Second generation of migrants at school: perceptions and corrections

Journal title RIVISTA TRIMESTRALE DI SCIENZA DELL’AMMINISTRAZIONE
Author/s Simone Chiaramonte, Laura Mariottini
Publishing Year 2015 Issue 2014/4
Language Italian Pages 17 P. 53-69 File size 110 KB
DOI 10.3280/SA2014-004004
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

In this paper, we explore the relationship between young people of the second generation of migrants and the school institution. The research was conducted in a professional institute for tourism in Rome. Data are composed by sociolinguistic interviews, evaluation texts and extralinguistic informations concerning Latin American students. The analysis of the texts corrections reveals the relationship between teacher and student and, more generally, the relationship between culture of origin and arrival educational system. Moreover, data reveal the construction of a new role of some of the students that serves as a bridge between ingroup and outgroup and avoids the reproduction of social differences and disparities. Starting from data, it is possible to outline an overall picture of the identities, expectations and needs of the second generation of migrants.

Keywords: Latin American migration, school, second generation of migrants

  1. Ambrosini M. (2010). Giovani di origine immigrate: costruzioni identitaria e processi di integrazione. In: Calvi M.V., Mapelli G., Bonomi M., a cura di, Lingua, identità e immigrazione. Milano: FrancoAngeli, pp. 23-35.
  2. Chiaramonte S., Mariottini L. (2013). La migrazione latinoamericana in Italia: la lingua delle seconde generazioni. SILTA, 3: 505-520.
  3. Corder S. (1973). Introduzione alla linguistica applicata. Bologna: il Mulino.
  4. Demaio G. (2010). I latinoamericani nelle scuole italiane. In Caritas/Migrantes, America Latina – Italia vecchi e nuovi migranti. Roma: IDOS, pp. 237-242.
  5. Demaio G. (2010). Le scuole di Roma e gli studenti di cittadinanza non italiana. In Osservatorio romano sulle migrazioni, Sesto Rapporto, Roma: IDOS, p. 130.
  6. Di Luzio A. (1991). Non ci puoi parlare. Sulla comunicazione tra i figli degli immigrati ed i loro compagni tedeschi, sullo sfondo di comportamenti ed attività di ogni giorno. SILTA, 20: 351-408.
  7. Dittmar N., Stutterheim C. (1986). Sul discorso dei lavoratori immigrati. Comunicazione interetnica e strategie comunicative. In: Giacalone Ramat A., a cura di, L’apprendimento spontaneo di una seconda lingua. Bologna: il Mulino, pp. 168-170.
  8. Foucault, M. (1981). The order of discourse. In: Young R., ed., Untying the text. Londra: Routledge/Kegan Paul, pp. 48-78.
  9. Kyeremeh S. (2008), Italiani meticci. G2- Generazioni alla seconda Trickster, 7. Testo consultabile al sito http://masterintercultura.dissgea.unipd.it/trickster/doku.php?id=seconde_generazioni:indice (30/10/2014).
  10. Labov W. (1972). Sociolinguistic Patterns, Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
  11. Marinaro R. (2010). Le università statali di Roma e gli studenti stranieri. Osservatorio romano sulle migrazioni, Sesto Rapporto. Roma: IDOS, pp. 228-231.
  12. Pizzolotto G. (1991). Bilinguismo ed emigrazione in Svizzera: italiano e commutazione di codice in un gruppo di giovani. Berna: Peter Lang, pp. 134-135.
  13. Rumbaut R.G. (1997). Assimilation and its Discontents: Between Rethoric and Reality. International Migration Review, 31, 4: 923-960.
  14. Sartori G. (2000). Pluralismo, multiculturalismo e estranei. Milano: Rizzoli. DOI: 10.1426/1614
  15. Tajfel H., Turner J.C. (1986). The social identity theory of intergroup behaviour. In: Worchel S., Austin W., eds., Psychology of Intergroup Relations. Chicago: Nelson-Hall, pp. 7-24.
  16. Vertovec S. (2009). Transnationalism. London/New York: Routledge.
  17. Weinreich U. (1953). Languages in contact. Findings and problems. New York: Publications of the Linguistic Circle of New York 1 [trad. it. Lingue in contatto, Torino: Utet, 2008].

Simone Chiaramonte, Laura Mariottini, Le seconde generazioni a scuola: correzioni e percezioni in "RIVISTA TRIMESTRALE DI SCIENZA DELL’AMMINISTRAZIONE" 4/2014, pp 53-69, DOI: 10.3280/SA2014-004004