Small is beautiful? Governing migration in small municipalities in Lombardy

Journal title MONDI MIGRANTI
Author/s Roberta Marzorati, Michela Semprebon, Paola Bonizzoni
Publishing Year 2017 Issue 2017/1
Language Italian Pages 18 P. 113-130 File size 213 KB
DOI 10.3280/MM2017-001007
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The article investigates, through three case studies, the relationships between the third sector and public authorities, reflecting on the possible implications of the small size of these municipalities for the government of immigration at the local level. The three cases inquired - Breno, a mountain village; Sermide, a rural municipality; Mortara, a town located at the edge of the great Milanese conurbation - reveal how some features commonly detected in small municipalities (such as the small number of actors, the relative ease of access to decision makers, the "mixture" between politics and administration) can determine very different outcomes in terms of immigration governance, depending on specific associational ecologies and local governments’ orientations.

Keywords: Local immigration governance, small municipalities, agricultural work, asylum seekers, local policies of exclusion.

  1. Ambrosini M. (2001). I volti della solidarietà. Immigrazione e terzo settore in Lombardia. Rapporto 2001. Milano: Fondazione Ismu, Regione Lombardia, Osservatorio Regionale per l’integrazione e la multietnicità.
  2. Ambrosini M. (2006a). Costruttori di integrazione. Gli operatori dei servizi per gli immigrati. Rapporto 2005. Milano: Fondazione Ismu, Regione Lombardia, Osservatorio Regionale per l’integrazione e la multietnicità.
  3. Ambrosini M. (2006b). Tasselli di integrazione. Iniziative della solidarietà organizzata e politiche locali per gli immigrati, Impresa sociale, 75, 2: 17-41.
  4. Ambrosini M. (2012). ‘We are against a multi-ethnic society’: policies of exclusion at the urban level in Italy. Ethnic and Racial Studies, 3, 1: 136-155.
  5. Ascoli U. e Ranci C. (2003). Il welfare mix in Europa. Roma: Carocci.
  6. Balbo M., a cura di (2015). Migrazioni e piccoli comuni. Milano: FrancoAngeli.
  7. Barberis E. (2007). Le politiche migratorie a Modena e a Vicenza. Mondi Migranti, 3: 61-82.
  8. Barberis E. e Angelucci A. (2015). Fieldwork inhabitants, Milan (Italy). Urbino: Desp – University of Urbino Carlo Bo; -- recuperato da: https://www.urbandivercities.eu/publications/city-reports/.
  9. Barberis E. e Pavolini E. (2015). Settling Outside Gateways. The State of the Art, and the Issues At Stake. Sociologica, 2: 1-33.
  10. Bellinvia T. (2013). La «guerra» ai venditori ambulanti senegalesi a Pisa. Etnografia e ricerca qualitativa, 6, 1: 123-144.
  11. Besozzi E., a cura di (2011). Annuario Cirmib. Immigrazione e contesti locali. Milano: Vita e Pensiero.
  12. Bonizzoni P. e Marzorati R. (2015). Immigrant local incorporation pathways in small-scale cities: the case of Pakistani immigrants in a province of Northern Italy. Sociologica, 1: 1-28.
  13. Busso S. e Gargiulo E. (2016). «Convergenze parallele»: il perimetro (ristretto) del dibattito italiano sul Terzo settore. Social Policies, 3, 1: 101-122.
  14. Busso S., Gargiulo E. e Manocchi M. (2013). Multiwelfare. Le trasformazioni dei welfare territoriali nella società dell’immigrazione. Fieri. --Recuperato da: http://fieri.it/wp-content/uploads/2013/09/rapportoMultiwelfare_settembre-2013.pdf.
  15. Campomori F. (2006). Politiche per gli immigrati ed organizzazioni del terzo settore. Impresa Sociale, 2: 95-116.
  16. Campomori F. (2007). Il ruolo di policy-making svolto dagli operatori dei servizi per gli immigrati. Mondi migranti. 3: 83-106.
  17. Campomori F. (2008). Immigrazione e cittadinanza locale: la governance dell’integrazione in Italia. Roma: Carocci.
  18. Caneva E. (2014). Intolerant Policies and Discourses in Northern Italian Cities. Journal of Immigrant e Refugee Studies, 12, 4: 383-400.
  19. Caponio T. (2006). Città italiane e immigrazione: discorso pubblico e politiche a Milano, Bologna e Napoli. Bologna: il Mulino.
  20. Caponio T. e Pavolini E. (2007). Politiche e pratiche di gestione dei fenomeni migratori. Mondi Migranti: 23-29.
  21. Caponio T. e Borkert M. (2010). The local dimension of migration policymaking. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  22. Colasanto M. e Ambrosini M. (1993). L’integrazione invisibile: l’immigrazione in Italia tra cittadinanza economica e marginalità sociale. Milano: Vita e Pensiero.
  23. Demarchi C. (2008). Certifica il tuo italiano. La lingua per conoscere e farsi conoscere. Una sperimentazione della Regione Lombardia. Milano: Fondazione Ismu, Regione Lombardia, Osservatorio Regionale per l’integrazione e la multietnicità.
  24. Demarchi C. e Pozzi S. (2013). La formazione linguistica e sociale dei migranti: l’esperienza della Lombardia. Libertà Civili, 2: 55-62.
  25. Galdi A., Pizzetti F., a cura di (2012). I sindaci e la sicurezza urbana. Indagine sulle ricadute delle ordinanze sindacali. Roma: Donzelli.
  26. Gargiulo E. (2012). L’«emergenza» dell’esclusione: il controllo locale dell’immigrazione nel contesto italiano. La rivista delle politiche sociali, 1: 89-116.
  27. Giovannetti, M. (2012). Le ordinanze dei sindaci in materia di sicurezza urbana e l’impatto sui territori. In: Galdi A., Pizzetti F., a cura di. cit.
  28. Hoekstra M. (2015). Diverse cities and good citizenship: How local governments in the Netherlands recast national integration discourse. Ethnic and Racial Studies, 38, 10: 1798-1814; DOI: 10.1080/01419870.2015.1015585
  29. Ismu e Éupolislombardia, (2014). Certifica il tuo italiano. Dall’alfabetizzazione alla certificazione delle competenze linguistiche dei migranti secondo gli standard europei. Un’esperienza di rete in Lombardia. Milano: Fondazione Ismu.
  30. Kazepov Y. e Barberis E. (2013). Il welfare frammentato: le articolazioni regionali delle politiche sociali italiane. Roma: Carocci.
  31. Kriesi H. e Baglioni S. (2003). Putting local associations into their context. Preliminary results from a Swiss study of local associations. Swiss Political Science Review, 9, 3: 1–34.
  32. Osti G. e Ventura F. (2012). Vivere da stranieri in aree fragili: l’immigrazione internazionale nei comuni rurali italiani. Napoli: Liguori.
  33. Pant D.R., e Brusati M. (n.d.). Elementi per l’atlante di geografia umana. Scenari e strategie per il territorio della Lomellina. --Recuperato da http://www.liuc.it/servizi/consultorium/cm/upload/Elementi%20per%20l%27Atlante%20di%20Ecologia%20Umana%20-%20Lomellina.pdf.
  34. Pastore F. e Ponzo I. (2012). Concordia Discors: convivenza e conflitto nei quartieri di immigrazione. Roma: Carocci.
  35. Semprebon M. (2011). Phone centres and the struggle for public space in Italy: between revanchist policies and practices of resistance. Journal of Urbanism: International Research on Placemaking and Urban Sustainability, 4, 3: 223-237.
  36. Semprebon M., Marzorati R. e Bonizzoni P. (2015). Politiche locali e modelli di governance fra inclusione ed esclusione: Il governo locale delle migrazioni nei piccoli Comuni della Lombardia. In: Balbo M., a cura di. cit.
  37. Schiller M. (2015). Paradigmatic pragmatism and the politics of diversity. Ethnic and Racial Studies, 38 (7), 1120-1136; DOI: 10.1080/01419870.2014.992925
  38. Tosi A. (2010). Minimi di integrazione. Gli sportelli per gli immigrati in Lombardia. Rapporto 2009. Milano: Fondazione Ismu, Regione Lombardia, Osservatorio Regionale per l’integrazione e la multietnicità.
  39. Tosi A. (2004). Le politiche locali per l’accoglienza e l’integrazione nel quadro dei programmi regionali per l’immigrazione. Rapporto 2003. Milano: Fondazione Ismu, Regione Lombardia, Osservatorio Regionale per l’integrazione e la multietnicità.
  40. Tosi A., Cagnoli R. e Tosi S. (2012). I progetti territoriali per l’integrazione degli immigrati nel territorio regionale. Milano: Fondazione Ismu, Regione Lombardia, Osservatorio Regionale per l’integrazione e la multietnicità.
  41. Usai A. e Besozzi E. (2011). Diritti sociali negati. Un’indagine sulle ordinanze comunali’. In: Besozzi E., a cura di. Cit
  42. Vitale R. (2012). Confitti urbani nei percorsi di cittadinanza degli immigrati: una introduzione. Partecipazione e conflitto, 5, 3: 5-20.
  43. Zincone G. e Caponio T. (2006). Immigrant and immigration policy-making: The case of Italy. Amsterdam: Imiscoe Working Papers.
  44. Zucchetti E. (1999). Enti locali e politiche per l’immigrazione. Caratteristiche, assetti istituzionali e soluzioni organizzative nelle città della Lombardia. Quaderni Ismu, 3.
  45. Zucchini F. (1996). Le politiche pubbliche locali per l’immigrazione. In: Fondazione Ismu, Secondo rapporto sulle migrazioni. Milano: Fondazione Ismu, pp. 75-86.

  • Gobernar la migración y la diversidad urbana en la ciudad de México. Una reflexión crítica a partir de la ley de interculturalidad Roberta Marzorati, Giovanna Marconi, in REMHU: Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana /2018 pp.149
    DOI: 10.1590/1980-85852503880005209
  • Governing agricultural migrant workers as an “emergency”: converging approaches in Northern and Southern Italian rural towns Michela Semprebon, Roberta Marzorati, Anna Mary Garrapa, in International Migration /2017 pp.200
    DOI: 10.1111/imig.12390
  • Towards a parallel exceptional welfare system: the scaling down and out of forced migrants’ reception in Italy Michela Semprebon, in Urban Geography /2021 pp.915
    DOI: 10.1080/02723638.2021.1890424
  • Integration Policy Networks and the Potential for Local Integration Policy Diffusion in European Small- and Medium-Sized Towns and Rural Areas: A Comparative Analysis Andrea Pettrachin, in Journal of Comparative Policy Analysis: Research and Practice /2024 pp.487
    DOI: 10.1080/13876988.2024.2371419
  • La segregazione urbana: una riflessione tra Francia e Italia Roberta Marzorati, in SOCIOLOGIA URBANA E RURALE 116/2018 pp.131
    DOI: 10.3280/SUR2018-116009
  • Migration governance and the role of the third sector in small-sized towns in Italy Michela Semprebon, Roberta Marzorati, Paola Bonizzoni, in Journal of Ethnic and Migration Studies /2023 pp.2742
    DOI: 10.1080/1369183X.2022.2029377
  • Geographies of Asylum in Europe and the Role of European Localities Michela Semprebon, Gracy Pelacani, pp.15 (ISBN:978-3-030-25665-4)

Roberta Marzorati, Michela Semprebon, Paola Bonizzoni, Piccolo è bello? Governare l’immigrazione nei piccoli comuni lombardi in "MONDI MIGRANTI" 1/2017, pp 113-130, DOI: 10.3280/MM2017-001007