Journal title MERCATI & COMPETITIVITÀ
Author/s Cinzia Vallone, Valerio Veglio
Publishing Year 2014 Issue 2014/4
Language Italian Pages 22 P. 109-130 File size 104 KB
DOI 10.3280/MC2014-004007
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation
click here
Below, you can see the article first page
If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits
FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.
The main aim of this research is to analyze the innovation within the tourism sector due to the big lack in the literature. Particular attention is paid on a new form of hospitality called Albergo Diffuso (AD). It seems to be very appreciate by a new generation of consumers more informed and demanding. The AD is a new "tourism model" based on the sustainable development that aims the continuous growth of traditional tangible and intangible resources. A qualitative case study approach based on a manual opinion mining analysis of the customer reviews gathered on web site from June 2013 to March 2014 is developed in this research in order to detect which services could represent the excellence in term of quality for an AD.
Questo studio si propone di analizzare l’innovazione nel settore turistico, introducendo una nuova forma di ospitalità: l’Albergo Diffuso (AD). Tale modello pare risponda alle richieste di una nuova generazione di consumatori più informati ed esigenti. L’AD è un modello di sviluppo sostenibile, che mira alla valorizzazione delle risorse locali materiali e immateriali. Vi è ancora un gap nella letteratura sull’innovazione turistica e in particolare sull’AD. Con questo studio si tenta di colmare qualche lacuna, analizzando il parere del turista, al fine di individuare quali servizi possono rappresentare l’eccellenza in termini di qualità, utilizzando un approccio di opinion mining basato sul metodo classico di analisi testuale.
Keywords: Albergo Diffuso, tourism innovation, opinion mining, authenticity, tourist behaviour.
Cinzia Vallone, Valerio Veglio, La valorizzazione del patrimonio artistico come driver per lo sviluppo del territorio: il caso dell’albergo diffuso in "MERCATI & COMPETITIVITÀ" 4/2014, pp 109-130, DOI: 10.3280/MC2014-004007