Globalization and rules for well-being sustainability

Journal title RIVISTA DI STUDI SULLA SOSTENIBILITA'
Author/s Daniela Covino, Flavio Boccia, Gian Paolo Cesaretti
Publishing Year 2013 Issue 2013/1 Language Italian
Pages 25 P. 93-117 File size 238 KB
DOI 10.3280/RISS2013-001007
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Well-being sustainability is a complex goal, demanding multi-trajectory and multilevel strategies, based on definition, sharing and respect of rules by all stakeholders and related to decision areas reflecting in sustainability results in economic, social, environmental and human aspects. Lacking rules, individuals pursue their own competitive advantages, neglecting effects on diverse capital stocks, in terms of sustainability. In a global dimension, Institutions are invested of giving rules in order to address, control and, in case, punish behaviors if adverse to sustainability rules.

Keywords: Economic sustainability, environmental sustainability, social sustainability, globalization, competitive advantages, international Institutions.

  1. Agazzi E. (2001). Globalizzazione e perdita delle identità. In: Paoletti L. & Zamagni
  2. S. (2001). Globalizzazione e particolarità. Fondazione Internazionale Nova Spes, pp.124-131.
  3. Agnew J. P.(1994). The territorial trap: the geographical assumptions of international relations theory. Review of International Political Economy, 1, 1: 53-80, DOI: 10.1080/09692299408434268
  4. Camagni R. (2003). A proposito di competitività territoriale: concetto solido o fuorviante?. In: Cucculelli M., Mazzoni R. (2003). Risorse e competitività. Milano: FrancoAngeli.
  5. Caroli, M. G. (2006). Il marketing territoriale. Strategie per la competitività sostenibile del territorio (Vol. 1). Milano: FrancoAngeli.
  6. Carta M. (1999). L’armatura culturale del territorio. Milano: FrancoAngeli.
  7. Cesaretti G.P, Misso R. (2012). La sostenibilità dello sviluppo. In: Andreopoulou Z., Cesaretti G.P. and Misso R. (eds). Sostenibilità dello sviluppo e dimensione territoriale-Il ruolo dei sistemi regionali a vocazione rurale. Milano: FrancoAngeli, pp. 15-35.
  8. Cesaretti G.P, Scarpato D. (2010). Competitività territoriale sostenibile e agroalimentare: l’approccio alla “qualità di sistema. In: Cesaretti G.P. & Scarpato D. (eds). Politiche integrate per uno sviluppo competitivo sostenibile dell’agroalimentare. Milano: FrancoAngeli, pp. 30-47.
  9. Cesaretti G.P. (2011). L’approccio della Fondazione Simone Cesaretti alla Sostenibilità dello Sviluppo umano. Rivista di studi sulla sostenibilità, 1: 11-13, DOI: 10.3280/RISS2011-001003
  10. Dematteis G., Governa F. (a cura di) (2005). Territorialità, sviluppo locale, sostenibilità: il modello SloT. Milano: Franco Angeli.
  11. Duchesne S., Frognier A.P. (2002). Sur les dynamiques sociologiques et politiques
  12. de l’identification à l’Europe. Revue française de science politique, 52, 4: 355-374, DOI: 10.3406/rfsp.2002.403724.GolinelliC.M.(2002).Ilterritoriosistemavitale.Versounmodellodianalisi.Torino:Giappichelli
  13. Ianuario S., Olleia A. (2010). L’identità territoriale: elemento distintivo e fattore di competizione nel contesto globale. In: Cesaretti G.P. & Scarpato D. (eds). Politiche integrate per uno sviluppo competitivo sostenibile dell’agroalimentare. Milano: FrancoAngeli.
  14. Johnston R. (2003). Territory and territoriality in a globalizing world. Ekistics, 70, 418-419: 64-70.
  15. Magnaghi A. (2000). La progettazione del territorio. Torino: Bollati Bolinghieri.
  16. Misso R. (2012). I sentieri della sostenibilità territoriale. In: Andreopoulou Z., Cesaretti G.P. and Misso R. (eds). Sostenibilità dello sviluppo e dimensione territoriale-Il ruolo dei sistemi regionali a vocazione rurale. Milano: FrancoAngeli, pp. 37-58.
  17. Napolitano E. M. (2002). Il marketing interculturale. Le identità diventano valore. Milano: FrancoAngeli.
  18. Pilati L. (1996). I sistemi agricoli nelle interdipendenze territoriali. Una lettura stereologica. Rovereto: Edizioni Osiride.
  19. Pollice F. (2005). Il ruolo dell’identità territoriale nei processi di sviluppo locale. Bollettino della Società Geografica, 10(1): 75-92.
  20. Raagmaa G. (2002). Regional Identity in Regional Development and Planning. European Planning Studies, 10(1): 55-76, DOI: 10.1080/09654310120099263
  21. Sack R.D. (1986). Human Territoriality: Its Theory and History. Cambridge: Cambridge University Press, DOI: 10.2307/2505108
  22. Scarpato D. (2010). La dimensione territoriale dello sviluppo tra competitività e sostenibilità. In: Cesaretti G.P. & Scarpato D. (eds) (2010). Politiche integrate per uno sviluppo competitivo sostenibile dell’agroalimentare. Milano: FrancoAngeli, pp. 19-29.
  23. Simon C., Steel B.S., Lovrich N.P. (2011). State and Local Government: Sustainability in the 21st Century. USA: Oxford University Press.
  24. Valdani E., Arcani F. (2000). Strategie di marketing per il territorio: come vendere un’area geografica. In: Perrone V. (a cura di). L’occupazione possibile. Milano: Etaslibri.

  • Metaverse, the last technological frontier of environmental sustainable food: Worldwide evidence from the first business case studies Flavio Boccia, Joanna Rosak-Szyrocka, Houman Hashemzadeh, Daniela Covino, in RIVISTA DI STUDI SULLA SOSTENIBILITA' 1/2023 pp.153
    DOI: 10.3280/RISS2023-001009
  • The Social Relationships' Effectiveness of "Agrisocial" Farms: A Model of Sustainable Local Development Vera Teresa Foti, Valeria Lo Giudice, Alessandro Scuderi, Giuseppe Timpanaro, in RIVISTA DI STUDI SULLA SOSTENIBILITA' 1/2015 pp.99
    DOI: 10.3280/RISS2015-001007
  • Handbook of Environmental Materials Management Flavio Boccia, Daniela Covino, pp.1 (ISBN:978-3-319-58538-3)
  • Sustainable Agriculture and No-Food Production: An Empirical Investigation on Organic Cosmetics Francesco Marangon, Tiziano Tempesta, Stefania Troiano, Daniel Vecchiato, in RIVISTA DI STUDI SULLA SOSTENIBILITA' 1/2015 pp.63
    DOI: 10.3280/RISS2015-001005

Daniela Covino, Flavio Boccia, Gian Paolo Cesaretti, Globalizzazione e regole per la sostenibilità del benessere in "RIVISTA DI STUDI SULLA SOSTENIBILITA'" 1/2013, pp 93-117, DOI: 10.3280/RISS2013-001007