The Green City as Tourist Attraction

Journal title SOCIOLOGIA URBANA E RURALE
Author/s Paolo Corvo
Publishing Year 2013 Issue 2013/100
Language Italian Pages 14 P. 27-40 File size 206 KB
DOI 10.3280/SUR2013-100003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The current debate about city aims at the concept of smart city, a light urban reality integrated with the systems of communication. In this perspective is introduced the concept of green city, that makes of sustainable relationship with the environment and the territory the idea of her development. The green city changes the concept of the daily way of living, that becomes less artificial and more natural, with a rehabilitation of the relationship with the country and the rurality. A more liveable city becomes more touristy attractive and able to satisfy the demands of travellers that seek art and culture but also nature and a sustainable landscape.

Keywords: Green City, Urban Tourism, Relationship between City and Country, Critical Consumption, Sustainable Feeding, Urbanistic Politics.

  1. Agustoni A. (2000). Sociologia dei luoghi ed esperienza urbana. Milano: FrancoAngeli
  2. Amendola G. (2005). La città postmoderna. Roma-Bari: Laterza
  3. Augé M. (2012). Al centro della città. Aggiornamenti Sociali, n. 11
  4. Bauman Z. (2005). Fiducia e paura nella città. Milano: Mondadori
  5. Belfiore E. (2005). Il verde e la città. Idee e progetti dal Settecento ad oggi. Roma: Gangemi
  6. Bocchi S. (2011). Presentazione. In AA.VV. Campagna e città. Milano: Touring Club Italiano
  7. Bocchi S., Lanzani A. (2011). Uno sguardo paesistico. In AA.VV. Campagna e città. Milano: Touring Club Italiano
  8. Calori A. (2009). Coltivare la città. Milano: Terre di Mezzo-Altreconomia
  9. Calori A. (2011). Geopolitica e progetto di territorio. In AA.VV. Campagna e città. Milano: Touring Club Italiano
  10. Castells M. (1996). La nascita della società in rete. Milano: Università Bocconi Editore
  11. Corvo P. (2007). Turisti e felici? Milano: Vita e Pensiero
  12. Corvo P. (2011). The Pursuit of Happiness and the Globalized Tourist. Social Indicators Research, n. 102. DOI: 10.1007/s11205-010-9725-1
  13. Corvo P. (2011). Il progetto “Nutrire Milano”: Il Parco Sud e Expo 2015. Sociologia urbana e rurale, n. 86
  14. Davico L., Mela A., Staricco L. (2009). Le città sostenibili. Roma: Carocci
  15. De Albertis C., Rossi S.E. (2012). Il profilo della città futura. Impresa e stato, n. 93
  16. Franchi M. (2009). Il cibo flessibile. Nuovi comportamenti di consumo. Roma: Carocci
  17. Hannerz U. (1992). Esplorare la città. Bologna: il Mulino
  18. Lanzani A., Pasqui G. (2011). L’Italia al futuro. Città e paesaggi, economie e società. Milano: FrancoAngeli
  19. Le Galès P. (2006). Le città europee. Bologna: il Mulino
  20. Magatti M. (a cura di) (2007). La città abbandonata. Bologna: il Mulino
  21. Martinotti G. (a cura di) (1999). La dimensione metropolitana. Bologna: il Mulino
  22. Mela A. (2000). Sociologia delle città. Roma: Carocci.
  23. Morin E. (2012). La via. Per l’avvenire dell’umanità. Milano: Raffaello Cortina Editore
  24. Neresini F., Rettore V. (a cura di) (2008). Cibo, cultura, identità. Roma: Carocci.
  25. Perulli P. (2000). La città delle reti. Torino: Bollati Boringhieri
  26. Petrini C. (2005). Buono, pulito e giusto. Principi di nuova gastronomia. Torino: Einaudi
  27. Pezzagno M. (2002). Greenway nella pianificazione urbana e territoriale. Brescia: Sintesi Editrice
  28. Poulain J.P (2008). Alimentazione, cultura e società. Bologna: il Mulino
  29. Roiatti F. (2011). La rivoluzione della lattuga. Milano: Egea
  30. Russo V., Marelli S., Angelini A. (a cura di) (2011). Consumo critico, alimentazione e comunicazione. Milano: FrancoAngeli
  31. Savelli A. (2008). Spazio turistico e società globale. Milano: FrancoAngeli.
  32. Sebastiani C. (2007). La politica delle città. Bologna: il Mulino
  33. Segre L., Torri G. (2011). Viaggio storico nella forma e nella vita dei luoghi. In AA.VV. Campagna e città. Milano: Touring Club Italiano
  34. Sennett R. (2012). Insieme. Milano: Feltrinelli.
  35. Shiva V. (2004). Le guerre dell’acqua. Milano: Feltrinelli
  36. Sorlini C. (2011). Strategie innovative per il recupero di un rapporto città-campagna nell’era della globalizzazione. In AA.VV. Campagna e città. Milano: Touring Club Italiano
  37. Unpd (1996). Urban Agricolture. Food, Jobs and Sustainable Cities. Publication Series for Habitat II, Vol. 1. New York: United Nations Development Programme.
  38. Van der Ploeg J.D. (2006). Oltre la modernizzazione. Processi di sviluppo rurale in Europa. Soveria Mannelli (CZ): Rubbettino

Paolo Corvo, La green city come attrazione turistica in "SOCIOLOGIA URBANA E RURALE" 100/2013, pp 27-40, DOI: 10.3280/SUR2013-100003