LIBRI DI ANDREA MORETTI

Michela C. Mason, Andrea Moretti, Francesco Raggiotto

Service Quality, Behavioural Intentions and Lipstick effect. Evidence from a Masstige context

MERCATI & COMPETITIVITÀ

Fascicolo: 2 / 2017

This paper explores the role of the "Lipstick effect" on consumers’ decisions, from a managerial perspective. The chosen research context is New Luxury (Silverstein and Fiske, 2003). During hard economic times, people tend to buy less expensive prestige goods. This "Lipstick effect", first observed in cosmetics, has been noticed in major downturns such as the Great Depression, and the 2008 crisis (Hill, 2012). This paper considers masstige goods as a visible market response to the Lipstick effect. To explore the impact of Lipstick effect, this paper uses income as a moderating variable on the linkage between the major components of service quality and behavioural intentions, in a New Luxury context. 488 questionnaires have been collected within stores of an Italian jewellery retail chain. Results show that perception of store atmosphere still appears to be stronger for higher income consumers; lower-income consumers put a greater emphasis on more material attributes of the offering (i.e., staff interaction).

Marco Paiola, Roberto Grandinetti

Città in festival.

Nuove esperienze di marketing territoriale

L’Italia è il paese in Europa con il maggior numero di festival: 1.300 eventi, una media di 4 al giorno. Tuttavia, il modello festival sta attraversando in Italia una fase di passaggio alla maturità che ne impone un ripensamento. Il volume presenta una serie di casi, dando ampio spazio alla voce dei protagonisti per descrivere alcuni tra i principali festival italiani.

cod. 365.732

Sergio Cherubini

Scritti in onore di Giorgio Eminente

Vol. I e Vol. II

Il volume è l’omaggio di amici, colleghi e studenti alla figura di Giorgio Eminente, uno dei maggiori studiosi di management delle imprese nella seconda metà del novecento in Italia.
Il primo volume, focalizzato sulla strategia e gestione aziendale, presenta importanti contributi relativi alle imprese, alla pubblica amministrazione, allo sport, alle telecomunicazioni, al turismo, ai musei.
Il secondo volume, centrato sul marketing, l’organizzazione, la formazione e la ricerca, raccoglie numerosi contributi: da quello di James L. Heskett della Harvard Business School ad altri relativi alle imprese, alle università, allo sport, al design, alle arti, alla pubblica amministrazione.


cod. 2000.1207