Il counseling e l’insegnamento. Esperienza con una classe dell’ultimo anno di liceo

Journal title GROUNDING
Author/s Maria Chironna
Publishing Year 2015 Issue 2014/2 Language Italian
Pages 21 P. 91-111 File size 87 KB
DOI 10.3280/GRO2014-002009
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Counselling and teaching. How didacticism could be changed putting at the centre the student adolescent person? This article answers this question. Therefore, it shows, through a real didactic experience also, how to deal with the foundamental principles of the body based counseling into the teaching practice. The aim is to show the value of an integrated didactic model based on the importance of the body and emotions to learning.

Keywords: Adolescent, integration, body, mind, learning

  1. Col M. (2011). Counseling nell’educazione. Educazione alla corporeità. In: Moselli P. (a cura di). Il counseling a mediazione corporea e i suoi contesti. Milano: Franco Angeli.
  2. Damasio A. (1994) L’errore di Cartesio. Milano: Adelphi.
  3. Dewey J. (2004) Educazione e democrazia. Firenze: Sansoni.
  4. Fiorini I. (2011). Lo spazio di mezzo: mediazione corporea ed esercizi bioenergetici in adolescenza. In: Moselli P. (a cura di). Il counseling a mediazione corporea e i suoi contesti, Milano: Franco Angeli.
  5. Gadamer H.G. Verità e metodo. Roma: Bompiani, vol I.
  6. Gonfalonieri E., Grazzani I., Gavazzi A. (2005). Adolescenza e compiti di sviluppo. Milano: Edizioni Unicopoli.
  7. Gordon T. (2011). Insegnanti efficaci. Firenze: Giunti.
  8. Imbergamo G. (2007). Bioenergetica tra i banchi di scuola. In: Stallone Alberghetti
  9. M. (a cura di). Bioenergetica per tutti. Roma: Edizioni Universo Editoriale.
  10. Lowen A. (1979). Espansione e integrazione del corpo. Roma: Astrolabio.
  11. Lowen A. (1998). Il linguaggio del corpo.Milano: Feltrinelli.
  12. Lowen A. (2000). Bioenergetica. Milano: Feltrinelli.
  13. Mearns D., Thorne B (2012). Counseling centrato sulla persona. Trento: Erickson.
  14. Moselli P. (a cura di) (2011). Il counseling a mediazione corporea e i suoi contesti. Milano: Franco Angeli.
  15. Mucchielli R. (2012). Apprendere il counseling.Trento: Erickson.
  16. Polmonari A. (2001). Gli adolescenti. Bologna: Il Mulino.
  17. Platone. Fedro. In: Reale G. (2000) (a cura di). Platone. Tutti gli scritti. Milano: Bompiani.
  18. Rogers C. (1973). Libertà nell’apprendimento. Firenze: Giunti.
  19. Rogers C. (2007). Terapia centrata sul cliente. Molfetta (Ba): Edizioni La Meridiana.
  20. Wolf C. (2013). Emozioni fuori controllo. In: Mente e Cervello, Gruppo editoriale L’Espresso, Maggio.

Maria Chironna, Il counseling e l’insegnamento. Esperienza con una classe dell’ultimo anno di liceo in "GROUNDING" 2/2014, pp 91-111, DOI: 10.3280/GRO2014-002009