The Peak of anti-Protestant Co-operation between Fascist Italy and the Catholic Church. Origin and Enforcement of the Buffarini Guidi Decree

Journal title SOCIETÀ E STORIA
Author/s Paolo Zanini
Publishing Year 2017 Issue 2017/155
Language Italian Pages 27 P. 139-165 File size 95 KB
DOI 10.3280/SS2017-155006
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The Peak of anti-Protestant Co-operation between Fascist Italy and the Catholic Church. Origin and Enforcement of the Buffarini Guidi Decree This paper analyses the cultural origin, the enactment and the implementation of the so called Circolare Buffarini Guidi: the decree, issued by the Fascist government in April 1935, that banned all religious activities of the Pentecostals throughout the entire Italian territory. Through the analysis of various archival sources, and in particular of Vatican documents, this article shows the way in which the hostility of the Catholic Church and the Italian State towards Pentecostalism grew up during the early Thirties. For the Italian Catholic Church, and for the Holy See itself, the danger was constituted by the sudden progress of Pentecostal proselytism in Southern Italy; for the Italian Sta te by the idea that the Pentecostals’ worship would be dangerous for the social order and for the safety of the population. The result of these convergent worries was the Circolare Buffarini-Guidi, probably the highest point of the common anti-Protestant activity by Italian Church and State during the Fascist period.

Keywords: Circolare Buffarini Guidi; Fascist Italy; Church and State in Italy; Protestant Communities in Italy; Pentecostalism; Religious Freedom.

  1. Aresi L. (2003), La Pentecoste rinnovata. I primi anni di vita del movimento pentecostale italiano, in «Annali di Storia moderna e contemporanea», 9, pp. 549-581.
  2. Armistead D. (1987), Cristiani in divisa. Un secolo di storia dell’Esercito della Salvezza fra gli italiani (1887-1987), Torino, Claudiana.
  3. Cappello F.M. (1934), Religione cattolica e culti “ammessi” secondo i patti lateranensi, in «La Civiltà Cattolica», 85, vol. 3, pp. 113-123, 464-474.
  4. Cappello F.M. (1935), Religione cattolica e culti “ammessi” secondo i patti lateranensi, in «La Civiltà Cattolica», 86, vol. 1, pp. 461-468.
  5. Carboni L. (2010), Introduzione, in Castaldo G., Lo Bianco G. (a cura di), L’Archivio della nunziatura apostolica in Italia I (1929-1939). Cenni storici e inventario, Città del Vaticano, Archivio Segreto Vaticano, pp. VII-XXIV.
  6. Cassese S. (1990), Stato e parastato nell’Italia del dopoguerra (1945-1963), in «Storia Contemporanea», 21, 3, pp. 561-566.
  7. Castiglione M. (1977), Protestantesimo e religiosità delle classi subalterne, in Mottu H., Castiglione M. (a cura di), Religione popolare in un’ottica protestante. Gramsci, cultura subalterna e lotte contadine, Torino, Claudiana, pp. 53-109.
  8. Castiglione M. (1978), Marginalità religiosa e dinamica sociale, in Saija F. (a cura di), Questione meridionale, religione e classi subalterne, Napoli, Guida, pp. 141-158.
  9. Catalanotto G. (1934), Contributo nella lotta contro i protestanti in Sicilia, Palermo, Tipografia pontificia.
  10. Moro R. (1998), Pregiudizio religioso e ideologia: antiebraismo e antiprotestantesimo nel cattolicesimo italiano fra le due guerre, in «Le Carte», 3, pp. 17-66.
  11. Moro R. (2002), Antiprotestantesimo cattolico alla settimana sociale del 1928, in Brezzi C., Casula C.F., Giovagnoli A., Riccardi A. (a cura di), Democrazia e cultura religiosa. Studi in onore di Pietro Scoppola, Bologna, il Mulino, pp. 231-270.
  12. Moro R. (2003), Cattolicesimo e italianità. Antiprotestantesimo e antisemitismo nell’Italia “cattolica”, in Acerbi A. (a cura di), La Chiesa e l’Italia. Per una storia dei loro rapporti negli ultimi due secoli, Milano, Vita e Pensiero, pp. 307-339.
  13. Moro R. (2009), La Germania di Hitler come “eresia protestante”, in Gariglio B., Margotti M., Zunino P.G. (a cura di), Le due società. Scritti in onore di Francesco Traniello, Bologna, il Mulino, pp. 303-321.
  14. Paiano M. (2011), Contro “l’invadente eresia protestante”: l’Opera della Preservazione della Fede in Roma (1899-1930), in Perin R. (a cura di), Chiesa cattolica e minoranze in Italia nella prima metà del Novecento. Il caso veneto a confronto, Roma, Viella, pp. 27-103.
  15. Pavone C. (1995), Alle origini della Repubblica. Scritti su fascismo, antifascismo e continuità dello Stato, Torino, Bollati Boringhieri.
  16. Perin R. (2010), Pregiudizio antiebraico e antiprotestante: alcuni riflessi sull’atteggiamento della chiesa verso il fascismo, in Guasco A., Perin R. (a cura di), Pius XI: keywords. International Conference Milan 2009, Münster, LIT, pp. 148-162.
  17. Perin R. (2011), La Chiesa veneta e le minoranze religiose (1918-1939), in Perin R. (a cura di), Chiesa cattolica e minoranze in Italia nella prima metà del Novecento. Il caso veneto a confronto, Roma, Viella, 133-223.
  18. Perin R. (2013), Santa Sede e minoranze evangeliche in Italia durante il fascismo, in «Storia e Problemi contemporanei», 62, pp. 79-98.
  19. Peyrot G. (1956), La circolare Buffarini-Guidi e i pentecostali, Roma, Associazione italiana per la libertà della cultura.
  20. Piacentini M. (1934), I culti ammessi nello Stato italiano, Milano, Hoepli.
  21. Riccardi A. (1979), Roma “città sacra”? Dalla Conciliazione all’operazione Sturzo, Milano, Vita e Pensiero.
  22. Rochat G. (1990), Regime fascista e Chiese evangeliche. Direttive e articolazioni del controllo e della repressione, Torino, Claudiana.
  23. Scoppola P. (1973), Il fascismo e le minoranze religiose, in Fontana S. (a cura di), Il fascismo e le autonomie locali, Bologna, il Mulino, pp. 331-368.
  24. Segnalazioni e documenti (1934), in «Fides», 34, 11, pp. 522-523.
  25. Sole G. (2001), Lingue di fuoco, miracoli e apocalisse. I pentecostali calabresi nel ventennio fascista, in «Daedalus», 16, pp. 71-104.
  26. Spectator (1934), Scalmana protestante nella penisola, in «Fides», 34, 8, pp. 368-370.
  27. Spini G. (2002), Italia liberale e protestanti, Torino, Claudiana.
  28. Stocchiero G. (1934), Libertà e restrizioni ai culti ammessi in Italia, in «Rivista del Clero italiano», 15, 8, pp. 535-542.
  29. Stretti E. (1998), Il Movimento pentecostale. Le assemblee di Dio in Italia, Torino, Claudiana.
  30. Viallet J.-P. (1985), La Chiesa valdese di fronte allo stato fascista, 1922-1945, Torino, Claudiana.
  31. Zanini P. (2015), Twenty Years of Persecution of Pentecostalism in Italy: 1935-1955, in «Journal of Modern Italian Studies», 20, 5, pp. 686-707.
  32. Zanini P. (2016), Pressioni ecclesiastiche e poteri pubblici contro il proselitismo protestante in Italia (1947-1955), in «Rivista Storica Italiana», 128, 1, pp. 216-257.
  33. Zappalà C. (1997), La libertà religiosa in Italia nel XX secolo: il caso di Sonnino, Latina, Pair 2000.
  34. Moro R. (1997), L’opposizione cattolica al Metodismo tra anni Venti ed anni Trenta, in Chiarini F. (a cura di), Il Metodismo italiano, Torino, Claudiana, pp. 131-180.
  35. Massias G. (1934), I pentecostali, in «Fides», 34, 8, pp. 359-361.
  36. Martini A. (1963), Studi sulla questione romana e sulla Conciliazione, Roma, Cinque Lune.
  37. Levi C. (1945), Cristo si è fermato a Eboli, Torino, Einaudi.
  38. Leone A.R. (1972), Villa San Sebastiano: una comunità evangelica nel periodo fascista, in «Bollettino della Società di Studi valdesi», 132, pp. 94-132.
  39. Lattanzi L. (1934), Aspetti della propaganda protestante in Italia, in «Rivista del Clero italiano», 15, 8, pp. 521-526.
  40. I Pentecostali (1933), in «La Civiltà Cattolica», 84, vol. 4, pp. 44-57.
  41. Giuntella M.C. (1975), I fatti del 1931, in Scoppola P., Traniello F. (a cura di), I cattolici tra fascismo e democrazia, Bologna, il Mulino, pp. 185-233.
  42. Giovagnoli A. (1991), La cultura democristiana: tra Chiesa cattolica e identità italiana (1918-1948), Roma-Bari, Laterza.
  43. Giacchi O. (1934), La situazione giuridica del protestantesimo in Italia, in «Vita e pensiero», 20/25, 8, pp. 489-496.
  44. Ferrara R. (2007), Movimenti evangelici in Sicilia dal Risorgimento al fascismo, Soveria Mannelli, Rubettino.
  45. Fedeli L. (1987), Il proporzionalismo empirico di Ferruccio Banissoni e l’attuale problematica del rapporto mente-corpo, in «Attualità in Psicologia», 2, 4, pp. 87-98.
  46. Esposito S. (2015), Un secolo di pentecostalismo italiano: cenni sulle origini, le discussioni parlamentari, l’assetto contemporaneo delle Assemblee di Dio in Italia, Milano, The Writer.
  47. De Meo G. (1980), “Granel di sale”. Un secolo di storia della Chiesa Cristiana Avventista del 7° giorno in Italia (1864-1964), Torino, Claudiana.
  48. De Felice R. (1974), Mussolini il duce. I. Gli anni del consenso, 1929-1936, Torino, Einaudi.
  49. Crivelli C. (1934), Il pericolo protestante in Italia, in «Vita e pensiero», 20/25, 8, pp. 476-483.
  50. Crivelli C. (1933), Directorio protestante de la America latina, Isola dei Liri, Macioce e Pisani.
  51. Crivelli C. (1931), Los protestantes y la America latina: conferencias, acusaciones, respuestas, Isola dei Liri, Macioce e Pisane.
  52. Crainz G. (2003), Storia del miracolo italiano. Culture identità, trasformazioni fra anni cinquanta e sessanta, Roma, Donzelli.
  53. Corsetti A. (1999), Scritti, Firenze, Le Lettere.
  54. Coco G. (2009), L’anno terribile del cardinale Pacelli e il più segreto tra i concistori di Pio XI, in «Archivium Historiae Pontificiae», 47, pp. 143-276.
  55. Chiese e sette protestanti in Italia. Dati statistici del 1955 (1956), Roma, Edizioni Paoline.
  56. Ceci L. (2013), L’interesse superiore. Il Vaticano e l’Italia di Mussolini, Roma-Bari, Laterza.
  57. Catalanotto G. (1935), Sommarie risultanze dell’inchiesta sul Proselitismo Acattolico in Sicilia eseguita dal Sac. Gaspare Catalanotto Direttore delle “Letture Domenicali”. 24 novembre 1934 – 31 marzo 1935, Palermo, Tipografia pontificia.

  • The persistence of anti-Protestant policies from the Fascist period in post-World War II Italy: ideologies, practices and legislation Paolo Zanini, in Journal of Modern Italian Studies /2024 pp.1
    DOI: 10.1080/1354571X.2024.2343188

Paolo Zanini, Il culmine della collaborazione antiprotestante tra Stato fascista e Chiesa cattolica: genesi e applicazione della circolare Buffarini Guidi in "SOCIETÀ E STORIA " 155/2017, pp 139-165, DOI: 10.3280/SS2017-155006