Titolo Rivista MANAGEMENT CONTROL
Autori/Curatori Domenico Raucci, Manuela Paolini, Grazia Di Pietro
Anno di pubblicazione 2024 Fascicolo 2024/1
Lingua Italiano Numero pagine 23 P. 63-85 Dimensione file 462 KB
DOI 10.3280/MACO2024-001004
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
The recent reforms in the public-school context have been characterized by the diffusion of performance evaluation and self-evaluation systems that have im-pacted the traditional School Accountability (SA) processes. The D.P.R.80/2013 has introduced the “National Evaluation System” which requires public schools to account for their performance to the community through the publication of a So-cial Report (SR). So far, the research that has dealt with social reporting practices in public schools is still limited. This study presents a content analysis of the SR produced by a sample of 76 Italian public schools in the first year of the adoption of the D.P.R.80/2013. The purpose is to verify the level of detail of the contents reported based on the legislation. The results show a low level of this content (around 32%) highlighting an approach to social reporting in schools limited to the mere “return of results” and typical of traditional administrative accountability logic. In these perspectives, the work contributes to the SA literature and more spe-cifically to the research streams on social reporting processes in public schools.
Parole chiave:Performance Evaluation, Standard-Based Accountability, Social Re-porting practices, Italian Public Schools, National Evaluation System
Domenico Raucci, Manuela Paolini, Grazia Di Pietro, Le Istituzioni Scolastiche Pubbliche alla prova della prima Rendicontazione Sociale prevista dal Sistema Nazionale di Valutazione in "MANAGEMENT CONTROL" 1/2024, pp 63-85, DOI: 10.3280/MACO2024-001004