LIBRI DI GIANLUCA AMATORI

Didattica speciale per l’inclusione: prospettive innovative nasce come opera collettanea in seno alla Società Italiana di Pedagogia Speciale (SIPeS) e raccoglie una parte dei lavori scientifici ospitati nell’ambito del convegno nazionale della Società, con l’intento di esplorare inediti ambiti di ricerca e innovative prospettive per l’educazione.

cod. 1750.46

Gianluca Amatori

Due volte genitori

Il ruolo educativo dei nonni nella relazione con il nipote con disabilità

Lo scenario delle relazioni familiari nel rapporto con la disabilità, all’interno della cornice della Pedagogia speciale, ha riservato finora poco spazio all’approfondimento del rapporto tra le generazioni e, in particolare, allo sguardo al di fuori della famiglia nucleare. Prendendo le mosse da tale consapevolezza, il volume cerca di colmare questa emergenza pedagogica passando in rassegna le questioni fondamentali relative ai nonni all’interno delle famiglie con figli con disabilità.

cod. 1750.21

Catia Giaconi, Noemi Del Bianco

L'Escluso

Storie di resilienza per non vivere infelici e scontenti

Puntando sul potenziale euristico e formativo delle narrazioni, il volume offre diversi percorsi di approfondimento all’interno del complesso scenario della pedagogia speciale: dallo studio delle famiglie con disabilità, alla valorizzazione dei processi di autodeterminazione e di emancipazione delle persone con disabilità, alla promozione dei progetti di vita e delle diverse e possibili traiettorie di senso. Un testo per studenti in formazione – verso la professione di educatore, di docente, di insegnante di sostegno, di pedagogista – o per lettori attenti al “potere” delle storie di vita.

cod. 1750.18

Gianluca Amatori

Preterm Infants: Parenting Implications and Perspectives in Early Childhood Special Education

EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY

Fascicolo: 1 / 2021

Preterm birth is an event that affects about 30,000 children a year, only in Italy. The great progress carried out in the context of neonatology (especially in recent decades) drastically reduced the risk of mortality. However, it should be reminded that these children may have a high risk of developing such serious complications which could potentially lead to permanent pathologies or disabilities, especially for those born to lower gestational ages (WHO, 2015). This contribution intends to analyze the phenomenon of prematurity according to the parenting and educational-teaching dimension. Premature parents, in fact, are immersed in a situation to which they were not prepared and which could interrupt or threaten the harmonious relationship with the newborn. For this reason, interdisciplinary synergistic actions should also be promoted in a way which calls Special Education both in direct support to families and in the preparation of generative welfare actions affecting educators and teachers, as valuable allies in early intervention and in the implementation of fully inclusive and efficient educational services for early childhood.

Roberta Caldin, Catia Giaconi

Disabilità e cicli di vita

Le famiglie tra seduttivi immaginari e plausibili realtà

Il volume presenta le riflessioni di autorevoli studiosi della Società Italiana di Pedagogia Speciale (SIPeS) sui temi connessi al complesso processo di presa in carico di famiglie con figli/e con disabilità. I lettori verranno condotti sia all’interno di importanti questioni pedagogiche, sia alla scoperta di procedure e pratiche volte alla costruzione di reti di supporto per le persone con disabilità e per le loro famiglie.

cod. 1750.32

Il volume offre una ricca panoramica di interventi e azioni che importanti aziende e start-up hanno posto in essere in risposta al Covid-19 a supporto dei lavoratori, testimoniando quanto un efficace Disability & Diversity Management sia stato di fondamentale importanza nella gestione dell’emergenza pandemica. Un testo pensato per consulenti aziendali, manager, diversity leader, disability manager, professionisti HR, studenti e tutti coloro che sono interessati a comprendere come siano mutate le logiche aziendali in seguito alla pandemia.

cod. 1750.29

Gianluca Amatori, Helena Mesquita, Rosario Quelhas

Special Education for inclusion in Europe: critical issues and comparative perspectives for teachers’ education between Italy and Portugal

EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY

Fascicolo: 1 / 2020

The contribution of Special Education in the context of teacher education is becoming increasingly essential, especially if we take into account the epistemological wealth deriving from the relationship with numerous related sciences. This contribution aims at comparing the training axes of Italy and Portugal in order to detect common features and future research tracks in a comparative perspective and with an open look at complexity. In particular, the aim is to investigate whether (and how) the inclusive educational dimension of teachers is organized and designed to meet the needs of all pupils, also with reference to the programmatic actions promoted by the 2030 Agenda (ONU, 2015) which sees in the educational axis a real catalyst of development capable of breaking down inequalities and promoting lifelong learning opportunities for all. Without forgetting, then, that the teaching profession needs, today more than ever, a sharing, open on an international level, regarding the professional profile traceable in the main and priority competences to be possessed in the increasingly globalized knowledge society.

The subject of teachers' education has a particular perspective in the pedagogical framework. Even more so, as far as the training of specialised teachers on didactic support for students with disabilities is concerned, since the legislative and training path in relation to this professional category has been the subject of numerous changes over the last decades. The present contribution intends to illustrate an examination of the most important evolutionary phases of the educational course for specialised teachers. The results of a research conducted on 93 specialised teachers in training are presented in relation to the motivational and identity aspects, that led them to the choice of undertaking this training and work path. The empirical evidences allow us to reaffirm the importance of the close correlation between past thinking and action patterns and what is in place in practice, capable of contaminating and influencing the teachers' operating methods, as well as their own beliefs in relation to such complex profession

Gianluca Amatori

Family relationships and behavioral disorders. Resilient resources for quality of life.

EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY

Fascicolo: 1 / 2019

This paper examines the situation of families with children having behavioral disorder with regards to aspects related to family relationships and couple dynamics. In fact, many international studies highlight the daily difficulties that a family has to face, above all related to the social impact of behavioral disorder (which has direct repercussions on the sense of parental self-efficacy and, consequently, on the planning skills and educational aspects of mothers and fathers) but also to the high level of stress affecting the couple. Survey data confirm parents of children with behavioral disorders report lower levels of marital satisfaction and are more likely to divorce. Analyzing some of the most recurrent parent-training interventions for children with behavior disorder, this work aims at investigating all these aspects in a pedagogical perspective, raising questions about the quality of life of parents and children and the opportunities to promote a high quality of interpersonal and resilient relationships in the family.

Gianluca Amatori

Cornici pedagogiche per la formazione docente.

Il ruolo dell'insegnante di sostegno nella co-costruzione di contesti inclusivi

Si passano in rassegna le questioni fondamentali della formazione docente, in particolar modo dell’insegnante specializzato sul sostegno, per rifondare nuove coordinate per la co-costruzione di contesti di classe inclusivi.

cod. 11750.7

Catia Giaconi, Noemi Del Bianco

In azione.

Prove di inclusione

Nato in occasione della prima edizione di "Unimc for Inclusion", iniziativa promossa dall’Università degli Studi di Macerata, il volume intende proporre coordinate teoriche e traiettorie operative applicabili in plurali contesti inclusivi formativi. Il paradigma dell’inclusione viene pertanto indagato in ragione delle sue declinazioni, attraverso una molteplicità di approfondimenti tematici.

cod. 11750.6

Catia Giaconi, Noemi Del Bianco

Inclusione 3.0

Gli interventi, le riflessioni, i progetti e i laboratori - sul tema della disabilità e dell’inclusione - presentati durante "Unimc for Inclusion", una ricca settimana di incontri sul tema dell’inclusione tenutasi a Macerata in occasione della Giornata Mondiale della Disabilità.

cod. 11750.5