The Relationship between Public Administration and Citizens in the Digital City: Transparency, Accountability and Open Data in the New Urban Contexts

Journal title SOCIOLOGIA URBANA E RURALE
Author/s Gea Ducci
Publishing Year 2015 Issue 2015/107
Language Italian Pages 15 P. 135-149 File size 102 KB
DOI 10.3280/SUR2015-107010
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This article invites us to reflect on the importance that public institutions’ communication plays in the development of digital cities. The cultural approach by which a local administration drives the change and interacts with citizens in urban areas, has a strong influence on the level of innovation, territorial cohesion and sense of belonging (eg. smart cities). In this regard, we take into consideration the recent processes of transparency and accountability related to the open data, highlighting strengths and weaknesses.

Keywords: Digital City, Public Communication, Smart Cities, Open Data, Accountability, Civic Engagement

  1. Arena G. (a cura di) (2002). La funzione di comunicazione nelle pubbliche amministrazioni. Rimini: Maggioli.
  2. Bentivegna S. (2009). Diseguaglianze digitali. Le nuove forme di esclusione nella società dell’informazione. Bari-Roma: Laterza.
  3. Beck U. (1986). Risikogesellschaft. Auf dem Weg in eine andere Moderne. Frankfurt: Suhrkamp (trad. it.: La società del rischio. Verso una seconda modernità. Roma: Carocci, 2000).
  4. Bergamaschi M., Colleoni M., Martinelli F. (a cura di). (2009). La città: bisogni, desideri, diritti. Dimensioni spazio-temporali dell’esclusione urbana. Milano: FrancoAngeli.
  5. Bobbio L. (2007). Dilemmi della democrazia partecipativa. Democrazia e diritto, 4: 11-26. Milano: FrancoAngeli.
  6. Boccia Artieri G. (2012). Stati di connessione. Pubblici, cittadini e consumatori nella (Social) Network Society. Milano: FrancoAngeli.
  7. Caragliu A., Del Bo C., Nijkamp P. (2011). Smart Cities in Europe. Journal of Urban Technology, 2: 65-82. DOI: 10.1080/10630732.2011.601117
  8. Castells M. (2009). Communication power. New York: Oxford University Press (trad. it. Comunicazione e potere. Milano: Università Bocconi Editore, 2009). Chiappini L. (2013). Smart City e Governance Urbana in Europa. Il caso studio di Aalborg, Danimarca. La smart city al servizio del cittadino. La call for papers di smart cities exhibition 2013. Roma: ForumPA.
  9. CTI Liguria (2014). La città digitale. Sistema nervoso della smart city. Milano: FrancoAngeli.
  10. D’Avico L., Mela A., Staricco L. (2009). Città sostenibili. Una prospettiva sociologica. Roma: Carocci.
  11. Dahlgren P. (2009). Media and Political Engagement: Citizens, Communication and Democracy. Cambridge: Cambridge University Press.
  12. Diamantini D., Martinotti G., Pozzali A. (2008). E-learning e società della conoscenza. Territorio, tecnologie e informazione. Milano: Guerini e Associati editori.
  13. Donati P. (2000). La cittadinanza societaria. Milano: FrancoAngeli.
  14. Donati P. (2013). Sociologia della relazione. Bologna: il Mulino.
  15. Ducci G. (2007). Pubblica Amministrazione e cittadini: una relazionalità consapevole. Milano: FrancoAngeli.
  16. Ducci G. (2013). La comunicazione pubblica digitale per la trasparenza, l’accountability e il dialogo con i cittadini: verso una P.A. open e condivisa. Autonomie locali e servizi sociali, 3: 461-470. DOI: 10.1447/7620
  17. Duncan C.M. (1999). Worlds Apart: Why Poverty Persists in Rural America. New Haven, CT: Yale University Press.
  18. Faccioli F. (2000). Comunicazione pubblica e cultura del servizio. Modelli, attori, percorsi, Roma: Carocci.
  19. Faccioli F. (2013). Comunicazione, sfere pubbliche e processi di civic engagement. In Bartoletti
  20. R., Faccioli F. (a cura di). Comunicazione e civic engagement. Media, spazi pubblici e nuovi processi di partecipazione. Milano: FrancoAngeli.
  21. Fishkin J.S. (2009). When the people speak. Deliberative Democracy & Public Consultation. Oxfort: Oxford University Press.
  22. Flyvbjerg B. (1998). Rationality and Power. Democracy in practice. Chicago: The University Chicago Press.
  23. ForumPA (2013). La smart city al servizio del cittadino. Roma: ForumPA.
  24. Forghieri C. (2010). Città e cittadini 2.0. Nuove tecnologie, consumi e modelli comunicativi nella prospettiva di una pubblica amministrazione multicanale. In Masini M., Lovari A.,
  25. Benenati S. (a cura di). Dal digital divide ai media sociali. Le nuove sfide della comunicazione pubblica. Roma: Bonanno Editore.
  26. Gelosi C. (2004). Comunicare il territorio. Il nuovo ruolo delle amministrazioni nella comunicazione istituzionale. Milano: FrancoAngeli.
  27. Goldsmith S., Crawford S. (2014). The responsive city. Engaging communities throught data-smart governance. San Francisco: Jossey-Bass.
  28. Grandi R. (2007). La comunicazione pubblica. Teorie, casi, profili normativi. Roma: Carocci.
  29. Guidicini P. (2013). La città, l’uomo e il suo radicamento. Milano: FrancoAngeli.
  30. Jenkins H. (2009). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21th Century. Boston: MIT Press (trad. it. Culture partecipative e competenze digitali. Milano: Guerini e Associati editori, 2010).
  31. Hollands R.G. (2008). Will the Real Smart City Please Stand Up? Intelligent, progressive or entrepreneurial? City:, 3: 303-320. DOI: 10.1080/1360481080247912
  32. Ito M. (2008). Introduction. In Varnelis K. (ed.). Networked publics. Boston: MIT Press.
  33. Lovari A. (2013). Networked citizens. Comunicazione pubblica e amministrazioni digitali.
  34. Milano: FrancoAngeli. Mander J., Goldsmith E. (1998). Glocalismo. L ‘alternativa strategica alla globalizzazione. Casalecchio: Arianna Editrice.
  35. Masini M., Lovari A., Benenati S. (2009). Comunicazione pubblica digitale. Conoscere, partecipare, interagire. Roma: Bonanno Editore.
  36. Martinotti G. (1993). Metropoli. La nuova morfologia sociale della città. Bologna: il Mulino.
  37. Mazzoli L. (a cura di). (2009). Network effect. Quando la rete diventa pop. Torino: Codice.
  38. Mazzoli L. (2012). Il patchwork mediale. Comunicazione e informazione fra media tradizionali e media digitali. Milano: FrancoAngeli.
  39. Pezzani F. (a cura di). (2003). L’accountability delle amministrazioni pubbliche. Milano: EGEA.
  40. Pieretti G. (2012). Oltre la crisi il bene comune. Sociologia urbana e rurale, 99: 40-43. DOI: 10.3280/SUR2012-099004
  41. Pozzi P., Pacifici G. (1999). La città digitale nuova forma della città. In Pacifici P., Pozzi G., Rovinetti A. (a cura di). Bologna città digitale. Milano: FrancoAngeli.
  42. Powell W.W., Di Maggio P.J. (1991). The new institutionalism in organizational anlaysis. Chicago: University of Chicago press.
  43. Putnam R.D. (2000). Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York: Simon & Schuster. (trad. it. Capitale sociale e individualismo. Crisi e rinascita della cultura civica in America. Bologna: il Mulino, 2004).
  44. Rovinetti A. (2002). Diritto di parola. Milano: IlSole24Ore.
  45. Rovinetti A. (2010). Comunicazione pubblica. Sapere & fare. Milano: IlSole24Ore.
  46. Tanese A. (a cura di). (2004). Rendere conto ai cittadini: il bilancio sociale nelle amministrazioni pubbliche. Roma: Rubettino.
  47. Sassen S. (2006). Cities in a World Economy. Thousand Oaks California: SAGE Publications, Inc. (trad. it. Le città nell’economia globale. Bologna: il Mulino, 2010).
  48. Vaccari A. (2013). Accountability e open data: i 7 punti di contatto. SmartInnovation supplemento a forumpa.it del 15/04/2013 http://smartinnovation.forumpa.it/story/70113/accountability-e-open-data-i-7-punti-di-contatto.
  49. Vianello M. (2013). Smart Cities. Gestire la complessità urbana nell’era di internet. Rimini: Maggioli.
  50. Weick K.E. (1995). Sensmaking in Organizations. London: Sage Publications (trad. it. Senso e significato nell’organizzazione, Milano: Raffaello Cortina, 1997).

  • Comunicazione pubblica e performance nella sanità digitale: trasparenza e accountability per un empowered patient Gea Ducci, in SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE 51/2016 pp.120
    DOI: 10.3280/SC2016-051008

Gea Ducci, Il rapporto tra pubblica amministrazione e cittadini nella città digitale: trasparenza, accountability e open data nei nuovi contesti urbani in "SOCIOLOGIA URBANA E RURALE" 107/2015, pp 135-149, DOI: 10.3280/SUR2015-107010