The Evaluation of Research and the Changes of the University

Journal title SOCIOLOGIA E RICERCA SOCIALE
Author/s Emanuela Reale
Publishing Year 2013 Issue 2013/100 Language Italian
Pages 12 P. 148-159 File size 607 KB
DOI 10.3280/SR2013-100014
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The paper analyses the transformations of the evaluation of the University, with a focus on research evaluation. Over the last decade, in fact, some very important steps strengthening the structure of the evaluation in Italy, were im- plemented; first the creation of specialized Committees, and afterword an Agency, identifying new functions and assigning tasks and responsibilities. The mentioned changes impacted the existing processes, primarily those of research evaluation, and the consequences that such an assessment could have on the behaviour of universities and individual professors and researchers who operate within them.

  1. A. Baccini (2010), Valutare la ricerca scientifica. Uso e abuso degli indicatori bibliometrici, Bologna, il Mulino.
  2. A. Baldissera (a c. di) (2009), La valutazione della ricerca nelle scienze sociali, Roma, Bonanno. E. Campelli, Il problema del ranking delle riviste di sociologia per uscire dall’impasse, Ais segnalazioni, http://www.ais-sociologia.it/alert/il-problema-del-ranking-delle-riviste-disociologia-campelli-2207.
  3. G. Capano (2008), «Looking for Serendipity: The Problematical Reform of Government within Italy’s Universities», Higher Education, 55 (4), pp. 481-504.
  4. G. De Nicolao (2012), La bibliometria fai-da-te dell’Anvur, http://www.roars.it/online.
  5. G. Israel (2008), Chi sono i nemici della scienza? Riflessioni su un disastro educativo e culturale e documenti di malascienza, Roma, Lindau.
  6. E. Minelli, G. Rebora, M. Turri (2008), «How can Evaluation fail? The Case of Italian Universities », Quality in Higher Education, 14, pp. 157-173.
  7. R. Moscati, M. Regini, M. Rostan (2010), Torri d’avorio in frantumi? Dove vanno le università europee, Bologna, il Mulino.
  8. C. Paradeise, E. Reale, I. Bleiklie, E. Ferlie (2009), University Governance: Western European Comparative Perspectives, Dordrecht, Springer.
  9. E. Reale (2008), La valutazione della ricerca pubblica. Un’analisi della valutazione triennale della ricerca, Milano, FrancoAngeli.
  10. E. Reale, C. Pennisi (2010), «Valutare nella crisi: effetti sull’università e la ricerca», Riv-Rassegna italiana di valutazione, 48, pp. 1-8.
  11. E. Reale, M. Seeber (2013), «Instruments as Empirical Evidence for the Analysis of Higher Education Policies», Higher Education, 65, pp. 135-151.
  12. G. Rebora (2004), «La valutazione degli atenei: alla ricerca della qualità», Azienda pubblica, XVI, 5-6, pp. 411-437.
  13. M. Turri (2011), Università in transizione. Governance, struttura economica e valutazione, Milano, Guerini e Associati.

  • Caratteristiche, tendenze e mutamenti della produzione scientifica sociologica nell'era della valutazione. Analisi esplorativa di un caso di studio Simona Colarusso, Annalisa Di Benedetto, in RIV Rassegna Italiana di Valutazione 66/2017 pp.120
    DOI: 10.3280/RIV2016-066008

Emanuela Reale, La valutazione della ricerca e il cambiamento dell’università in "SOCIOLOGIA E RICERCA SOCIALE " 100/2013, pp 148-159, DOI: 10.3280/SR2013-100014