Titolo Rivista CADMO
Autori/Curatori Cinzia Angelini, Alberto Fornasari
Anno di pubblicazione 2023 Fascicolo 2023/1
Lingua Italiano Numero pagine 12 P. 50-61 Dimensione file 197 KB
DOI 10.3280/CAD2023-001005
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
In the Council Recommendation on key competences for lifelong learn- ing (2018), the European Council emphasised the importance of achieving basic skills (literacy, numeracy, digital skills) as a key for the development of the learning to learn competence in a lifelong perspective. Working from this assumption, this paper aims to focus on a fundamental basic skill, handwrit- ing, which has been examined in the manuscripts produced by two groups of 3rd graders before and after the distance learning occasioned by the Cov- id-19 pandemic. The results show that distance learning has had a negative impact on the development and learning of handwriting. This is mainly due to the absence of a reliable model for designing teaching in online learning environments. However, rather than merely labelling the distance learning experience as negative, this article aims to show that there can be meaning- ful opportunities, and for different school graders, if the blended learning paradigm is correctly intended and applied.
Parole chiave:learning, teaching, handwriting, distance learning, school.
Cinzia Angelini, Alberto Fornasari, Insegnare e imparare attraverso lo schermo: limiti e potenzialità della DAD in "CADMO" 1/2023, pp 50-61, DOI: 10.3280/CAD2023-001005