Similarità e concorrenza tra imprese: verso una prospettiva firm-centered

Titolo Rivista ECONOMIA E POLITICA INDUSTRIALE
Autori/Curatori Francesca Golfetto, Laura Iacovone
Anno di pubblicazione 1 Fascicolo 2000/108
Lingua Italiano Numero pagine 26 P. Dimensione file 114 KB
DOI
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più clicca qui

Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.

Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF

Anteprima articolo

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche

The concept of similarity among businesses has always been one of the most important logical categories in the assessment of competition, both in the industrial economics and in managerial analysis. The paper highlights, in particular, how strategic groupings, which initially focused on the similarity of firms’ "structural" elements and strategies, have undergone a fundamental change. This is evident in the different conceptions of similarity assumed over time, in their different functions with respect to rivalry, and finally, in the fact that the perspective may be subjective or objective, i.e. conditioned by supply or demand. Some of the most important stages the paper underlines are, above all, the results from the resource based view, the contributions of the cognitive approach, the network developments in industry groups, and the analysis of competition from the point of view of demand. However, the progressive contamination of the model negates the possibility of truly appreciating rivalry among firms on the basis of generic similarity, while underlining, on the other hand, the importance of considering the uniqueness of individual competitive relations.;

Francesca Golfetto, Laura Iacovone, Similarità e concorrenza tra imprese: verso una prospettiva firm-centered in "ECONOMIA E POLITICA INDUSTRIALE " 108/2000, pp , DOI: