Teatro della crudeltà e rappresentazione. Sul progetto di Artaud di mettere in scena il tieste di Seneca

Journal title PARADIGMI
Author/s Antonio Valentini
Publishing Year 2014 Issue 2013/3 Language Italian
Pages 15 P. 169-183 File size 102 KB
DOI 10.3280/PARA2013-003011
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

  1. Artaud A. (1956-1994). OC = Oeuvres complètes, a cura di P. Thévenin. voll. I-XXVI. Paris: Gallimard.
  2. Artaud A. (2000). Il teatro e il suo doppio (con altri scritti teatrali), ed. it. a cura di G.R. Morteo e G. Neri, Torino: Einaudi.
  3. Biondi G.G. (1989). Tragoedia. Ethos (ed Epos) nell’umanesimo senecano. Introduzione a: Seneca. Medea, Fedra. Milano: B.U.R.
  4. Borie M. (1989). Antonin Artaud: le théâtre et le retour aux sources. Paris: Gallimard.
  5. Cambria F. (2001). Corpi all’opera. Teatro e scrittura in Antonin Artaud. Milano: Jaca-Book.
  6. Carchia G. (1999). L’estetica antica. Roma-Bari: Laterza.
  7. Carmagnola F., a cura di (2008). L’estrema prossimità. Cinque letture sulla follia nell’opera letteraria. Milano: Mimesis.
  8. Derrida J. (1965). La parole soufflée. In: Derrida J., L’écriture et la différence. Paris: Èditions du Seuil, 1967 (trad. it.: Artaud: la parole soufflée. In: Derrida J., La scrittura e la differenza. Torino: Einaudi, 1990: 219-254).
  9. Derrida J. (1966). Le théâtre de la cruauté et la clôture de la représentation. In: Derrida
  10. J. 1967 (trad. it.: Il teatro della crudeltà e la chiusura della rappresentazione. In: Derrida J., 1990: 299-323).
  11. Diano C. (1993). Forma ed evento. Venezia: Marsilio. Dupont F. (1995). Les monstres de Sénèque. Paris: Belin.
  12. Dupont F. (2000). Médée ou comment sortir de l’humanité. Paris: Belin.
  13. Dupont F. (2003). L’acteur-roi. Le théâtre dans la Rome antique. Paris: Les Belles Lettres.
  14. Nenci F. (2002). Dolore e follia nel teatro degli Inferi. Introduzione a: Seneca. Tieste. Milano: B.U.R.
  15. Traina A. (1964). Lo stile “drammatico” del filosofo Seneca. Belfagor, 19: 625-64.

Antonio Valentini, Teatro della crudeltà e rappresentazione. Sul progetto di Artaud di mettere in scena il tieste di Seneca in "PARADIGMI" 3/2013, pp 169-183, DOI: 10.3280/PARA2013-003011