Sentirsi reali. Socioanalisi didattica e nuove sperimentazioni

Journal title EDUCAZIONE SENTIMENTALE
Author/s Daniele Malus, Daniela Patruno
Publishing Year 2024 Issue 2023/39-40
Language Italian Pages 24 P. 156-179 File size 314 KB
DOI 10.3280/EDS2023-039013
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Feeling real. Didactic socioanalysis and new experimentations. The essay traces some of early experiments of “educational” socio-analysis in Milan in Seventies, born from the encounter of few Unilever managers and consultants with Gino Pagliarani. Among them was Pino Pollina who also tells of other experiences that contributed to build a model of socio-analytical consulting, later psycho-socio-analytical, particularly the “selfcase laboratory”. With Pino it was thought of thinking about resuming the experi-ments of those years, refreshing the laboratory format to test it at the proof of today’s challenges. The project was almost ready when Pino left us. Before that he invited Dan-iela Patruno to continue the project with me. With Daniela we set up the format and started an experiment with some MODUS Srl Benefit’s associates. The format was en-riched with two short sessions in which to gather what is “mobilized” by the selfcase in order to better explore – on one hand – the intersubjective connections, and the other to catch new theoretical insights. Can they be a “forward-looking framework” for the common good and glory?

Keywords: psycho-socio-analytical window, group, selfcase laboratory, common good, expanded primary task, beauty, glory.

  1. Armstrong D. (1998). Pensare ad alta voce: contributo a tre dialoghi. In: Lawrence W. G., a cura di, Social Dreaming. La funzione sociale del sogno. Roma: Borla, 2010.
  2. Armstrong D. (2005). Organization In The Mind: Psychoanalysis, Group Relations And Organizational Consultancy. London: Karnac.
  3. Basili A. e altri (1990). Glossario di psicoterapia progettuale. Milano: Guerini e Associati.
  4. Bion W.R. (1967). Note su memoria e desiderio. Il Piccolo Hans, 69, 1991.
  5. Bleger J. (1966). Psicoigene e psicologia istituzionale. A cura di M. Rossetti e M.E. Petrilli. Loreto (AN): Lauretana, 1989.
  6. Bleger J. (1968). Psicologia della condotta. Sartini L. e Fusanini A., a cura di. Roma: Armando, 2018.
  7. Civitarese G. (2021). Esperienze nei gruppi come chiave per comprendere l’“ultimo” Bion. Gruppi, XXII(2), Luglio-dicembre.
  8. Civitarese G. (2022). Sull’arroganza. Saggio psicoanalitico. Milano: Jaca Book.
  9. Civitarese G. (2023). L’arrogante è un falsario di sé stesso. Intervista a Giuseppe Civitarese di Federica Biolzi. Exagere rivista, Luglio-Agosto, VIII(7-8).
  10. Forti D., Varchetta G. (2001). L’approccio psicosocioanalitico allo sviluppo delle organizzazioni. Milano: FrancoAngeli.
  11. Forti D., Patruno D., a cura di (2007). La consulenza al ruolo. La via psicosocioanalitica al counseling. Milano: Guerini Associati.
  12. Forti D., Natili F., Varchetta G. (2018). Il soggetto incompiuto. Psicosocioanalisi dell’individuo, dell’organizzazione e della polis. Milano: GueriniNext.
  13. Friedman R. (2019). Gestire i conflitti. Dreamtelling, disturbi della relazione, matrice del soldato. Milano: FrancoAngeli, 2021.
  14. Galletti A., Ghilardi A., Ronchi E. (2003). Prendersi cura delle istituzioni: ruoli, processi e contesti. In: Ronchi E., Ghilardi A., a cura di Professione psicoterapeuta. Milano: FrancoAngeli.
  15. Galletti A. (2007). Gli strumenti psicoanalitici della consulenza psicosocioanalitica. In: Forti D., Patruno D., La consulenza al ruolo. La via psicosocioanalitica al counseling. Milano: Guerini Associati.
  16. Kaës R. (2014). Di quali risorse dispone la psicoanalisi di fronte al malessere contemporaneo? Conferenza Univ. Federico II Napoli, 19/11/2014. https://www.inpsiche.it/di-quali-risorse-dispone-la-psicoanalisi-di-fronte-al-malessere-contemporaneo/.
  17. Marasà G. (2017). Scopo di lucro e scopo e scopo di beneficio comune nelle società benefit. Rivista Orizzonti del Diritto Commerciale, 2.
  18. Magatti P., Pollina G.C., a cura di (2013). Gruppo di lavoro, gruppo operativo. Guida al coordinamento dei gruppi. Milano: Guerini e Associati.
  19. Maturana H., Varela F. (1984). L’albero della conoscenza. Milano: Garzanti, 1999.
  20. Neri C. (2003). Presentazione del metodo e della tecnica del Social Dreaming. Relazione sui workshops tenuti a Lem-al-dar, Mauriburg, Raissa e Clarice Town. In: Lawrence W.G., a cura di, Esperienze nel Social Dreaming. Roma: Borla, 2004.
  21. Ogden T.H. (1989). Il limite primigenio dell’esperienza. Roma: Astrolabio, 1992.
  22. Pagliarani L. (1972). Sommario di socio-analisi. Psicoterapia e scienze umane, 3-4.
  23. Pagliarani L. (1983). Metempsicotico il gruppo? In: Saggi scelti (2014).
  24. Pagliarani L. (2014). Saggi scelti. A cura di Forti D., Natili F. Milano: Guerini e Associati.
  25. Pichon-Rivière E. (1971). Il processo gruppale. Dalla psicoanalisi alla psicologia sociale. Loreto (AN): Lauretana, 1985.
  26. Ronchi E. (1997). Gruppo operativo, emozioni istituzionali e cambiamento. Rivista Italiana di Gruppoanalisi, 3-4.
  27. Scalari P. (2020). Conoscere il gruppo. Molfetta (BA): La Meridiana.
  28. Sloterdijk P. (2001). Non siamo ancora stati salvati. Saggi dopo Haidegger. A cura di Calligaris A. e Corsara S.. Milano: Bompiani, 2004.
  29. Varchetta G. (2007). La consulenza psicosocioanalitica al ruolo del formatore. In: La riflessività nella formazione. Modelli e metodi. ISFOL.

Daniele Malus, Daniela Patruno, Sentirsi reali. Socioanalisi didattica e nuove sperimentazioni in "EDUCAZIONE SENTIMENTALE" 39-40/2023, pp 156-179, DOI: 10.3280/EDS2023-039013