EDUCATION SCIENCES AND  SOCIETY


Peer Reviewed Journal



Submit a paper
EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY
2 issues per year , ISSN 2038-9442 , ISSNe 2284-015X

Articles freely available

Journal's articles avialable as "Open Access". Click here



Education Sciences & Society (ESS) is an international scholarly open access, peer reviewed biannual journal. The journal aims at highlighting and discussing the main issues arising in the pedagogical and didactical fields. The journal objective is also to provide the educational scientific community with the state-of-the-art and tools to interpret the ongoing debate.


The journal welcomes publications of high quality papers on theoretical developments and practical applications in education science. Original research papers, state-of-the-art reviews, and high quality technical notes are invited for publications.

In order to provide a timely and broad coverage of this ever-evolving field, ESS offers its readers a mix of regular and special issues. Papers can be submitted for the regular issues of the journal or in response to calls for papers for special issues.

Editors in chief:: Michele Corsi (Università di Macerata, Italia); Pier Giuseppe Rossi (Università di Macerata, Italia)

Editorial Committee: Michele Corsi (Università di Macerata, Italia); Pier Giuseppe Rossi (Università di Macerata, Italia); Laura Fedeli (Università di Macerata, Italia); Catia Giaconi (Università di Macerata, Italia); Lorella Giannandrea (Università di Macerata, Italia); Massimiliano Stramaglia (Università di Macerata, Italia)

Direction Committee: Fabrizio d’Aniello, Rosita Deluigi, Catia Giaconi, Lorella Giannandrea, Luca Girotti, Chiara Sirignano, Massimiliano Stramaglia, Raffaele Tumino

Scientific Committee: Serge Agostinelli (Université Paul Cezanne de Marseille, France); Marguerite Altet (Université de Nantes, France); Anna Ascenzi (Università di Macerata, Italia); Massimo Baldacci (Università di Urbino, Italia); Vitalij G. Bezrogov (Russian Academy of Education, Moscow, Russia); Boris M. Bim-Bad (Russian Academy of Education, Moscow, Russia); Marc Bru (Université de Toulouse, Francia); Renza Cerri Musso (Università di Genova, Italia); Cristina Coggi (Università di Torino, Italia); Piero Crispiani (Università di Macerata, Italia); Elio Damiano (Università di Parma, Italia); Jean-Marie De Ketele (Université Catholique de Louvain-La Neuve, Belgio); Juan Manuel De Pablos Pons (Universidad de Sevilla); Gaetano Domenici (Università di Roma Tre, Italia); Yrjö Engeström (University of Helsinky, Finlandia); Franco Frabboni (Università di Bologna, Italia); Luciano Galliani (Università di Padova, Italia); Jim Garrison (Virginia Tech University, U.S.A.); Larry Hickman (Southern Illinois University, Carbondale, U.S.A.); Jean Houssaye (Université de Rouen, Francia); José Antonio Ibañez-Martin (Universidad de Madrid, Spagna); Cosimo Raffaele Laneve (Università di Bari, Italia); Yves Lenoir (Université de Sherbrooke, Quebec, Canada); Sira Serenella Macchietti (Università di Siena, f.r., Italia); Susanna Mantovani (Università di Milano Bicocca, Italia); Anna Maria Mariani (Università di Torino, Italia); Luigina Mortari (Università di Verona, Italia); Maria Teresa Moscato (Università di Bologna, Italia); Anatolij V. Mudrik (Russian Academy of Education, Moscow, Russia); Concepción Naval Durán (Universidad de Navarra, Spagna); Luigi Pati (Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano, Italia); Philippe Perrenoud (Université de Genève, Svizzera); Franca Pinto Minerva (Università di Foggia, Italia); Aleksandr N. Poddjakov (State Research University, Higher School of Economics, Moscow, Russia); Jean-Pierre Pourtois (Université de Mons- Hainaut, Belgio); David Rasmussen (Boston College, U.S.A.); Pier Giuseppe Rossi (Università di Macerata, Italia); Naoko Saito (Università di Kyoto, Giappone); Albert Sangrà (Universitat Oberta de Catalunya, Spagna); Roberto Sani (Università di Macerata, Italia); Luisa Santelli Beccegato (Università di Bari, Italia); Giuseppe Spadafora (Università della Calabria, Italia); Bianca Spadolini (Università di Roma Tre, Italia); Flavia Stara (Università di Macerata, Italia); Jean-Marie Van der Maren (Université de Montréal, Canada); Renata Viganò (Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano, Italia); Emil Visnovsky (Accademia Slovacca delle Scienze, Slovacchia); Carla Xodo (Università di Padova, Italia)

Manuscripts for publication in ESS are selected through a rigorous peer review to ensure originality, timeliness, relevance, and readability. The main aim of the journal is to publish peer reviewed research and review articles in rapidly developing field of Education and all other related fields. ESS is an online journal having full access to the research and review paper.

Fascia A Anvur, area: 11/D2 (Didattica, Pedagogia speciale e Ricerca educativa )area: 11/D1 (Pedagogia e storia della pedagogia) Per il ranking in Google Scholar, clicca qui

The journal is indexed on:

EBSCO/Education Source
Google Scholar

FrancoAngeli è consapevole dell’importanza - per accrescere visibilità e impatto delle proprie pubblicazioni - di assicurare la conservazione nel tempo dei contenuti digitali. A tal fine siamo membri delle due associazioni internazionali di editori e biblioteche - Clockss e Portico - nate per garantire la conservazione delle pubblicazioni accademiche elettroniche e l’accesso futuro nel caso in cui venissero a mancare le condizioni per accedere al contenuto tramite altre forme.

Sono repository certificati che offrono agli autori e alle biblioteche anche la garanzia dell’aggiornamento tecnologico e di formati per permettere di fruire in perpetuo e nel modo più completo possibile dei full text.

Per saperne di più: Home - CLOCKSS; Publishers – Portico.





Issue 2/2019 Pedagogia dell’oggi: le sfide del presente. Pedagogy Today: The Challenges of the Present


Michele Corsi, Massimiliano Stramaglia, Adrian-Mario Gellel, Editoriale. (Editorial.)
Michele Corsi, Massimiliano Stramaglia, Adrian-Mario Gellel, Young people, students and infinite worlds
Anna S. Rogers, Are Disney Characters ‘Frozen’ in Stereotypes? An Intersectional Analysis of Frozen
Roberta Caldin, Valeria Friso, Pedagogic commitment and prospects for integration of persons with disabilities into the labour market
Grazia Romanazzi, (Dis)orientamento politico e precarietà lavorativa come fattori di rischio di esclusione sociale: i giovani italiani tra crisi e prospettive. Uno studio di caso
Maria Beatriz Rodrigues, Tatiane Martins Cruz Pirotti, Catia Giaconi, Noemi Del Bianco, Young people with disabilities and infinite worlds: Potential for a transdisciplinary reflection
Fabrizio d'Aniello, Competenza ad agire insieme e senso di iniziativa: il tirocinio per attraversare i confini tra studio e lavoro
Elsa M. Bruni, I giovani di oggi e la domanda formativa
Antonello Mura, Antioco Luigi Zurru, Ilaria Tatulli, Theoretical and Methodological Elements of an Inclusive Approach to Education
Gianluca Amatori, University, Education and Professional Identities. The Case Study of Special Education Postgraduate Courses for the Didactic Support of Students with Disabilities.
Alessandra Lo Piccolo, L’Università tra apprendimento e occupabilità (The University between learning and employability)
Gigliola Paviotti, Self-perceived employability and implications for learning design: An exploratory case study
Rosita Deluigi, Giuseppe Capriotti, Urban Ticass: università, scuola e territorio alla scoperta della città (Urban Ticass: University, school and territory to discover the city)
Sergio Salvatore, Arianna Palmieri, Filippo Pergola, Ruggero Andrisano Ruggieri, Trasformazioni sociali, affettivizzazione della sfera pubblica e ricerca di senso (Social transformations, affectivization of the public sphere and search for meaning)
Umberto Zona, Martina De Castro, Learning Analytics as a tool in academic learning contexts: Possible impacts on social inclusion
Tommaso Farina, Quale università alle soglie del 2020? (Which university at the treshold of 2020?)
Rossana Adele Rossi, Riferimenti teoretici per l’interpretazione dei modelli di insegnamento della pedagogia (Theoretical references for the interpretation of pedagogy teaching models)
Loretta Fabbri, ,Alessandra Romano, Costruire infiniti mondi professionali. Prospettive trasformative (Building endless professional worlds. Transformative perspectives)
Grazia Romanazzi, Giovani a bassa generatività: la transizione alla vita adulta tra crisi, paura e progettualità (Young people with low generativity: The transition to adult life between crisis, fear and planning)
Vincenzo Susca, The elementary forms of digital culture. Knowledge, connections and sociality
Grazia Romanazzi, Dal bambino libero all’uomo autonomo: educare alla scelta attraverso il metodo Montessori (From the free child to the free man: Educating to choose through the Montessori method)
Luca Decembrotto, The right to independent living for adult people with disabilities and emancipatory opportunities in Italy
Tommaso Fratini, Sul senso del limite nell’educazione affettiva del bambino (On the sense of limits in the affective education of the child)
Antonella Rognini, Recensioni. R. Biagioli, J. Gonzàlez-Monteagudo, C. Petruzzi, 2018 "Ruolo e formazione degli educatori - Papel y formaciòn de los educadores" (Book reviews)
Tommaso Farina, Recensioni. M. Caputo, G. Pinelli (a cura di). Arte, religiosità, educazione. Esplorazioni e percorsi
Tommaso Farina, Recensioni. M. Caputo (a cura di). Oltre i "Paradigmi del Sospetto"?. Religiosità e Scienze Umane


Issue 1/2019 ESS - Disabilità e Qualità della Vita: percorsi e progetti per l’inclusione universitaria e sociale


Michele Corsi, Catia Giaconi, Gabrielle Miller, Maria Beatriz Rodrigues, Beyond the borders: Processes and products of social and academically inclusive practices
Grazia Romanazzi, Legalità e giustizia per un’etica della responsabilità. Percorsi possibili a scuola e in famiglia (Legality and justice for an ethics of responsibility. Hypothetical routes to school and family.)
Roberta Caldin, From segregation to protagonism. The great lesson of young blind people in Italy.
Paola Damiani, Cristiana D'Anna, Filippo Gomez Paloma, ICF and SEN: a National project for identification toward quality of life model
Toby Long, Moving Beyond Inclusion to Participation: Essential Elements
Noemi Del Bianco, Francesca Accorsi, Quality of Life and intellectual disability: Implementing the POS Scale in a case study
Alessia Cinotti, "Nuovi" sguardi alla disabilità e "vecchie" pratiche: un processo a due velocità. Dall’inserimento all’inclusione in ambito universitario ("New" glances on disability and "old" practices: a two-speed process. From insertion to inclusion at university.)
Cynthia Demetriou, Gabrielle Miller, Laurel Mason, Christine Salvesen, A Model Program for the Success of College Students with Attention and Learning Disorders
Catia Giaconi, Simone Aparecida Capellini, Giorgio Trentin, Maria Beatriz Rodrigues, Federica Angelelli, Sofia Cestola, Chiara Marresi, Ilaria D'Angelo, Inclusione e Università: il progetto "dislessia e lingua cinese" (Inclusion and University: "Dyslexia and Chinese language" a case study)
Rosa Bellacicco, Un profilo inclusivo per il docente di sostegno in formazione: l’efficacia del corso di specializzazione dell’Ateneo di Torino (An inclusive profile for support teachers in training: The effectiveness of the specialization program at the University of Turin)
Maila Pentucci, Chiara Laici, Gli organizzatori dell’azione didattica: un confronto tra docenti in servizio e studenti in formazione pre-service (The organizers of the educational action: A comparison between teachers in service and pre-service training students.)
Laura Agrati, La ‘variabilità linguistica’ del costrutto di Qualità della Vita. Uno studio sugli atteggiamenti degli operatori del servizio di orientamento (The 'linguistic variability' of the Quality of Life construct. A study on the attitudes of guidance service operators)
Gianluca Amatori, Family relationships and behavioral disorders. Resilient resources for quality of life.
Grazia Romanazzi, Educare alla legalità per prevenire la devianza (Educating to legality to prevent deviance)
Arianna Taddei, Empowerment journeys of women with disabilities: A case-study
Marinella Muscarà, Chiara Sani, Accessibility to Cultural Heritage, some project outcomes
Noemi Del Bianco, Sacha Grocholewska-Iwanejko, Inclusive arts: Meanings and practices
Carmen Palumbo, Antinea Ambretti, Giovanna Ferraioli, Corporeità, movimento e benessere: il potenziale educativo di itinerari motorio-sportivi inclusivi giovanili (Body, movement and wellness: The inclusive potential of motor-sport activity for young people)
Ilaria D'Angelo, In Azione. Prove di Inclusione
Manuela Crescimbeni, L'insegnante efficace. Promuovere le competenze socioemotive per l'inclusione


Table of contents

2020   2019   2018   2017   2016