The policy of institutional reorganization in Italy between light and shadow

Journal title ECONOMIA E SOCIETÀ REGIONALE
Author/s Mauro Salvato
Publishing Year 2013 Issue 2013/1 Language Italian
Pages 23 P. 108-130 File size 306 KB
DOI 10.3280/ES2013-001007
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The ECB suggests that hourly nominal wages should increase in line with real hourly labour productivity, and not exceed it. The "vicious" countries which do not follow this rule loose progressively competitiveness. This is the "rule of lead" for income distribution, contrasting with the "role of gold" that leaves unchanged the labour share on national income. The "rule of lead" means domestic competitive devaluation, against workers and labour income, and income distribution with even more inequality. The ECB suggests also to go ahead with structural reform, to start with more deregulation of labour market: more market flexibility and less protections in the job for more protection in the market. But the ECB seems suffer from myopia: it sees out of focus medium and long-run factors (innovation) that really make the difference, and focus mainly on short-run factors (labour market flexibility) which however do not positively affect competitiveness and productivity recovery.

Keywords: Employment Protection, Nominal and Real Wages, Productivity and Income Distribution

Jel codes: J33, J24, J52

  1. Barca F. (2011). L’approccio place-based delle politiche europee di sviluppo regionale: fondamenti e spunti per l’azione, relazione al Convegno sulle Politiche Ue per lo sviluppo locale, Padova, 14 novembre
  2. Civitarese Matteucci S. (2011). La garanzia costituzionale della Provincia in Italia e le prospettive della sua trasformazione. Istituzioni del federalismo, 3: 467-500
  3. Deffenu A. e Pala C. (2012). L’obbiettivo Numero Uno. Le Province italiane tra soppressione e resistenza, paper presentato al XXVI Convegno della Società Italia di Scienza della Politica, Roma, 13-15 settembre
  4. Messina P. e Salvato M., a cura di (2007). Dalla città alle reti urbane. Politiche per la progettazione di Aree Vaste a confronto. Padova: Cleup
  5. Messina P. e Salvato M. (2010). L’associazionismo intercomunale come forma di governo delle reti e strumento di sviluppo strategico del territorio, paper presentato al XXV Convegno della Società Italia di Scienza della Politica, Venezia, 16-18 settembre.
  6. Onida V. (2011). Più o meno autonomia? Itinerari per una risposta articolata. Le Regioni, 2-3: 575-580.
  7. Salvato M. (2009 a). Le forme associative fra Comuni nel Veneto. In: Messina P., a cura di, L’associazionismo intercomunale. Politiche e interventi delle Regioni italiane: il caso del Veneto. Padova: Cleup
  8. Salvato M. (2009 b). Linee guida per un sistema di valutazione delle politiche di incentivazione dell’associazionismo intercomunale. In: Messina P., a cura di, L’associazionismo intercomunale. Politiche e interventi delle Regioni italiane: il caso del Veneto. Padova: Cleup
  9. Spalla F. e Dossena A. (2009). La Provincia in Italia. Il percorso di un’identità. Roma: Aracne
  10. Vandelli L. (2011). Riflessioni a dieci anni dalla riforma del Titolo V: quali prospettive per il regionalismo italiano? Le Regioni, 2-3: 587-590
  11. Veronesi P. (2012). Morte e temporanea resurrezione delle Province: non si svuota così un ente previsto in Costituzione. Studium Iuris, 4: 1-11
  12. Vesperini G. (2012). Le nuove Province. Giornale di diritto amministrativo, 3: 272-277

Mauro Salvato, La politica di riordino istituzionale in Italia fra luci ed ombre in "ECONOMIA E SOCIETÀ REGIONALE " 1/2013, pp 108-130, DOI: 10.3280/ES2013-001007