Survey on social behavior and environmental issues in the sme system of Confindustria salerno

Journal title ESPERIENZE D'IMPRESA
Author/s Mario Testa
Publishing Year 2014 Issue 2013/2
Language Italian Pages 18 P. 5-22 File size 597 KB
DOI 10.3280/EI2013-002001
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Several studies on Corporate Social Responsibility (CSR), a traditional domain of large companies, have shown a growing significance for Small end Medium Enterprises (SMEs). Evidence suggests that social and environmental commitment is not a marginal issue for SMEs even if it is based on the evaluation of performance actually carried out, rather than on the formal adoption of specific tools. This paper explores CSR initiatives and practices of SMEs associated with Confindustria Salerno, underpinning that socially responsible policies implemented, mainly in the dynamics intra-organizational, are bound to a natural sharing of experiences and common values, rather than originated by a coherent and systematic planning.

Keywords: Corporate Social Responsibility, small and medium enterprises, social and environmental tools, ethics, survey

  1. Citterio A., Lenzi I. (2005). Reti di territori, reti di responsabilità sociale. Rapporto sullo sviluppo sostenibile. Vol. 8, Milano: FEEM.
  2. Commissione Cultura (2006). Responsabilità sociale d’impresa: I risultati di un’indagine nel sistema Confindustria, Confindustria, disponibile al sito http://www.bilanciosociale.it/file/Confindustria_indagine_RSI.pdf.
  3. Commissione Europea (2011). Comunicazione della commissione al parlamento europeo, al consiglio, al comitato economico e sociale europeo e al comitato delle regioni. Strategia rinnovata dell’UE per il periodo 2011-14 in materia di responsabilità sociale delle imprese, Bruxelles, disponibile al sito http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0681:FIN:IT:PDF.
  4. Elkinghton J. (1997). Cannibals with Forks: The Triple Bottom Line of the 21st Century Business. Oxford: Capstone.
  5. Frattini G. (2005). La responsabilità sociale delle imprese del Piemonte orientale nel contesto del processo di internazionalizzazione e globalizzazione dei mercati relazione, Novara, disponibile al sito http://images.no.camcom.gov.it/f/Economia/in/intervento_Frattini.pdf.
  6. Freeman R., Velamuri S. (2006). A New Approach to CSR: Company Stakeholder Responsibility. In: Kakabdse A., Morsing M., editors, Corporate social responsibility (CSR): Reconciling aspiration with application. New York: Palgrave Macmillan, pp. 9-23.
  7. Hinna L. La domanda e l’offerta di RSI ed il commercio estero. Disponibile al sito http://www.campus.ice.gov.it.
  8. Lucchini M., Molteni M. (2004). I modelli di responsabilità sociale nelle imprese italiane. Milano: FrancoAngeli.
  9. Perrini F., Russo A., Tencati A. (2007). CSR Strategies of SMEs and Large Firms. Evidence from Italy. Journal of Business Ethics, 74: 285-300, DOI: 10.1007/s10551-006-9235-x
  10. Ricci P., Manes Rossi F., a cura di (2011). La rendicontazione territoriale: le finalità, il processo, gli indicatori, Documento di Ricerca GBS n. 12, Milano: Giuffrè.
  11. Sciarelli S. (2005). L’ampliamento della responsabilità sociale d’impresa. Sinergie, 67: 35-43.
  12. Testa M. (2007). La Responsabilità Sociale d’Impresa. Aspetti strategici, modelli di analisi e strumenti operativi. Torino: Giappichelli.

Mario Testa, Indagine sui comportamenti sociali e ambientali nel sistema delle PMI di Confindustria Salerno in "ESPERIENZE D'IMPRESA" 2/2013, pp 5-22, DOI: 10.3280/EI2013-002001