Uno studio di caso. Il dottorato in alto apprendistato presso l’università degli studi di Padova

Journal title QUADERNI DI ECONOMIA DEL LAVORO
Author/s Valeria Friso
Publishing Year 2013 Issue 2013/99
Language Italian Pages 18 P. 149-166 File size 626 KB
DOI 10.3280/QUA2013-099008
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Nowadays, people are caught up in the turmoil of change. This situation is even more evident in times of transition from ones life’s phase to another, particularly when approaching the labour market for the first time. Therefore, institutions are called to support people in their process of growth and development, guide them and help them overcome the complexities they are facing. Useful actions can be organised in a project of high apprenticeship, identifying the interests of all the actors involved: Universities, Students, and Businesses. In this article we highlight these aspects of educational planning and research on doctorate courses in high apprenticeship, we referred to the experience of University of Padua

  1. Alberici A. e Orefice P., a cura di (2006). Le nuove figure professionali della formazione in età adulta. Profili e formazione universitaria. Milano: FrancoAngeli
  2. Andrade H. G. (2000). Using rubrics to promote thinking and learning. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development
  3. Barrett H. (2005). White Paper Researching Electronic Portfolios and Learner Engagement. Online publication for TaskStream, testo disponibile al sito http://www.helenbarrett.com/portfolios.html#pubs.
  4. Bertagna G. (2011). Lavoro e formazione dei giovani. Brescia: La scuola
  5. Biasin C., a cura di (2010). L’accompagnamento. Teorie, pratiche, contesti. Milano: FrancoAngeli
  6. Commissione Europea (2010). Europa 2020. Una strategia per una crescita intelligente, sostenibile e inclusiva
  7. Dewey J. (1966). La ricerca della certezza. Firenze: La Nuova Italia
  8. Di Nubila R.D., Fedeli M. (2010). L’esperienza: quando diventa fattore di formazione e di sviluppo. Dall’opera di David A. Kolb alle attuali metodologie di Experiential Learning. Lecce: Pensa MultiMedia
  9. Di Nubila R.D. (2008). Saper fare formazione. Lecce: Pensa Multimedia
  10. Gallina M. e Mazzucchelli E. (2001). La scuola del lavoro. Milano: Cortina
  11. Gallino L. (2007). Il lavoro non è una merce. Contro la flessibilità. Roma: Laterza
  12. Glickman-Bond J. e Rose K. (2006). Creating and using Rubrics in today classrooms. A practical guide. Norwood: Christopher-Gordon.
  13. Hartnell-Young E. e Morriss M. (2007). Digital Portfolios: Powerful Tools for Promoting Professional Growth and Reflection. Thousand Oaks, CA: Corwin Press
  14. Jofre, S. e Andersen P. (2008). Exploring the Role of Knowledge and Technology Transfer in Innovation Systems. Europe INNOVA
  15. Moro G. (2009). Cittadini in Europa. L’attivismo civico e l’esperimento democratico comunitario. Roma: Carocci.
  16. Mounier E. (1978). Il personalismo. Roma: ed. AVE; e (1955) Rivoluzione personalista e comunitaria. Milano: ed. Comunità
  17. Paul M. (2010). L’accompagnamento: Una specifica postura professionale. In: Biasin C., a cura di, L’accompagnamento: Teorie, pratiche, contesti. Milano: FrancoAngeli, pp. 145-159.
  18. Pavan A. (2003). Dire persona: Luoghi critici e saggi di applicazione di un’idea. Bologna: il Mulino.
  19. Schein E.H. (2010). Organizational Culture and Leadership. 4th edition. San Francisco: Jossey Bass.
  20. Schön D.A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. Hants, England: Arena, Aldershot
  21. Sen A. (2005). Justice and human disabilities. Laurea Honoris Causa dell’Università di Pavia
  22. Stefani L., Mason R. e Pegler C. (2007). The educational potential of e-portfolios: Supporting personal development and reflective learning. Londra: Routledge
  23. Torsello L. (2010). La flessibilità positiva. Orario, permessi, riposi e congedi nell’interesse del lavoratore e della sua famiglia. Roma: Ediesse
  24. Varisco B.M. (2004). Portfolio. Valutare gli apprendimenti e le competenze. Roma: Carocci
  25. http://www.ebveneto.it
  26. http://www.lavoro.gov.it
  27. http://www.parlamento.it

Valeria Friso, Uno studio di caso. Il dottorato in alto apprendistato presso l’università degli studi di Padova in "QUADERNI DI ECONOMIA DEL LAVORO" 99/2013, pp 149-166, DOI: 10.3280/QUA2013-099008