Between sectorial silos and the need for crossdisciplinary integration: the Emergency Limit Condition tool in seismic risk reduction policy

Journal title TERRITORIO
Author/s Valentina Tomassoni, Maria Sole Benigni, Cora Fontana, Margherita Giuffrè
Publishing Year 2024 Issue 2023/106
Language Italian Pages 8 P. 121-128 File size 397 KB
DOI 10.3280/TR2023-106015
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The topic of risks, matter of fragmented national and regional regulations, is often limited to a technical disciplinary dimension, crossing territorial planning only restrictions-wise. The consequence is the shortage of effective examples of real synergies between planning strategies and risk governance in our country. One cause may be the lack of adequate knowledge bases for interdisciplinary approaches and integration within decision-making processes. This paper aims to define four guiding principles for the development of knowledge tools suitable for disaster risk reduction and examines one of the experiences in the Italian context: the analysis of the Limit Condition for Emergency.

Keywords: territorial governance; disaster risk reduction; knowledge management systems

  1. Albarello D., 2022, «La microzonazione sismica: un percorso condiviso». In: Albarello D., Tiberi P. (a cura di), La Microzonazione Sismica delle Marche – 10 anni di attività. Ancona: Regione Marche, 15-34.
  2. Benigni M.S., Fontana C., Giuffrè M., Tomassoni V., 2022, «L’analisi della Condizione Limite per l’Emergenza a dieci anni dalla sua istituzione: limiti attuali e potenzialità future». Urbanistica Informazioni, 306: 507-509.
  3. Bignami D.F., Menduni G., 2021, «Piani comunali di protezione civile: origini, sviluppo e nuove azioni di pianificazione territoriale (parte II)». Territorio, 96: 137-146. DOI: 10.3280/TR2021-096013
  4. Boyer-Villemaire U., Benavente J., Cooper J.A.G., Bernatchez P., 2014,
  5. «Analysis of Power Distribution and Participation in Sustainable Natural Hazard Risk Governance: A Call for Active Participation». Environmental Hazards, 13, 1: 38-57. DOI: 10.1080/17477891.2013.864592
  6. Bramerini F., 2013, «Una strategia di prevenzione del rischio sismico per gli insediamenti». Urbanistica Dossier, 130: 5-7.
  7. Cutter S.L., Ismail-Zadeh A., Alcantara-Ayala I., Altan O., Baker D.N., Briceno S., Ogawa Y., 2015, «Global Risks: Pool Knowledge to Stem Losses from Disasters». Nature, 522: 277-279.
  8. Djalante R., Holley C., Thomalla F., 2011, «Adaptive Governance and Managing Resilience to Natural Hazards». International Journal of Disaster Risk Science, 2: 1-14.
  9. Dolce M., Speranza E., Bocchi F., Conte C., 2018, «Probabilistic Assessment of Structural Operational Efficiency in Emergency Limit Conditions: The i.opà.cle Method». Bulletin of Earthquake Engineering, 16: 3791-3818.
  10. Dolce M., Speranza E., Conte C., Bocchi F., 2019, «Structural Operational Efficiency Indices for Emergency Limit Condition (i.opà.cle): Experimental Results». Bulletin of Geophysics and Oceanography, 60, 2: 243-262.
  11. Fontana C., Benigni M.S., Giuffrè M., Tomassoni V., in pubblicazione, «Oltre la cle: verso il superamento della visione emergenziale». In: Benigni M.S., Fontana C., Giuffrè M., Tomassoni V. (a cura di), A dieci anni dall’istituzione dell’analisi della Condizione Limite per l’Emergenza: strategie, ricadute e possibili futuri. Roma: cnr-Edizioni.
  12. Galderisi A., Limongi G., 2021, «A Comprehensive Assessment of Exposure and Vulnerabilities in Multi-Hazard Urban Environments: A Key Tool for Risk-Informed Planning Strategies». Sustainability, 13, 16: 9055.
  13. Galderisi A., 2020a, «Riduzione dei rischi e governo del territorio: quali le necessarie innovazioni?». In: Galderisi A., Di Venosa M., Fera G., Menoni S. (a cura di), Geografie del rischio, nuovi paradigmi per il governo del territorio. Roma: Donzelli, 11-21.
  14. Galderisi A., 2020b, «La pianificazione di emergenza in Italia: criticità, innovazioni e potenziali sinergie con la pianificazione urbanistica». In: Francini M., Palermo A., Viapiana M.F. (a cura di), Il Piano di emergenza nell’uso e nella gestione del territorio. Atti del Convegno Scientifico Società Italiana degli Urbanisti ‒ Università della Calabria Rende (Cs), 22-23 novembre 2019. Milano: FrancoAngeli, 113-123.
  15. Galderisi A., Limongi G., Trecozzi E., 2017, «Conoscenza e gestione dei rischi tra frammentazione e settorialità. Il caso Napoli». Atti della XX Conferenza Nazionale SIU, Urbanistica e/è azione pubblica. La responsabilità della proposta, Roma: 12-14 giugno 2017. Roma-Milano: Planum Publisher, 189-195.
  16. Gall M., Cutter S. L., Nguyen K., 2014, Governance in Disaster Risk Management (irdr airdr Publication n° 3). Beijing: Integrated Research on Disaster Risk.
  17. Holley C., Gunningham N., Shearing C., 2011, The New Environmental Governance. New York: Routledge.
  18. Ioannilli M., 2020, «Sicurezza Territoriale, Governo del Territorio, Protezione Civile». In: Francini M., Palermo A., Viapiana M.F. (a cura di), Il piano di emergenza nell’uso e nella gestione del territorio. Atti del Convegno Scientifico Società Italiana degli Urbanisti ‒ Università della Calabria Rende (Cs), 22-23 novembre 2019. Milano: FrancoAngeli, 36-48.
  19. Ioannilli M., 2013, «Pianificazione dell’emergenza e prevenzione strutturale del rischio: il ruolo della cle». In: Urbanistica Dossier, 130, 31-34. Klein J.A., Tucker C.M., Steger C.E., Nolin A., Reid R., Hopping K.A., Ghate R., 2019, «An Integrated Community and Ecosystem-Based Approach to Disaster Risk Reduction in Mountain Systems». Environmental Science & Policy, 94: 143-152.
  20. Peduzzi P., 2019, «The Disaster Risk, Global Change, and Sustainability Nexus». Sustainability, 11, 975.
  21. Perry W., Lindell M., 2003, «Preparedness for Emergency Response: Guidelines for the Emergency Planning Process». Disasters, 27: 336-350.
  22. Tierney K., 2012, «Disaster Governance: Social, Political, and Economic Dimensions». Annual Review of Environment and Resources, 37: 341-363.
  23. Tomassoni V., Gigliotti A., Bramerini F., Carbone G., Fazzio F., Fontana C., 2022, «Metodologie di rilevamento dati e analisi per la valutazione del Piano di Protezione Civile comunale». Territorio, 101: 140-154. DOI: 10.3280/TR2022-101017
  24. UN-United Nations, 2015a, «Agenda 2030 per lo Sviluppo Sostenibile». https://unric.org/it/wp-content/uploads/sites/3/2019/11/Agen da-2030-Onu-italia.pdf (accesso: 2023.09.30).
  25. UN-United Nations, 2015b, «Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015-2030». www.preventionweb.net/files/43291_sendaiframeworkfor-drren.pdf (accesso: 2023.09.30).
  26. UNISDR – United Nations Office for Disaster Risk Reduction, 2005,
  27. «Hyogo Framework for Action 2005-2015: Building the Resilience of Nations and Communities to Disasters». www.unisdr.org/2005/wcdr/ intergover/official-doc/L-docs/Hyogo-framework-for-action-english. pdf (accesso: 2023.09.30).
  28. Waas T., Hugé J., Block T., Wright T., Benitez-Capistros F., Verbruggen A., 2014, «Sustainability Assessment and Indicators: Tools in a Decision-Making Strategy for Sustainable Development». Sustainability, 6, 9: 5512-5534.
  29. Weichselgartner J., Pigeon P., 2015, «The Role of Knowledge in Disaster Risk Reduction». International Journal of Disaster Risk Science, 6: 107-116.

Valentina Tomassoni, Maria Sole Benigni, Cora Fontana, Margherita Giuffrè, Tra settorialità e necessità di integrazione: la CLE nelle politiche di mitigazione del rischio sismico in "TERRITORIO" 106/2023, pp 121-128, DOI: 10.3280/TR2023-106015