Titolo Rivista MERCATI E COMPETITIVITÀ
Autori/Curatori Gianluca Vagnani, Loredana Volpe
Anno di pubblicazione 2009 Fascicolo 2009/4
Lingua Italiano Numero pagine 23 P. 21-43 Dimensione file 966 KB
DOI 10.3280/MC2009-004003
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
Measuring the value of the wine productive chain: toward the development of a model of analysis - This study presents the theoretical construct named "extended productive chain" as a model that may possibly be used in order to express and measure the value of the multiple relationships and interrelationships existing among economic activities. When applied to the wine productive chain, the model shows the relevance and value that the latter is able to create because of its effects on both some linked productive chains (e.g. bottles, tops, labels), and other correlated ones (e.g. publishing, food and beverage, tourism). This value is also due to its intangible components (e.g. reputation, "made in Italy" image worldwide). Besides, the present study sheds light on some criticalities related to the Italian wine productive chain, whose relational components may turn from synergic factors into channels of contagion and diffusion of negative effects among different productive chains. Thus, this contribution leads to reflect about the need for institutional actors, professional associations, and firms to develop and strengthen their planning skills in order to protect and re-create the value induced by the wine productive chain within a changing environment over time.;
Keywords:Value chain, extended value-added, wine industry
Gianluca Vagnani, Loredana Volpe, Alla ricerca del valore della filiera vitivinicola: verso la formulazione di un modello di analisi in "MERCATI E COMPETITIVITÀ" 4/2009, pp 21-43, DOI: 10.3280/MC2009-004003