Sicurezza è cultura.. Se è comunicazione. Riflessioni sull’opportunità di una cultura della sicurezza d’impresa

Journal title QUADERNI DI ECONOMIA DEL LAVORO
Author/s Carlo Galimberti
Publishing Year 2014 Issue 2014/101
Language Italian Pages 22 P. 91-112 File size 683 KB
DOI 10.3280/QUA2014-101005
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The paper shows how important in enterprises is to coordinate plans and actions to manage safety issues to give rise to a sound safety organizational culture. Specific attention is payed to how coordination processes are to be managed in four critical areas of organizational functioning: strategic thinking elaboration area; (intra and inter)organizational communication area; organizational behaviour area; interindividual, group and organizational relationships area. Principal aim of the paper is to show how working for safety in these areas could provide economic, organizational and relational values useful to sustain production and enterprise’s functioning

  1. Chew D. (1988). Effective occupational safety activities. International Labour Review, 127: 111-124.
  2. Ardoino J. (2005). Cultura e civiltà. In: Barus-Michel J., Enriquez E., editors. Dizionario di psicosociologia. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  3. Bacchini F., Gatti M.F., Galimberti C., Carrettoni D. (2011). L’obbligo di valutazione dei rischi da Stress Lavoro-Correlato. Venezia: Hyper Edizioni.
  4. Bandura A., a cura di (1996). Il senso di autoefficacia. Aspettative su di sè e azione. Trento: Erickson.
  5. Benozzo A., Piccardo C. (2009). L’organizzazione come cultura. In Argentero P., Cortese C.G., Piccardo C., editors. Psicologia delle organizzazioni. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  6. Castiglioni L., Mariotti S. (1972). Vocabolario della lingua latina. Torino: Loescher editore.
  7. Cooper M. D. (2000). Towards a model of safety culture. Safety Science, 36: 111-136. DOI: 10.1016/S0925-7535(00)00035-7
  8. Cox S., Cox T. (1991). The structure of employee attitudes to safety. A European example. Work and Stress, 5: 93-106. DOI: 10.1080/02678379108257007
  9. Galimberti C. (1992). La conversazione. Prospettive sull'interazione psico-sociale. Milano: Guerini & Associati.
  10. Galimberti C. (2003). La dimensione comunicativa nella formazione alla sicurezza (II). ISL, 2: 87-96.
  11. Galimberti C. (2011). Segui il coniglio bianco. Processi identitari e costruzione della soggettività nella presentazione di sé: il caso delle interazioni online. In Marta E., Regalia C. (2011). Identità in relazione. Le sfide odierne dell’essere adulto. Milano: McGraw Hill.
  12. Galimberti C. (2012). La cultura della sicurezza come generatore di valore per l’impresa. In Bacchini F., Frey M., Galimberti C., Gatti F. (2012), editors. La sicurezza conviene sempre. Testo disponibile al sito: http://www.confindustria.it/SIS/Report_SIS_2012.pdf.
  13. Galimberti C., De Micheli C. (2005). Conversare di sicurezza. I Corsi – ISL, VII, 6: 5-30.
  14. Health and Safety Commission (1993). Third report: organizing for safety. ACSNI Study Group on Human Factors. HMSO: London.
  15. Kerbrat-Orecchioni C. (1990). Les interactions verbales. Tome I. Paris: Armand Colin.
  16. Lewin, K. (1948). Resolving social conflicts; selected papers on group dynamics. New York: Harper & Row.
  17. Mantovani G. (2008). Analisi del discorso e contesto sociale. Bologna: il Mulino.
  18. Mazzara B.M. (2008). I discorsi dei media e la psicologia sociale. Roma: Carocci.
  19. Munari A. (1990). Emergenza e formazione. In: Zanarini G., editor. Diario di viaggio. Autoorganizzazione e livelli di realtà. Milano: Guerini e Associati.
  20. Remotti F. (2011). Cultura. Dalla complessità all’impoverimento. Bari: Laterza.
  21. Romano D.F., Vecchio L. (2009). Comunicare e organizzare. In: Argentero P., Cortese C.G., Piccardo C., editors (2009). Psicologia delle organizzazioni. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  22. Shannon C.E e Weaver W. (1949). The mathematical theory of communication. Urbana: University of Illinois Press.
  23. Von Thaden T.L., Gibbons, A.M. (2008). The Safety Culture Indicator Scale Measurement System. Technical Report HFD-08-03/FAA-08-02. Savoy, IL: University of Illinois, Human Factors Division. Testo disponibile al sito: http://www.aviation.illinois.edu/avimain/papers/research/pub_pdfs/techreports/0803.pdf. Consultato il 10 novembre 2012.

  • Preventing Technostress Through Positive Technology Eleonora Brivio, Fulvio Gaudioso, Ilaria Vergine, Cassandra Rosa Mirizzi, Claudio Reina, Anna Stellari, Carlo Galimberti, in Frontiers in Psychology 2569/2018
    DOI: 10.3389/fpsyg.2018.02569

Carlo Galimberti, Sicurezza è cultura.. Se è comunicazione. Riflessioni sull’opportunità di una cultura della sicurezza d’impresa in "QUADERNI DI ECONOMIA DEL LAVORO" 101/2014, pp 91-112, DOI: 10.3280/QUA2014-101005