Innovazione e creatività pratica. Il caso di un’organizzazione artigiana

Journal title EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES
Author/s Francesca Bracci
Publishing Year 2016 Issue 2016/1
Language Italian Pages 12 P. 86-97 File size 190 KB
DOI 10.3280/ERP2016-001007
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The article proposes a reflection on processes of organizational change and dissemination of innovation that led a company in northern Italy, mainly of a craft nature, to become, in a decade, an international excellence of the Made-in-Italy luxury. A case study is presented that focuses on the dynamics present within an organizational context and aims at understanding the experiential learning paths that the involved professionals have developed to deal successfully with a crisis situation and to answer instances of innovation which went through the company

  1. Gherardi, S. (2012). L’arte del saper fare: donne artigiane e creatività pratica. Milano: Ledizioni.
  2. Alastra V., Kaneklin, C., & Scaratti, G. (2012, a cura di). La formazione situata. Repertori di pratica. Milano: FrancoAngeli.
  3. Arthur, M. B., DeFillippi, R. J., & Jones, C. (2001). Project based learning as the interplay of career and company non-financial capital. Management Learning, 32, 1, pp. 99-117.
  4. Ayas, K., & Zeniuk, N. (2001). Project based learning: building communities of reflective practitioners, in «Management Learning», 32, 1, pp. 61-76.
  5. DeFillippi, R. J. (2001). Introduction: Project based learning, reflective practices and learning outcomes. Management Learning, 32 (1), pp. 5-10.
  6. Deming, W. E. (1986). Out of the crisis, Massachusetts Institute of Technology. Center for advanced engineering study, Cambridge, MA, 510.
  7. Federighi, P., Boffo, V., & Dârjan, I. (2009, a cura di), Content embedded literacy in the workplace (Vol. 53), Firenze: University Press.
  8. Gephart, M. A., & Marsick, V. J. (2016), Strategic organizational learning, Springer, Verlag Berlin Heidelberg.
  9. Grange, T., & Onorati, M. G. (2006, a cura di), La sfida della comunicazione all’educazione, Milano: FrancoAngeli.
  10. Lave, J., Wenger, E. (2006). L’apprendimento situato. Dall’osservazione alla partecipazione attiva nei contesti sociali. Trento: Erickson.
  11. Lipari, D. (2012), Postfazione. Ricontestualizzare le pratiche di comunità di pratica: questioni di metodo e dimensioni etiche. In V. Alastra, C. Kaneklin, & G. Scaratti, (a cura di). La formazione situata. Repertori di pratica, pp. 223-251. Milano: FrancoAngeli.
  12. Lyotard, J. F. (1981). La Condizione Postmoderna. Rapporto sul Sapere. Milano: Feltrinelli.
  13. Mantovani, G. (2008), Analisi del discorso e contesto sociale. Bologna: il Mulino.
  14. Melacarne, C. (2012). Action Learning e Action Oriented Research. Una ricerca sul turnover organizzativo. Educational reflective practices, 2, pp. 59-82.
  15. Rivoltella, P. C. (2003). Costruttivismo e pragmatica della comunicazione on line. Socialità e didattica in Internet. Trento: Erickson.
  16. Roberson, D. N., Merriam S. (2005). The self-directed learning process of older, rural adults. Adult Education Quarterly, 55, 4, pp. 269-287.
  17. Rossi, B. (2008). Pedagogia delle organizzazioni. Il lavoro come formazione. Milano: Guerini e Associati.
  18. Scarbrough, H., Swan, J., Laurent, S., Bresnen, M., Edelman, L. F., & Newell, S. (2004). Project based learning and the role of learning boundaries. Organization Studies, 25, 9, pp.1579-1600.
  19. Senge, P. M. (1992). La quinta disciplina. L’arte e la pratica dell’apprendimento. Milano: Sperling & Kupfer.
  20. Sennett, R. (1999). L’uomo flessibile. Milano: Feltrinelli.
  21. Sennett, R. (2008), L’uomo artigiano. Milano: Feltrinelli.
  22. Wenger, E. (2006), Comunità di pratica. Apprendimento, significato e Identità. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  23. Wenger, E., McDermott, R., & Snyder, W. M. (2007). Coltivare comunità di pratiche. Prospettive ed esperienze di gestione della conoscenza. Milano: Guerini e Associati.
  24. Zucchermaglio, C., Alby, F., Fatigante, M., & Saglietti, M. (2013). Fare ricerca situata in psicologia sociale. Bologna: Il Mulino

Francesca Bracci, Innovazione e creatività pratica. Il caso di un’organizzazione artigiana in "EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES" 1/2016, pp 86-97, DOI: 10.3280/ERP2016-001007