Systemic viewpoint and children at risk: reflections about a training experience

Journal title RIVISTA DI PSICOTERAPIA RELAZIONALE
Author/s Roberta Mazzaglia
Publishing Year 2017 Issue 2017/46
Language Italian Pages 10 P. 47-56 File size 171 KB
DOI 10.3280/PR2017-046004
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The author exposes a job that starts from the experiences of epistemology systemic application in macro-contexts, and especially in a vocational training school where adolescents fulfill the compulsory education requirement. It is first described the context of reference, characterized by a widespread unease at the social, familiar and personal level. On the other hand, however, the practical training experiences can through a careful psychological work and involvement of network operators to give children the opportunity to redeem themselves from their social and psychological condition and change their world view.

Keywords: Education, disadvantaged youth, experience.

  1. Balzano G. (2009). Oltre il disagio giovanile. Strategie di prevenzione e recupero. Milano: Franco Angeli.
  2. Bollea G. (1998). Le madri non sbagliano mai. Milano: Feltrinelli.
  3. Cambi F., Dell’Orfanello M.G., Landi S., a cura di (2008). Il Disagio giovanile nella scuola del terzo millennio. Roma: Armando.
  4. Cancrini L. (1994). W Palermo viva. Roma: NIS.
  5. Currò S. (2015). Aspetti psicologici-relazionali dei minori devianti. Relazione presentata al Convegno di studio ECAP Messina, L’integrazione fra istituzioni nell’approccio al minore deviante, Messina, 10 dicembre.
  6. Dazi S., Madeddu F. (2009). Devianza e antisocialità. Milano: Raffaello Cortina.
  7. Giannini A.M., Sgalla R., a cura di (2009). Giovani e legalità nella realtà a rischio: problemi e prospettive. Roma: Carocci.
  8. Giordano G. (2016). Quei ragazzi siciliani che vogliono imparare un mestiere, La Sicilia, p.17, Cultura, Catania, 14 dicembre.
  9. Istituto Centrale di Formazione a Messina, a cura di (2008). I ragazzi e le mafie. Indagine sul fenomeno e prospettive di intervento. Roma: Carocci Faber.
  10. Maggiolini A., a cura di (2014). Senza paura, senza pietà. Valutazione e trattamento degli adolescenti antisociali. Milano: Raffaello Cortina.
  11. Malagoli Togliatti M., Rocchetti Tofani C. (1987). Le famiglie multiproblematiche. Roma: NIS.
  12. Mastropasqua I., Totaro M.S., a cura di (2005). 2° Rapporto sulla devianza minorile in Italia. Roma: Gangemi.
  13. Minuchin S. (1967). Families of the slums. New York: Basic Books.
  14. Ricci G.F., Resico D., a cura di (2010). Pedagogia della devianza, fondamenti, ambiti, interventi. Milano: Franco Angeli.
  15. Selvini Palazzoli M. (1981). Sul fronte dell’organizzazione. Milano: Feltrinelli.

Roberta Mazzaglia, Ottica sistemica e minori a rischio: riflessioni su un’esperienza di formazione in "RIVISTA DI PSICOTERAPIA RELAZIONALE " 46/2017, pp 47-56, DOI: 10.3280/PR2017-046004