Human sciences and the practice of democracy. From Maria Montessori to Franco Basaglia

Journal title RIVISTA SPERIMENTALE DI FRENIATRIA
Author/s Valeria P. Babini
Publishing Year 2013 Issue 2013/1
Language Italian Pages 24 P. 9-32 File size 1739 KB
DOI 10.3280/RSF2013-001002
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This paper reflects on the life-giving quality of freedom and underlines it’s critical role in covertly connecting diverse yet significant chapters of the history of human sciences, e.g. the "remote relationship" existing between Maria Montessori and Franco Basaglia. These two intellectuals live and work in different historical periods, nonetheless they are close in content and spirit. Both represent milestones in the comprehension of the human being as an epistemological and revolutionary potential, driving force towards humanistic and democratic practices. Montessori and Basaglia follow diverse cultural and scientific itineraries but present similar thoughts. Both start from a standpoint of radical critique of the ground principles of their field of study. As a result they revisit the roots of human sciences: the concern for humanity. Their itinerary can thus be regarded as emblematic of the approach in human sciences that focuses on the crucial moment of crisis: example of an anti-reductionist and anti-absolute knowledge, constantly re-constructed and retransformed.

Keywords: Basaglia, Montessori, Minkowski, Bergson, human sciences, freedom.

  1. Babini VP. Liberi tutti. Manicomi e psichiatri in Italia: una storia del Novecento. Bologna: il Mulino; 2009
  2. Babini VP. Curare la mente: dall’universo manicomiale al “Paese di Basaglia”. In: Cassata F, Pogliano C, ed. Scienze e cultura dell’Italia unita, Annali 26, Storia d’Italia. Torino: Einaudi; 2011, p. 623-52.
  3. Basaglia F. Crisi istituzionale o crisi psichiatrica? In: Ongaro Basaglia F, ed. L’utopia della realtà. Torino: Einaudi; 2005, p. 114-26.
  4. Babini VP, Lama L. Una “donna nuova”. Il femminismo scientifico di Maria Montessori. Milano: Angeli; 2010
  5. Montecchi L. Intervista a Ernesto Venturini. “Pol.it. The italian on line psychiatric magazine 1998”, Speciale legge 180. www.psychiatryonline.it/ ital/180/monte3.htm.
  6. Canguilhem G. Sulla medicina. Scritti 1955-1989 (2002). Tr. it. Torino: Einaudi; 2007
  7. Pivetta O. Franco Basaglia. Il dottore dei matti. La biografia. Milano: Dalai; 2012.
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  9. Goldstein K. La structure de l’organisme (1934). Paris: Gallimard; 1983
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  12. Montessori M. Il metodo della pedagogia scientifica applicato all’educazione infantile nelle Case dei bambini. Città di Castello: Lapi; 1909
  13. Basaglia F. Corpo e istituzione (1968). In: Ongaro Basaglia F, ed. L’utopia della realtà. Torino: Einaudi; 2005, p. 100-13
  14. Basaglia F. Il mondo dell’“incomprensibile” schizofrenico attraverso la Daseinanalyse (1953). In: Basaglia F. Scritti I 1953-1968. Torino: Einaudi; 1982, p. 3-31
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  19. Sartre JP. Situation II. Paris: Gallimard; 1948
  20. Babini VP. La vita come invenzione. Motivi bergsoniani in psichiatria. Bologna: il Mulino; 1990.
  21. Scocchera A. Maria Montessori. Quasi un ritratto inedito. Firenze: La Nuova Italia; 1990
  22. Giannichedda MG. Introduzione. In: Ongaro Basaglia F, ed. L’utopia della realtà. Torino: Einaudi; 2005, p. VII-LII.
  23. E. Minkowski, La schizofrenia (1927). Tr. it. Verona: Bertani; 1980
  24. Montessori M. La formazione dell’uomo. Milano: Garzanti; 1949
  25. Montessori M. Il segreto dell’infanzia (1938). Milano: Garzanti; 1992
  26. Montessori M. L’autoeducazione (1916). Milano: Garzanti; 1992.
  27. Montessori M. Sui caratteri antropometrici in relazione alle gerarchie intellettuali dei fanciulli nelle scuole. Archivio per l’antropologia e l’etnologia 1904; XXXIV: 2.
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  29. Mierolo G. Basaglia, Foucault e il potere psichiatrico. In Leoni F, ed. Basaglia. Un laboratorio italiano. Milano: Bruno Mondadori; 2011, p.80-91.1
  30. Cerletti U. La fossa dei serpenti. Il Ponte 1949; p. 1371-78
  31. Bucciantini M. Esperimento Auschwitz. Torino: Einaudi; 2011
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  33. Goffman E. Asylums (1961). Tr. it. Torino: Einaudi; 1968
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  36. Rodotà S. Il diritto di avere diritti. Roma: Laterza; 2012
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  38. Rodotà S. Foucault e le nuove forme del potere. L’Espresso; 2011.

  • Maria Montessori’s Philosophy of Experimental Psychology Patrick R. Frierson, in HOPOS: The Journal of the International Society for the History of Philosophy of Science /2015 pp.240
    DOI: 10.1086/682395
  • Situationism and intellectual virtue: a Montessori perspective Patrick Frierson, in Synthese /2021 pp.4123
    DOI: 10.1007/s11229-019-02332-4

Valeria P. Babini, Scienze umane e pratica di democrazia. Da Maria Montessori a Franco Basaglia in "RIVISTA SPERIMENTALE DI FRENIATRIA" 1/2013, pp 9-32, DOI: 10.3280/RSF2013-001002