LIBRI DI RICCARDO LANZARA

Nicoletta Buratti, Riccardo Lanzara, Michele Simoni

Technological innovation and marketing. a multi-perspective analysis

MERCATI E COMPETITIVITÀ

Fascicolo: 1 / 2016

How can we develop new products, services, and systems that are able to satisfy the needs of firms potential customers not yet emerged? How should we rethink technology innovation processes under the requirements of value co-creation? How can we foster innovation through effective links between marketing and R&D departments, both inside and outside the boundary spanning of a single firm? With the aim to stimulate answers to these questions, we launched a special issue of Mercati e Competitività on Technology, innovation and marketing. Coming challenges in an emerging new business landscape. In this introductory paper, we argue that the relationship between technological innovation and marketing is multifaceted and multidirectional. Thus, the paper proposes a conceptual framework to highlight the different perspectives through which this relationship can be investigated. In the last section, we present the different papers collected in the special issue and position these papers within the proposed conceptual framework.

Come coesistono i principi storici della produzione di massa con le esigenze di mercati sempre più dinamici che spingono verso modelli produttivi flessibili e veloci? Il volume tenta di rispondere attraverso un’analisi dell’evoluzione dei sistemi produttivi. Un testo per studenti di economia e di ingegneria e manager che vogliano approfondire i temi della gestione della tecnologia e della produzione.

cod. 367.69

Riccardo Varaldo, Daniele Dalli

Un tesoro emergente.

Le medie imprese italiane dell'era globale

Il volume offre una visione organica dei fattori di successo e di sostenibilità della media impresa italiana. Presenta un modello analitico basato su quattro asset (imprenditorialità, competitività, organizzazione e internazionalizzazione) e alcune chiavi di lettura generali, nonché le relative implicazioni per la gestione delle imprese e per le decisioni di policy. Analizza infine trenta casi di studio per sviluppare il modello analitico e le relative implicazioni.

cod. 364.170

Lorenzo Caselli

Le parole dell'impresa

Guida alla letteratura del cambiamento

Le coordinate logiche e metodologiche per una lettura critico-interpretiva dei mutamenti in atto nei sistemi aziendali.

cod. 1021.106