The learning relationship: between intrapsychic and interpersonal

Journal title INTERAZIONI
Author/s Antonella Gritti
Publishing Year 2016 Issue 2016/1 Language Italian
Pages 13 P. 28-40 File size 161 KB
DOI 10.3280/INT2016-001003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The author proposes to consider some of the unconscious processes that guide the teacher-student relationship. These processes form a natural medium that effectively supports the teaching and the learning. Moreover, they can assume the quality of unelaborated toxic elements, becoming an obstacle to teaching and to learning. Starting from a study of Kaës, the paper describes some configurations of the unconscious dynamics between teacher and student and the influence of the fantasies of omnipotence and immortality on the quality of the relationship. The presentation of clinical material is used to support the hypothesis developed by the author and also to illustrate a working group with students that are going to became teachers.

Keywords: School, student, teacher, interpersonal relationship, transfert, idealization, omnipotence

  1. Bion W.R. (1962). Apprendere dall’esperienza. Roma: Armando, 1979.
  2. Bion W.R. (1970). Attenzione e interpretazione. Roma: Armando, 1982.
  3. Cambi F. (1995). Storia della Pedagogia. Bari: Laterza.
  4. Freud S. (1910). Contributi a una discussione sul suicidio. OSF, vol. 6. Torino: Boringhieri, 1974.
  5. Freud S. (1911). Osservazioni psicoanalitiche su un caso di paranoia (dementia paranoides) descritto autobiograficamente. (Caso clinico del presidente Schreber). OSF, vol. 6. Torino: Bollati Boringhieri, 1974.
  6. Giust-Desprairies F. (2008). Il mito della Scuola repubblicana: una fondazione identificante saturata. In: Nicolle O., Kaës R. (a cura di), L’istituzione in eredità. Miti di fondazione, trasmissioni, trasformazioni. Roma: Borla, 2008.
  7. Iaccarino B. (1987). Prefazione. In: Salzberger-Wittemberg I., Hernry-Polacco G., Osborne E., L’esperienza emotiva nei processi di insegnamento e di apprendimento. Napoli: Liguori.
  8. Kaës R. (1973). Quattro studi sulla fantasmatica della formazione e il desiderio di formare. In: Kaës R, Anzieu D., Thomas L.V., Le Guérinel N., Filloux J., Desiderio e fantasma in psicoanalisi e pedagogia. Roma: Armando, 1981.
  9. Klein M. (1923). La scuola nello sviluppo del bambino. In: Klein M., Scritti 1921-1958. Torino: Boringhieri, 1978.
  10. Meltzer D., Harris M. (1983). Pattern familiari ed educabilità culturale. Gior. Neuropsich. Età Evol., III, 3: 305-330.
  11. Ogden T.H. (2001). Conversazioni al confine del sogno. Roma: Astrolabio, 2003.
  12. Recalcati M. (2014). L’ora di lezione. Torino: Einaudi.
  13. Salzberger-Wittemberg I., Hernry-Polacco G., Osborne E. (1983). L’esperienza emotiva nei processi di insegnamento e di apprendimento. Napoli: Liguori, 1987.
  14. Winnicott D.W. (1936). L’insegnante, il genitore e il medico. In: Winnicott D.W., Bambini. Milano: Cortina, 1977.
  15. Bleger J. (2010). Simbiosi e ambiguità. Studio psicoanalitico. Roma: Armando.
  16. Britton R. (1993). Il collegamento mancante: la sessualità dei genitori nel complesso edipico. In: Breen D. (a cura di), L’enigma dell’identità dei generi. Roma: Borla, 2000.
  17. Decobert S. (1985). La scuola. Il suo ruolo e le sue difficoltà. In: Lebovici S., Diatkine R., Soulé M. (a cura di), Trattato di psichiatria dell’infanzia e dell’adolescenza. Roma: Borla, 1990.
  18. Deutsch H. (1942). Some forms of emotional disturbance and their relationship to schizophrenia. Neuroses and character types. Clinical Psychoanalytic Studies. NY: Int. Univ. Press, 1995.
  19. Fairbairn W.R.D. (1952). Studi psicoanalitici sulla personalità. Torino: Boringhieri, 1977.
  20. Freud S. (1912). Dinamica della traslazione. OSF, vol. 6. Torino: Boringhieri, 1977.
  21. Freud S. (1921). Psicologia delle masse e analisi dell’Io. OSF, vol. 9. Torino: Boringhieri, 1977.
  22. Laplanche J. (1987). “Intervista sull’inconscio” (a cura di) A. Luchetti. Rivista di Psicoanalisi, XLVI, 2000: 19-44.
  23. Manzano J., Palacio Espasa F., Zilkha N. (1999). Scenari narcisistici della genitorialità. La consultazione genitori-bambino. Milano: Cortina, 2001.
  24. Meltzer D., Harris M. (1983). Il ruolo educativo della famiglia. Un modello psicoanalitico dei processi di apprendimento. Torino: Centro Scientifico Editore, 1986.
  25. Rossi-Doria M. (2011). La scena multiforme: le sfide educative di genitori e insegnanti. In: Rossi-Doria M. (a cura di), Genitori e insegnanti. Roma: Astrolabio.
  26. Russo L. (2009). Destini delle identità. Roma: Borla.
  27. Winnicott D.W. (1957). The child, the family and the outside world. Massachusetts: Reading, 1964.

Antonella Gritti, La relazione d’apprendimento: tra intrapsichico e interpersonale in "INTERAZIONI" 1/2016, pp 28-40, DOI: 10.3280/INT2016-001003