Teachers in parents’ mind

Journal title INTERAZIONI
Author/s Ludovica Grassi
Publishing Year 2016 Issue 2016/1 Language Italian
Pages 15 P. 41-55 File size 165 KB
DOI 10.3280/INT2016-001004
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Several components of parents-teachers relationship are analysed, that specifically involve processes of identification and projection, transference and symmetric/asymmetric elements. Transference with the school institution is also considered, while a few topics are deepened through a clinical vignette and an example from a movie story.

Keywords: Parents, teachers, transference

  1. Bleger J. (2010). Simbiosi e ambiguità. Studio psicoanalitico. Roma: Armando.
  2. Britton R. (1993). Il collegamento mancante: la sessualità dei genitori nel complesso edipico. In: Breen D. (a cura di), L’enigma dell’identità dei generi. Roma: Borla, 2000.
  3. Decobert S. (1985). La scuola. Il suo ruolo e le sue difficoltà. In: Lebovici S., Diatkine R., Soulé M. (a cura di), Trattato di psichiatria dell’infanzia e dell’adolescenza. Roma: Borla, 1990.
  4. Deutsch H. (1942). Some forms of emotional disturbance and their relationship to schizophrenia. Neuroses and character types. Clinical Psychoanalytic Studies. NY: Int. Univ. Press, 1995.
  5. Fairbairn W.R.D. (1952). Studi psicoanalitici sulla personalità. Torino: Boringhieri, 1977.
  6. Freud S. (1912). Dinamica della traslazione. OSF, vol. 6. Torino: Boringhieri, 1977.
  7. Freud S. (1921). Psicologia delle masse e analisi dell’Io. OSF, vol. 9. Torino: Boringhieri, 1977.
  8. Laplanche J. (1987). “Intervista sull’inconscio” (a cura di) A. Luchetti. Rivista di Psicoanalisi, XLVI, 2000: 19-44.
  9. Manzano J., Palacio Espasa F., Zilkha N. (1999). Scenari narcisistici della genitorialità. La consultazione genitori-bambino. Milano: Cortina, 2001.
  10. Meltzer D., Harris M. (1983). Il ruolo educativo della famiglia. Un modello psicoanalitico dei processi di apprendimento. Torino: Centro Scientifico Editore, 1986.
  11. Rossi-Doria M. (2011). La scena multiforme: le sfide educative di genitori e insegnanti. In: Rossi-Doria M. (a cura di), Genitori e insegnanti. Roma: Astrolabio.
  12. Russo L. (2009). Destini delle identità. Roma: Borla.
  13. Winnicott D.W. (1957). The child, the family and the outside world. Massachusetts: Reading, 1964.

Ludovica Grassi, Gli insegnanti nella mente dei genitori in "INTERAZIONI" 1/2016, pp 41-55, DOI: 10.3280/INT2016-001004