La logica esistenziale del paradigma economico dell’etica delle capacità è determinante per rendere efficace la politica attiva dell’apprendistato

Journal title QUADERNI DI ECONOMIA DEL LAVORO
Author/s Renata Livraghi
Publishing Year 2013 Issue 2013/99 Language Italian
Pages 16 P. 11-26 File size 646 KB
DOI 10.3280/QUA2013-099002
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Apprenticeship is an active labour market policy that favours transition from school to work and matching labour demand and supply of youth. Its effectiveness differs from context to context, because it requires the activation and motivation of stakeholders. Apprenticeship is a personnel contract and a social contract. Apprenticeship has no consequence, if it is based only on economic incentives. The existential logic according to D. Hume, along with the capability approach, allow us to understand how it is possible to "activate" such a policy to make it effective

  1. Aristotele (trad. it.: Etica Nicomachea. Roma – Bari: Editori Laterza).
  2. Drèze J., Sen A. (2002). India: Development and Participation. Oxford: Oxford University Press
  3. Gennari M. (1995). Storia della Bildung. Brescia: La Scuola
  4. Greco L. (2008). L’io morale. David Hume e l’etica contemporanea. Napoli: Liguori editore
  5. Heckman J. J., Stixrud J., Urzua S. (2006). The Effect of Cognitive and Noncognitive Abilities on Labor Market Outcomes and Social Behavior. Journal of Labor Economics, 24, 3. Doi: 10.1086/504455.
  6. Heckman J. J. (2006). Skill Formation and the Economics of Investing in Disadvantaged Children. Science. http://www.sciencemag.org/cgi/reprint/312/5782/1900.pdf
  7. Hume D. (1739). A Treatise of Human Nature. (trad. it.: Trattato sulla natura umana. Milano: Bompiani, 2001).
  8. Kreitner R., Kinicki A. (2013). Comportamento organizzativo. Milano: Apogeo
  9. ISFOL (2011). Monitoraggio sull’apprendistato. XI Rapporto. Roma: Ministero del Lavoro e delle Politiche Sociali, Direzione Generale per le Politiche per l’Orientamento e per la Formazione
  10. Livraghi R. (2011). Capitale umano ed etica delle capacità: due paradigmi di analisi economica a confronto. In: Benvenuto G. La scuola diseguale. Dispersione ed equità nel sistema di istruzione e formazione. Roma: Anicia, pp. 211-232
  11. Livraghi R. (2012). Giovani e imprese: un incontro possibile. Quaderni di Economia del Lavoro, 97.
  12. Negrelli S. (2002). Lo Sviluppo della Formazione di Apprendistato nei Nuovi Settori Economici e per i Livelli di Professionalità Medio-Alta. Rapporto finale comparato. http://www.lombardia.cisl.it/doc/documentazione/studiricerche/2002/app_rapportofi nale.pdf
  13. Sen A. (1999). Development as Freedom. (trad. it.: Lo sviluppo è libertà. Milano: Mondadori, 2000).
  14. Sen A. (1987). On Ethics and Economics. (trad. it.: Etica ed economia. Roma-Bari: Editori Laterza, 2001).
  15. Sen A. (2009). The Idea of Justice. (trad. it.: L’idea di giustizia. Milano: Mondadori, 2010).
  16. Smith A. (1759). The Theory of Moral Sentiments. (trad. it.: Teoria dei sentimenti morali. Milano: Biblioteca Universale Rizzoli, 2001).
  17. Soskice D. (1994). Reconciling Markets and Institutions: The German Apprenticeship System. In: Lynch L. M., editor, Training and Private Sector. National Bureau of Economic Research. Chicago: University of Chicago Press
  18. Spalletti S. (2009). Istruzione, crescita e rendimenti nella teoria del capitale umano. Una prospettiva di storia del pensiero economico. Roma: Aracne
  19. Stein E. (1917). Zum Problem der Einfühlung. (trad. it.: L’empatia. Milano: FrancoAngeli, 2009).
  20. Stein E. (1932). Der Aufbau der menschlichen Person. (trad. it.: La struttura della persona. Roma: Città Nuova, 1994).

Renata Livraghi, La logica esistenziale del paradigma economico dell’etica delle capacità è determinante per rendere efficace la politica attiva dell’apprendistato in "QUADERNI DI ECONOMIA DEL LAVORO" 99/2013, pp 11-26, DOI: 10.3280/QUA2013-099002