Titolo Rivista EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES
Autori/Curatori Paolo Raviolo
Anno di pubblicazione 2016 Fascicolo 2016/2
Lingua Italiano Numero pagine 20 P. 126-145 Dimensione file 212 KB
DOI 10.3280/ERP2016-002009
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
The last years have seen a strong increase in the offering of on-line courses by Italian universities (105 courses, about 56.000 students enrolled in 2016), among who teach in universities many have found themselves to re-design their courses for Learning Management Systems (LMS). The requirements for course accreditation and the LMS constrains have given rise to a re-conceptualization of the teaching models in a complex and multidisciplinary context. The aim of this work is to investigate this scenario assuming that the reconceptualization of university teaching for on-line structures triggered a community of practice (CoP) that animates the search for effective and sustainable models. The first step of the research is a questionnaire to find out the key features of a CoP, the early results seem to confirm the existence of informal learning dynamics, common objectives and an interdisciplinary identity dimension typical of communities of practice, while the borders perception and the relations with the outside looks more nuanced and yet to be explored
Paolo Raviolo, Dinamiche di apprendimento collaborativo nella didattica telematica universitaria in "EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES" 2/2016, pp 126-145, DOI: 10.3280/ERP2016-002009