Social Reading: strategies, practices and performances of booktokers in Telegram Book Clubs

Journal title SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE
Author/s Claudia Cantale
Publishing Year 2024 Issue 2023/66 Language Italian
Pages 18 P. 77-94 File size 312 KB
DOI 10.3280/SC2023-066005
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The contribution is related to the relationship between the strategies im-plemented by the TikTok creators, aimed at the performance of the relation-ship, and the power of the platforms, through the netnographic survey on Tele-gram Book Clubs. The rites and narratives of the Book Clubs are necessary tools for maintaining and strengthening community ties, penalized in the book-tok, which prefers the performance of the content to the performance of the relationship. The Telegram Book Clubs are also places where the booktoker can experiment with neoliberal forms of self-performance, highlighting a growing professionalisation of reading. The language and aesthetics of enter-tainment deriving from TikTok are, in fact, influencing social reading with consequences for promotion and production.

Keywords: netnography; social reading; TikTok; self management; Telegram; deep mediatization.

  1. Bainotti L., Semenzin S. (2021), Donne tutte puttane: Revenge porn e maschilità egemone, Durango edizioni, Andria.
  2. Bakardjieva M. (2003), Virtual togetherness: an everyday-life perspective, in «Media, culture & society», 25(3), 291-313.
  3. Boccia Artieri G., Gemini L., Pasquali F., Carlo S., Farci M., Pedroni M. (2017), Fenomenologia dei social network. Presenza, relazioni e consumi mediali degli italiani online, Guerini e Associati, Milano.
  4. Boccia Artieri G. (2012), Stati di connessione. Pubblici, cittadini e consumatori nella (Social) Network Society, FrancoAngeli, Milano.
  5. Bolter J. D. (2001), Lo spazio dello scrivere. Computer, ipertesto e la ri-mediazione della stampa, Vita & Pensiero, Milano.
  6. Bonini T., Trerè E., Murtula F. (2022), Resistenza e solidarietà algoritmica nelle piattaforme digitali. Un’indagine etnografica dei gruppi di engagement su Instagram, in «Studi culturali», 19(2), 77-206.
  7. boyd d. (2014), It’s complicated: la vita sociale degli adolescenti sul web, Castelvecchi, Roma.
  8. boyd D., Crawford K. (2012), Critical questions for big data: Provocations for a cultural, technological, and scholarly phenomenon, in «Information, communication & society», 15(5), 662-679.
  9. Bulletti E. (2022), Le tendenze di TikTok per il 2023 e il potenziale di BookTok, la community che «spinge» l’editoria, in «Giornale della libreria», https://www.giornaledellalibreria.it/news lettura-le-tendenze-di-tiktok-per-il-2023-e-il-potenziale-di-booktok-la-community-che-spinge-leditoria-5293.html.
  10. Calabrese S. (2015), Anatomia del best seller: come sono fatti i romanzi di successo, Laterza, Roma-Bari
  11. Cantale C. (2023) #BooktokItalia: la giornata di una lettrice. Pratiche ed esperienze di social reading in TikTok, in Inserra S. (a cura di) Ripartire dal futuro: le biblioteche delle ragazze e dei ragazzi, AIB, Roma.
  12. - (2021), La pandemia in Wattpad come forma di immaginario, in Favretto A. R., Tomelleri S., Maturo A. (a cura di), L’impatto sociale del Covid-19. FrancoAngeli, Milano, pp. 293-299.
  13. - (2019), Gli uomini e i testi: un approccio sociologico alla lettura e alla scrittura, Ledizioni, Milano.
  14. Castells M. (2014), La nascita della società in rete, EGEA, Milano.
  15. Couldry N., Hepp A. (2017), The mediated construction of reality, Polity Press. Cambridge.
  16. Crawford K. (2021), Né intelligente, né artificiale. Il lato oscuro dell’AI, il Mulino, Bologna.
  17. De Sola Pool I. (1995). Tecnologie di libertà: informazione e democrazia nell’era elettronica, UTET. Torino.
  18. Di Virgilio J. (2021) Guida ai bookclub online: quando la passione per la lettura si condivide sui social in «IlLibraio»,
  19. https://www.illibraio.it/news/ebook-e-digitale/guida-ai-bookclub-online-1405482/.
  20. Gangneux J. (2021), Tactical agency? Young people’s (dis)engagement with WhatsApp and Facebook Messenger, in «Convergence», 27 (2), pp. 458-471.
  21. Gemini L. (2015), Visual Networking. Appunti sulla dimensione visuale dei media sociali, in Boccia Artieri G. (a cura di), Gli effetti sociali del web. Forme della comunicazione e metodologie della ricerca online, FrancoAngeli, Milano, pp. 105-122.
  22. Goldsmith K. (2019), Ctrl+ C, Ctrl+ V:(scrittura non creativa), Nero, Roma.
  23. Hepp A. (2020), Deep Mediatization, Routledge, London-New York.
  24. - (2016), Pioneer communities: Collective actors in deep mediatisation, in «Media, Culture & Society», 38(6), 918-933.
  25. Hodkinson P. (2017), Bedrooms and beyond: Youth, identity and privacy on social network sites, in «New Media & Society», 19(2), 272-288.
  26. Jenkins H. (2007), Cultura convergente, Apogeo, Milano.
  27. Kozinets R. V. (2015). Netnography: redefined, Sage, London.
  28. - (1998), On netnography: Initial reflections on consumer research investigations of cyberculture, in «Advances in Consumer Research», vol. 25. 366-371.
  29. Landow G.P. (1998), L’ ipertesto: tecnologie digitali e critica letteraria, Mondadori, Milano.
  30. Lupton D. (2014), Digital sociology, Routledge, London-New York.
  31. Maiello A. (2023), TikTok e un nuovo modo di essere social. L’universo digitale tra ipermediazione e immediatezza, in Marino G., Surace B. (a cura di), TikTok: capire le dinamiche della comunicazione ipersocial, Hoepli, Milano.
  32. Marchese V. (2016), Social Reading e Social Network. Una prima mappa delle pratiche di lettura in rete in Vivarelli M., Faggiolani C. (a cura di) Le reti della lettura: tracce, modelli, pratiche del social reading, Editrice Bibliografica, Milano.
  33. Marcus E. (1995), Ethnography in/of the World System: The Emergence of Multi-Sited Ethnography, in «Annual Review of Anthropology» n. 24 (1995) pp 95-117.
  34. Marino G., Surace B. (a cura di) (2023), TikTok: capire le dinamiche della comunicazione ipersocial, Hoepli, Milano.
  35. Mazzoni V. (2019), Far right extremism on Telegram: A brief overview. European Eye on Radicalization, https://eeradicalization.com/far-right-extremism-on-telegram-a-brief-overview/.
  36. McLuhan M. (1981), La galassia Gutemberg: nascita dell’uomo tipografico, Armando Editore, Roma.
  37. McRobbie A., Garber J., (2006) Girls and subcultures, in S. Hall, T. Jefferson (eds), Resistance through Rituals: Youth Subcultures in Post-War Britain, Routledge, London-New York, pp. 177-188.
  38. Papacharissi Z. (2013), A Networked Self Identity Performance and Sociability on Social Network Sites, in Lee F.L.F. Leung L., Linchuan Qiu J., Chu D.S.C (eds), Frontiers in new media research, Routledge, London-New York, pp.207-218.
  39. Radway J. A. (1984), Reading the romance: Women, patriarchy, and popular literature, University of North Carolina Press, Chapel Hill.
  40. Rauchberg J. S. (2022), #Shadowbanned: Queer, Trans, and Disabled creator responses to algorithmic oppression on TikTok, in Pain P. (eds), LGBTQ Digital Cultures, Routledge, London-New York, pp. 196-209.
  41. Silverstone R. (1994), Television and everyday life, Routledge, London-New York.
  42. Spjeldnæs K., Karlsen F. (2022), Attention, ambivalence and algorithms: Publishers in the era of ubiquitous connectivity and expanding platforms, in «Media, Culture & Society» 0/00, pp. 1-16.
  43. Stein B. (2010), Taxonomy of social reading: a proposal, http://futureofthebook. org/social-reading.
  44. Vivarelli M., Faggiolani C. (a cura di) (2016), Le reti della lettura: Tracce, modelli, pratiche del social reading, Editrice Bibliografica, Milano.
  45. Turkle S. (2023), Always-on/always-on-you: The tethered self, in Longhofer W., Winchester D. (eds), Social Theory Re-Wired, Routledge, London-New York. pp. 485-495.
  46. Van Dijck J., Poell T., de Waal M. (2019), Platform society. Valori pubblici e società connessa, Guerini e Associati, Milano.
  47. Vial S. (2019), Being and the Screen: How the Digital Changes Perception. How the digital Changes the perceptions, MIT Press, Cambridge.
  48. Zurovac E. (2023), Screenshot society. Come le fotografie dello schermo raccontano il nostro stare online, FrancoAngeli, Milano.

Claudia Cantale, Social Reading: strategie, pratiche e performance dei booktoker nei gruppi di lettura di Telegram in "SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE " 66/2023, pp 77-94, DOI: 10.3280/SC2023-066005