Valutare le azioni di contrasto alla povertà educativa attraverso la Teoria del Cambiamento (ToC): una comparazione "processuale" tra i due progetti ItaliaEducante e VagabondiEfficaci

Journal title RIV Rassegna Italiana di Valutazione
Author/s Desirée Campagna, Filippo Ciucci
Publishing Year 2022 Issue 2020/78
Language Italian Pages 20 P. 39-58 File size 264 KB
DOI 10.3280/RIV2020-078003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

  1. Mayne J. (2015). Useful Theory of Change Models, Canadian Journal of Program Evaluation 30(2), 119-142.
  2. Minzyuk L., Russo R. (2016). La misurazione multidimensionale della povertà in istruzione, Politica economica, 1: 65-122. DOI: 10.1429/83084
  3. Nanni W., Pellegrino V. (2018). La povertà educativa e culturale: un fenomeno a più dimensioni. In: Caritas Italiana, Rapporto “Povertà in attesa”. Rimini: Maggioli Editore.
  4. Orleck A., Hazirjian L. G. (2011). The war on poverty: a new grassroots history, 1964-1980, Athens (Georgia): University of Georgia Press.
  5. Palumbo M. (2001). Il processo di valutazione. Decidere, programmare, valutare. Milano: FrancoAngeli.
  6. Bartlett L., Vavrus F. (2017). Comparative case studies: An innovative approach, Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), 1(1), 5-17.
  7. Battilocchi G. L. (2020). Educational poverty in Italy: concepts, measures and policies, Central European Journal of Educational Research, 2(1), 1-10.
  8. Bezzi C. (2014). Il nuovo disegno della ricerca valutativa. Milano: Franco Angeli.
  9. Galligani I. (2019). L’approccio sostantivo alla Teoria del Cambiamento (ToC): una proposta metodologica per la valutazione dei programmi complessi, Rassegna Italiana di Valutazione, 73(1), 149-170. DOI: 10.3280/RIV2019-073007
  10. Greene J. C., Caracelli V. J., Graham W. F. (2007). I metodi misti, in Stame N. (a cura di) Classici della valutazione. Milano: FrancoAngeli.
  11. Koleros A., Mayne J. (2019). Using actor-based theories of change to conduct robust contribution analysis in complex settings, Canadian Journal of Program Evaluation, 33(3), 292-315.
  12. Patton M.Q. (2011). Developmental evaluation: applying complexity concepts to enhance innovation and use. New York-London: Guilford Press.
  13. Save the Children (2014). La lampada di Aladino. Roma: Save the Children Italia.
  14. Stame N. (2004). Theory-based Evaluation and Types of Complexity, Evaluation, 10(1), 58–76. DOI: 10.1177/1356389004043135
  15. Stame N. (2007) (a cura di). Classici della valutazione. Milano: FrancoAngeli.
  16. Stein D., Valters C. (2012). Understanding Theory of Change, International development: a review of existing knowledge, JRSP Paper 1. -- Testo disponibile al sito: https://www.theoryofchange.org/wp-content/uploads/toco_library/pdf/UNDERSTANDINGTHEORYOFChangeSteinValtersPN.pdf. (5 settembre 2021).
  17. Tomei G. (2016). Developmental Evaluation. Molte potenzialità e qualche limite di un approccio riflessivo alla valutazione dei programmi complessi”, Rassegna Italiana di Valutazione, 64, 132-164. DOI: 10.3280/RIV2016-064008
  18. Turney L., Pocknee C. (2005). Virtual focus groups: New frontiers in research. International Journal of Qualitative Methods, 4(2), 32-43. DOI: 10.1177/160940690500400203
  19. Tomei G. (2020). Valutare i progetti di contrasto della povertà educativa minorile. Il modello DOME (Developmental Outcome Monitoring and Evaluation) (Working paper). Pisa: Centro VOIS - Università di Pisa.
  20. Vogel I. (2012), Review of the use of “Theory of Change” in international development, UK Department of International Development. -- Testo disponibile al sito: https://www.theoryofchange.org/pdf/DFID_ToC_Review_VogelV7.pdf. (5 settembre 2021).
  21. Weiss C.H., (1998), Evaluation, II ed., New Jersey: Prentice Hall.
  22. Wilson-Grau R., Britt H. (2013). Outcome Harvesting. Cairo: Ford Foundation.

Desirée Campagna, Filippo Ciucci, Valutare le azioni di contrasto alla povertà educativa attraverso la Teoria del Cambiamento (ToC): una comparazione "processuale" tra i due progetti ItaliaEducante e VagabondiEfficaci in "RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 78/2020, pp 39-58, DOI: 10.3280/RIV2020-078003