The problem of Religious Language: What can we Learn from Twelfthcentury Discussions?

Titolo Rivista PARADIGMI
Autori/Curatori E. Jennifer Ashworth
Anno di pubblicazione 2009 Fascicolo 2009/3
Lingua Inglese Numero pagine 12 P. 141-152 Dimensione file 79 KB
DOI 10.3280/PARA2009-003010
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più clicca qui

Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.

Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF

Anteprima articolo

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche

The Problem of Religious Language: What can we Learn from Twelfth-century Discussions? - This paper discusses a recent book by Luisa Valente, Logique et théologie: Les écoles parisiennes entre 1150 et 1220, in which she gives a rich account of how twelfth and early thirteenth-century Parisian theologians attempted to solve the problems of religious language by appeal to the notions of propriety and translatio. Words had a proper signification when used in accordance with their original meaning, whereas translatio involved a semantic shift from the proper sense to a new extended sense. However, words used in this way were equivocal, and towards the end of the period theologians tried to save the univocity of at least some of the words we apply to both God and creatures. Their efforts form the background to the new thirteenth-century theory of analogy, a theory to which some contemporary philosophers of religion have returned.

Key words: Analogy, Equivocation, Religious language, Signification, Translatio, Univocation.

E. Jennifer Ashworth, The problem of Religious Language: What can we Learn from Twelfthcentury Discussions? in "PARADIGMI" 3/2009, pp 141-152, DOI: 10.3280/PARA2009-003010