 17-23 File size 140 KB
DOI 10.3280/INT2023-002002
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The family and couple setting requires a radical transformation of the quality and breadth of our listening, which is addressed to a patient made up of several subjects but at the same time unitary. It is a matter of being able to oscillate between individual, cou-ple and group psychic functioning, all always co-present, with a focus on an uncon-scious that is no longer individual, but heterotopic or ectopic. The training process is hinged on the tripod of personal psychoanalysis, theoretical-clinical seminars and super-vision, in which the clinical case discussion in group is fundamental, as it allows the stu-dent to experience, dealing with a plurisubjective clinic, a field in which there are not only several minds at work, but also a groupal mind, thus creating an experiential situa-tion analogous to the personal analysis carried out to become an analyst, but of a groupal nature.

Keywords: groupal mind, listening, pluri-subjectivity, setting extension.

  1. Abraham N., Torok M. (1987). La scorza e il nocciolo. Roma: Borla, 1993.
  2. Aulagnier P. (1975). La violenza dell’interpretazione. Roma: Borla, 1994.
  3. Bonaminio V., Di Renzo M., Giannotti A. (1993). Le fantasie inconsce dei genitori come fattori ego-alieni nelle identificazioni del bambino: qualche riflessione su identità e falso Sé attraverso ili materiale clinico dell’analisi infantile. Rivista di Psicoanalisi, 39, 4: 681-708.
  4. Devereux G. (1972). Ethnopsychanalyse complémentariste. Paris: Flammarion.
  5. Fraiberg S., Adelson E., Shapiro V. (1975). I fantasmi nella stanza dei bambini. Un approccio psicoanalitico ai problemi posti da relazioni disturbate madre bambino. In Fraiberg S., Il sostegno allo sviluppo. Milano: Raffaello Cortina, 1999.
  6. Giannakoulas A. (1992). Il bambino come “terapia” della difesa maniacale post-traumatica genitoriale. Interazioni, 0: 25-35.
  7. Giannakoulas A., Giannotti A. (1984). Il setting con la coppia genitoriale. In AA.VV., Il setting. L’approccio relazionale in neuropsichiatria infantile. Roma: Borla.
  8. Kaës R. (2009). Le alleanze inconsce. Roma: Borla, 2010.
  9. Kaës R. (2015). L’estensione della psicoanalisi. Milano: FrancoAngeli, 2016.
  10. Laplanche J. (1987). Nuovi fondamenti per la psicoanalisi. Roma: Borla, 1989.
  11. Laplanche J. (1992). Il primato dell’altro in psicoanalisi. Bari, Roma: La Biblioteca, 2000.
  12. Laing R.D. (1979). Intervista sul folle e il saggio. Roma: Laterza.
  13. Norman J., Salomonsson B. (2005). “Weaving Thoughts”: A method for presenting and commenting psychoanalytic case material in a peer group. International Journal of Psycho-Analysis, 86, 5: 1281-1298. DOI: 10.1516/B5JL-V3H9-20NG-CJC
  14. Milner M. (1987). La follia rimossa delle persone sane. Roma: Borla, 1992.
  15. Pichon-Rivière E. (1971). Il processo gruppale. Dalla psicoanalisi alla psicologia sociale. Loreto: Libreria Editrice Lauretana, 1985.
  16. Racamier P.-C. (1992). Il genio delle origini. Psicoanalisi e psicosi. Milano: Cortina, 1993.
  17. Searles H.F. (1959). Il tentativo di far impazzire l’altro partecipante al rapporto: una componente dell’etiologia e della psicoterapia della schizofrenia. In Searles H.F., Scritti sulla schizofrenia. Torino: Bollati Boringhieri, 1974
  18. Winnicott D.W. (1961). La teoria del rapporto infante-genitore. In Winnicott D.W., Sviluppo affettivo e ambiente. Roma: Armando, 1970.

Ludovica Grassi, Il primato dell’altro nella formazione dello psicoanalista della coppia e della famiglia in "INTERAZIONI" 2/2023, pp 17-23, DOI: 10.3280/INT2023-002002