Gli investimenti marittimi e la sicurezza nei trasporti: l’area Adriatico-Ionica

Journal title SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI
Author/s Elisabetta Venezia
Publishing Year 2016 Issue 2015/3
Language Italian Pages 15 P. 129-143 File size 76 KB
DOI 10.3280/SISS2015-003011
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Security in maritime transport is linked to the quality level of transport infrastructures, to ships conditions, to control systems, and to the quality of human capital involved. The Author analyses the economic framework and presents results of an empirical analysis to illustrate the incidence of infrastructural investments level, of workers, and of goods and passengers traffic on the security of some ports located in the Adriatic-Ionic area.

Keywords: Maritime security, infrastructural investments, macro-regions, Adriatic-Ionic area, empirical analysis.

  1. Ball I. (1999). Port waste reception facilities in UK ports. Maritime Policy, 23, 4-5: 307-327. DOI: 10.1016/S0308-597X(98)00057-8
  2. Carpenter A., Macgill S.M. (2003). The EU directive on port reception facilities for ship-generated waste and cargo residues: current availability of facilities in North Sea. Maritime Pollution Bulletin, 46, 1: 21-32. DOI: 10.1016/S0025-326X(02)00421-6
  3. Chua T.E. (1997). The essential elements of science and management in coastal environmental managements. Hydrobiologia, 352, 1/3: 159-166. DOI: 10.1007/978-94-011-5234-1_16
  4. Chua T.E. (1999). Maritime Pollution Prevention and Management in the East Asian Seas: A Paradigm Shift in Concept, Approach and Methodology. Maritime Pollution Bulletin, 39, 1-12: 80-88. DOI: 10.1016/S0025-326X(99)00085-5
  5. Commissione delle Comunità Europee (2004), Proposta di regolamento del Parlamento Europeo e del Consiglio sull’attuazione nella Comunità del codice internazionale di gestione della sicurezza, COM(2003), 767 definitivo, 2003/0291 (COD).
  6. Commissione delle Comunità Europee (2004a), Proposta di direttiva del Parlamento Europeo e del Consiglio relative al miglioramento della sicurezza dei porti, COM(2004), 76 definitivo, 2004/0031 (COD).
  7. Commissione Europea (2013), Discussion paper sulla strategia europea per la regione adriatico-jonica (EUSAIR), Agosto 2013.
  8. Commissione Europea (2014), Per un settore marittimo globale aperto e sicuro: elementi di una strategia per la sicurezza marittima dell’Unione europea, Bruxelles, JOIN (2014) 9 final.
  9. Consiglio dell’Unione Europea (2014), Strategia per la sicurezza marittima dell’Unione europea, Bruxelles 11205/14.
  10. Direttiva 2005/65/CE del Parlamento europeo e del Consiglio del 26 ottobre 2005 relativa al miglioramento della sicurezza dei porti.
  11. Froese J. (1995). Sea transport safety – A challenge to European maritime society. Safety science, 19, 2-3: 279-285. DOI: 10.1016/0925-7535(94)00030-7
  12. Goh Y.M., Love P.E.D. (2012). Methodological application of system dynamics for evaluating traffic safety policy. Safety Science, 50, 7: 1594-1605. DOI: 10.1016/j.ssci.2012.03.002
  13. Hara K., Nakamura S. (1995). A comprehensive assessment system for maritime traffic environment. Safety Science, 19, 2-3: 203-215. DOI: 10.1016/0925-7535(94)00021-T
  14. Kulmala R. (2010). Ex-ante assessment of the safety effects of intelligent transport system. Accident Analysis & Prevention, 42, 4: 1359-1369. DOI: 10.1016/j.aap.2010.03.001
  15. ISTAO (2012). Osservatorio traffici marittimi, Porti dell’Adriatico e Ionio. Il futuro dei principali segmenti di traffico, Forum delle Camere di Commercio Adriatico e Ionio, relazione 2012.
  16. Marchese U. (1996). Lineamenti e problemi di economia dei trasporti. Genova: ECIG.
  17. Marchese U., Ferrari C., Benacchio M. (2004). L’efficienza tecnica delle imprese terminaliste dedicate alla movimentazione di container: un approccio DEA (Data Envelopment Analysis). In: Venezia E., a cura di, Economia di mercato e trasporti. Milano: FrancoAngeli.
  18. Morrison R.J. (1999). The regional approach to management of marine pollution in the South Pacific. Ocean & Coastal Management, 42, 6-7: 503-521. DOI: 10.1016/S0964-5691(99)00031-9
  19. Regolamento (CE) n. 336/2006 del Parlamento europeo e del Consiglio del 15 febbraio 2006 sull’attuazione nella Comunità del codice internazionale di gestione della sicurezza e che abroga il regolamento (CE) n. 3051/95 del Consiglio.
  20. Smith H.D. (1995). The environmental management of shipping. Marine policy, 19, 6: 503-508. DOI: 10.1016/0308-597X(95)00033-3
  21. Stoop J.A. (2004). Independent accident investigation: a modern safety tool. Journal of Hazardous Materials, 111, 1-3: 39-44. DOI: 10.1016/j.jhazmat.2004.02.006
  22. Tamvakis M.N., Thanopoulou H.A. (2000). Does quality pay? The case of the dry bulk market. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 36, 4: 297-307. DOI: 10.1016/S1366-5545(00)00005-3
  23. Valleri M.A. (1996). L’industria portuale: per uno sviluppo sostenibile dei porti. Bari: Cacucci.
  24. Valleri M.A., Venezia E. (2001). Maritime policy and fair transport pricing. Proceedings of the European Transport Conference, PTRC.
  25. Valleri M.A., Venezia E. (2004). Le reti di trasporto come strumento dell'integrazione dell'area mediterranea. In: Venezia E., a cura di, Economia di mercato e trasporti. Milano: FrancoAngeli.
  26. Valleri M.A., Venezia E. (2006). Sviluppo sostenibile e politica marittima europea. In: Polidori G., Musso E., Marcucci E., a cura di, Politiche, infrastrutture, concorrenza. Milano: FrancoAngeli.
  27. Valleri M.A., Cazzaniga Francesetti D. (2006). La governance portuale in Europa, la concorrenza e i problemi di sicurezza. In Polidori G., Musso E., Marcucci E., a cura di, Politiche, infrastrutture, concorrenza Milano: FrancoAngeli.
  28. Wonham J. (1997). Agenda 21 and sea-based pollution: opportunity or apathy?. Marine Policy, 22, 4-5: 375-391. DOI: 10.1016/S0308-597X(97)00049-3

Elisabetta Venezia, Gli investimenti marittimi e la sicurezza nei trasporti: l’area Adriatico-Ionica in "SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI" 3/2015, pp 129-143, DOI: 10.3280/SISS2015-003011