Titolo Rivista RIVISTA DI STORIA DELLA FILOSOFIA
Autori/Curatori Sebastiano Gino
Anno di pubblicazione 2017 Fascicolo 2017/4
Lingua Inglese Numero pagine 12 P. 585-596 Dimensione file 45 KB
DOI 10.3280/SF2017-004004
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
This paper tackles the issue of consciousness as it features in Thomas Reid’s philosophy of mind. Section 1 shows that consciousness plays a pivotal role within what the Author calls a "faculty psychology", namely, Reid’s project of elaborating an empirical description of different mental operations. Section 2 highlights a conceptual difficulty which arises when some of Reid’s claims are taken together: if consciousness is a mental faculty standing on its own footing, but, at the same time, all mental operations are conscious, then a logical regress looms. Section 3 presents Reid’s account of natural powers, especially those relating to life phenomena. By advocating an animistic doctrine of vital functions, he seems to leave open the possibility that some mental activity is unconscious. Section 4 concludes by stressing that Reid’s problem with the regress reveals a deeper tension - a kind of failed synthesis - between a religious and a naturalistic conception of mind.
Keywords:Reid, consciousness, mind, psychology, animism, naturalism.
Sebastiano Gino, Thomas Reid on Consciousness and the Constitution of the Mental in "RIVISTA DI STORIA DELLA FILOSOFIA" 4/2017, pp 585-596, DOI: 10.3280/SF2017-004004