“Cambiare rotta” con il contributo delle comunità educanti: la collaborazione tra Enti del Terzo Settore e USSM nella valutazione di un programma di contrasto alla devianza minorile

Journal title RIV Rassegna Italiana di Valutazione
Author/s Cesare Rossi, Martina Tomeo
Publishing Year 2024 Issue 2024/90
Language Italian Pages 19 P. 27-45 File size 443 KB
DOI 10.3280/RIV2024-090003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The authors present qualitative evidence from the evaluation of the “Cambio Rotta” program, which is financed by the “Fondo per il contrasto alla povertà educativa”. The program aims to prevent and reduce deviant behaviours among minors through alternative justice practices. The reflection focuses on two central dimensions that characterize the action of the Juvenile Justice System and the not-for-profit sector: the construction of better collaborations between actors in the territory and the engagement of the project staff in the development of flexible and multidisciplinary interventions. The paper presents the results of two evaluation activities that foster reflection on the operational strategies implemented, as well as the main challenges and opportunities that arise during intervention implementation.

Keywords: Juvenile criminal justice; third Sector; territorial services; Theory of Change; reflective practice.

  1. AGIA (2019), Relazione al Parlamento dell’Autorità garante per l’infanzia e l’adolescenza.
  2. Calcagno, G. (2009). Le radici della giustizia minorile. MINORIGIUSTIZIA, 1: 2731.
  3. Cardano, M., e Gariglio L. (2022). Metodi qualitativi. Pratiche di ricerca in presenza, a distanza e ibride. Carocci.
  4. Cimmino, D. (2023). La responsabilità del servizio sociale. MINORIGIUSTIZIA, 1: 89 97. DOI: 10.3280/MG2023001009
  5. Di Tommaso, G. (2023). La disciplina organica della giustizia riparativa alla luce del Decreto legislativo 10 ottobre 2022 n. 150. Sicurezza e scienze sociali, 1: 171185. DOI: 10.3280/SISS2023001015
  6. Galligani, I., e Riccardo, A. (2021). L’analisi delle reti sociali per la valutazione delle comunità educanti nei progetti di contrasto alla povertà educativa. Rassegna Italiana di Valutazione, 8081: 185207. DOI: 10.3280/RIV2021080010
  7. Gili, A., Leogrande, M.M., Mastropasqua, I., Pieroni, L., Totaro, M.S., e Zanghi, C. (2013). La recidiva nei percorsi penali dei minori autori di reato: Report di ricerca. Gangemi. Koleros, A., Mayne, J. (2019). Using Actorbased Theories of Change to Conduct Robust Evaluation in Complex Settings. Canadian journal of Program Evaluation, 33(3): 292315.
  8. Manconi, L., e Torrente, G. (2015). La pena e i diritti. Il carcere nella crisi italiana. Carocci.
  9. Manzano, A. (2016). The craft of interviewing in realist evaluation. Evaluation, 22(3): 342360. DOI: 10.1177/1356389016638615
  10. Mayne, J. (2019). Revisiting contribution analysis. Canadian Journal of Program Evalu ation, 34(2): 171191.
  11. Mastropasqua, I. (2020). In medio stat virtus. In Mastropasqua, I., Pandolfi, L. and Palomba, F. (a cura di), Le comunità educative nella Giustizia penale minorile (pp. 1127). Gangemi.
  12. Mintzberg, H. (2007). Tracking strategies: Toward a general theory. OUP Oxford.
  13. Muglia, L. (2018). Verso il nuovo ordinamento penitenziario: le esigenze educative dei condannati minorenni. MINORIGIUSTIZIA, 1: 3849. DOI: 10.3280/MG2018001004
  14. ONU (1989), Convenzione sui diritti dell’infanzia e dell’adolescenza.
  15. Patton, M.Q. (2011). Developmental Evaluation: Applying Complexity Concepts to Enhance Innovation and Use. Guildford Press.
  16. Păroşanu, A., Pruin, I.R., GrzywaHolten, J., and Horsfield, P. (2014). Alternatives to Custody for Young Offenders and the Influence of Foster Care in European Juvenile Justice. International Juvenile Justice Observatory.
  17. Pazé, P. (2013). Il sistema della giustizia penale minorile in Italia. Rassegna Italiana di Criminologia, 4: 277285.
  18. Rogers, P.J. (2008). Using Programme Theory to Evaluate Complicated and Complex Aspects of Interventions. Evaluation, 14(1): 2948. DOI: 10.1177/1356389007084674
  19. Ronco, D. (2018). Cura sotto controllo. Il diritto alla salute in carcere. Carocci. Salmons, J. (2012). Designing and conducting research with online interview. In Janet
  20. Salmons (Ed), Cases in Online Interview Research. Thousand Oaks.
  21. Santin, F. (2022), Messa alla prova. In RAGAZZI DENTRO. Osservatorio sugli Istituti Penali per Minorenni (Sesto Rapporto), Associazione Antigone.
  22. Tomei, G. (2016). Developmental Evaluation. Molte potenzialità e qualche limite di un approccio riflessivo alla valutazione dei programmi complessi. Rassegna Italiana di Valutazione, 64: 132154. DOI: 10.3280/RIV2016064008
  23. Tomei, G. (2023a). Developmental Outcome Monitoring and Evaluation (DOME). Un modello riflessivo di progettazione e valutazione per il contrasto della povertà educativa minorile. FrancoAngeli.
  24. Tomei, G. (2023b). DOME: A mixedmethod evaluation of the impacts of complex programmes against educational poverty. Evaluation, 29(2): 190207. DOI: 10.1177/13563890231166979
  25. Totaro, M.S. (2020). Minori dell’area penale in comunità. Analisi statistica dei dati. In Mastropasqua, I., Pandolfi, L. & Palomba, F. (a cura di), Le comunità educative nella Giustizia penale minorile (pp. 2944). Gangemi.
  26. Tramontano, G. (2011). Mediazione e processo nel sistema penale. Rivista Penale, 137(3): 255270.
  27. Tramontano, G., e Barba, D. (2017). La mediazione penale minorile. Un percorso per la giustizia riparativa. Carocci.
  28. Weiss, C.H., (1997). La valutazione basata sulla teoria: passato, presente e futuro. In Stame, N. (a cura di), I classici della valutazione (pp. 353370). FrancoAngeli.
  29. Zamengo, F., e Valenzano, N. (2018). Pratiche di comunità educanti. Pensiero riflessivo e spazi condivisi di educazione tra adulti. Ricerche pedagogiche, 208209: 345364.

Cesare Rossi, Martina Tomeo, “Cambiare rotta” con il contributo delle comunità educanti: la collaborazione tra Enti del Terzo Settore e USSM nella valutazione di un programma di contrasto alla devianza minorile in "RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 90/2024, pp 27-45, DOI: 10.3280/RIV2024-090003