LIBRI DI CRISTINA MELE

Nella realtà di tutti i giorni osserviamo il diffondersi di meccanismi pervasivi di spersonalizzazione, in cui protagonisti sono macchine, algoritmi, dati e altri dispositivi digitali che condizionano gli uomini con cui interagiscono. Al tempo stesso, però, prendono corpo processi di innovazione che sono invece presidiati da persone, dando così luogo a forme di ri-personalizzazione dei processi economici e delle relazioni sociali. Questo volume affronta questo tema focalizzandosi su quattro direttrici di riflessione: l’innovazione partecipata, la connessione digitale, la creazione di sensi e significati e la ri-personalizzazione attraverso l’esperienza.

cod. 10614.5

Maurizio Ciaschini, Claudio Socci

Economia del vino.

Tradizione e comunicazione

Una serie di contributi incentrati sull’economia del vino, inteso quale prodotto tradizionale che, rivolgendosi al mercato globale, vi si qualifica come elemento strategico per il paese e presuppone indispensabili politiche di comunicazione.

cod. 365.592

Cristina Mele, Tiziana Russo-Spena, Marco Tregua, Fabio Greco

Communication practices in the diffusion of social-business innovation: Insights from B-Corporations

MERCATI & COMPETITIVITÀ

Fascicolo: 4 / 2019

Companies innovate the value proposition by integrating social and business issues to balance value across multiple actors, thus ensuring the creation of socialbusiness value. Social-business innovation requires that multiple actors come together to align perceptions and expectations and create shared meaning for the development and diffusion of innovation. The debate on the diffusion of social-business innovation is still in its infancy. This paper focuses on the communication practices of social-business innovation, aiming to analyse this participative process through three main issues: 1) the actors to be involved; 2) the goals to be achieved; 3) the actions to be performed. Specifically, we investigate the efforts of B-Corps to address social challenges by adopting a practice-based approach.

Cristina Mele, Tiziana Russo Spena, Marco Tregua, Mariarosaria Coppola, Marialuisa Marzullo

What about the Internet of Everything? An exploratory study in E-health

MERCATI & COMPETITIVITÀ

Fascicolo: 3 / 2018

Recently, the possibility of connecting smart devices has grown, leading to the ‘Internet of Things’ (IoT); that is, the networked connections between objects that can exchange data. As the number of connected humans and non-humans grows, the IoT is evolving into the ‘Internet of Everything’ (IoE), connecting processes, people, and data. Studies on the IoE are in their infancy, and the societal impacts of such applications are still rarely recognized. This paper aims to understand the role of the IoE in service provision in the healthcare business. By carrying out an exploratory investigation on innovative wearable devices in health, the authors address the effects of ubiquitous technologies in terms of actors’ engagement and service innovation as the key novelties arising from IoE in healthcare.

Enzo Rullani, Roberta Sebastiani

Intelligenza relazionale.

Nuove idee per l'economia dei servizi

Lo scopo del libro è dare qualche idea in più ai tanti operatori (grandi e piccoli, manager e imprenditori) che ancora non si sono incamminati verso il cambiamento, per affrontare la sfida che li riguarda. Partendo dall’analisi di una serie di casi-impresa che dimostrano la percorribilità e la convenienza di questa strada, questo libro può fornire loro una mappa utile.

cod. 614.16

Enzo Rullani, Roberta Sebastiani

Sense-making.

La nuova economia del valore

La produttività non cresce, in Italia, ormai da più di un decennio. Che cosa è successo per determinare, dal 2000 in poi, una situazione del genere? E come fare a venirne fuori, senza farci (troppo) male? Il libro fornisce al lettore una chiave di lettura fuori dagli schemi del problema e dei possibili rimedi.

cod. 614.15

Riccardo Varaldo, Daniele Dalli

Un tesoro emergente.

Le medie imprese italiane dell'era globale

Il volume offre una visione organica dei fattori di successo e di sostenibilità della media impresa italiana. Presenta un modello analitico basato su quattro asset (imprenditorialità, competitività, organizzazione e internazionalizzazione) e alcune chiavi di lettura generali, nonché le relative implicazioni per la gestione delle imprese e per le decisioni di policy. Analizza infine trenta casi di studio per sviluppare il modello analitico e le relative implicazioni.

cod. 364.170

Maria Colurcio, Cristina Mele

Il Quality Management per il talento e la creatività

MERCATI E COMPETITIVITÀ

Fascicolo: 2 / 2008

Quality Management to Develop Talent and Creativity Firm’s competitiveness has a primary source in its intellectual capital: People are the most valuable firm’s resource, as they activate learning processes and value generation processes. The work analyses the relationship among quality management, talent management and creativity. We affirm the need to develop a systemic approach to talent management, arising from a clear strategy in order to empower employees and to improve their capabilities and creativity. In this perspective quality management is seen as a managerial model to individual development and to firm’s competences improvement. The article addresses quality management practices aimed at developing creativity and talent at individual and team level. Keywords: Quality management, talent, creativity, individual, human resource