Migranti e consumi: il versante dell’offerta. Strategie di imprenditoria straniera nel settore del commercio alimentare al dettaglio

Titolo Rivista MONDI MIGRANTI
Autori/Curatori Eleonora Castagnone
Anno di pubblicazione 2009 Fascicolo 2008/3
Lingua Italiano Numero pagine 18 P. 133-150 Dimensione file 173 KB
DOI 10.3280/MM2008-003008
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più clicca qui

Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.

Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF

Anteprima articolo

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche

Migrants and consumption: the supply side. Strategies of migrant entrepreneurship in the retail food trade - The phenomenon of consumption among foreigners is becoming increasingly relevant within the Italian context, bringing growing attention from the social sciences. While most studies have focused their attention almost exclusively on the demand side, the study presented here rather tries to deal with the phenomenon from the supply perspective. Here migrants have taken a leading role in the development of an increasingly articulated market addressed to an audience of co-ethnics, and then gradually to a local clientele. The analysis focuses in particular on some economic activities in the retail food business of entrepreneurs of Moroccan origins. Through the empirical study of these activities, the article tries to outline some of the main entrepreneurial strategies of integration, adaptation and innovation of migrant economic activities within the Italian context. On the basis of the cases analysed, some concluding remarks on the phenomenon of foreign entrepreneurship and its possible future developments in Italy are drawn.

Keywords Consumption; migrant entrepreneurship; retail trade; ethnic food.;

Eleonora Castagnone, Migranti e consumi: il versante dell’offerta. Strategie di imprenditoria straniera nel settore del commercio alimentare al dettaglio in "MONDI MIGRANTI" 3/2008, pp 133-150, DOI: 10.3280/MM2008-003008