Sexuality Education: a transformative paradigm

Journal title EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES
Author/s Rubina Petruccioli, Loretta Fabbri
Publishing Year 2019 Issue 2018/2
Language Italian Pages 23 P. 12-34 File size 230 KB
DOI 10.3280/ERP2018-002002
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The paper presents the first section of a research that has the relationship be-tween teenagers and sexuality as its subject matter. In this section it is examined what young people from an area of the center of Italy ask themselves about sexuality. The history of sex education shows how this has been changing as the knowledge on sexuality was progressing. This change in sex education is also proved by the analysis of anonymous questions asked by teenagers that took part in affectivity and sex education courses held by experts of the area’s clinic. In the second section the study will focus on how young people perceive sexuality, by disclosing meaning perspectives and possible distortions contained in those anon-ymous questions. The research’s target is to create "guidelines" of sexuality work-ing together with young people so that stories and knowledge about sexuality may be a means to create meanings and senses that could be shared by both adults and young people.

  1. Foucault M. (1984). L’uso del piacere. Storia della sessualità Vol. II. Milano: Feltrinelli (2015).
  2. Bauman Z. (2001). Gli usi postmoderni del sesso. Bologna: il Mulino (2013).
  3. Calcagno C. (2016). Storia del clitoride. Una biografia del piacere al femminile. Bologna: Odoya.
  4. Cipolla C. (1996). Sul letto di Procuste. Introduzione alla sociologia della sessualità. Milano: FrancoAngeli.
  5. Coen E. (2017). Un’Europa divisa in due, L’espresso e Visual Lab tratto da: -- https://lab.gedidigital.it/visual-lab/index.html.
  6. Connel R.W. (2002) Questione di genere. Bologna: il Mulino (2006).
  7. De Beauvoir S. (1949). Il secondo sesso. Milano: Il saggiatore (1961).
  8. Deleuze G., Guattari F. (1972). L’anti-edipo. Torino: Einaudi (1975).
  9. Di Nuovo S., Hichy Z. (2007). Metodologia della ricerca psicosociale. Bologna: il Mulino.
  10. Fabbri L., Romano A. (2017). Metodi per l’apprendimento trasformativo. Casi, modelli, teorie. Roma: Carocci editore.
  11. Francisa B., Peachterb C. (2015). The problem of gender categorisation: addressing dilemmas past and present in gender and education research, Gender and Education, 27(7): 776-790. DOI: 10.1080/09540253.2015.1092503
  12. Freud S. (1905). Tre saggi sulla teoria sessuale. In: Montinari M. (1975). Tre saggi sulla teoria sessuale. Avvertenza editoriale. Torino: Bollati Boringhieri.
  13. Gazzari T. (2017). Usa, dallo Stonwell inn a oggi: la storia del Gay pride ad uso di chi invoca la normalizzazione. Il Fatto Quotidiano, recuperato da: -- https://www.ilfattoquotidiano.it, 28/05.
  14. Giddens A. (1992). La trasformazione dell’intimità. Sessualità, amore ed erotismo nelle società moderne. Bologna: il Mulino (1995).
  15. Giommi R. (2016). La stanza degli affetti. L’educazione affettiva, emotiva e sessuale dei bambini e degli adolescenti. Firenze: Giunti.
  16. Hargot T. (2016). Una gioventù sessualmente liberata (o quasi). Venezia: Sonzogno (2017).
  17. Kaplan H.S. (1974). Nuove terapie sessuali. Milano: Bompiani (2002).
  18. Landi N. (2017) Il piacere non è nel programma di Scienze! Educare alla sessualità oggi, in Italia. Milano: Meltemi.
  19. Mastroianni A. (1979). L’educazione sessuale in Italia. Storia, vicende e pensiero dal 1902 ai nostri giorni. Varese: Giuffrè editore.
  20. Mezirow J. (1991) Apprendimento e trasformazione. Il significato dell’esperienza e il valore della riflessione nell’apprendimento degli adulti. Milano: Raffaello Cortina Editore (2003).
  21. Morris P. (2013). Let’s not talk about Italian sex: the reception of the Kinsey reports in Italy. Journal of Modern Italian Studies, 18(1): 17-32.
  22. Organizzazione Mondale della Sanità (OMS), Ufficio Regionale per l’Europa dell’OMS e BZgA Federal Centre for Health Education. Standard per l’educazione sessuale in Europa. Quadro di riferimento per responsabili delle politiche, autorità scolastiche e sanitarie, specialisti, 2010, trad. Federazione Italiana Sessuologia Scientifica (FISS).
  23. Pellai A. (2007). Mamma e papà, cos’è l’amore? L’amore e la sessualità spiegata ai nostri figli. Milano: FrancoAngeli.
  24. Rifelli G. (2004). L’educazione del desiderio, il desiderio di una educazione. In: Veglia F. Manuale di educazione sessuale. Volume I. Trento: Erickson.
  25. Sarti P. (a cura di) (1997). Sesso: quanti dubbi. Le mille incredibili divertenti drammatiche domande dei nostri figli. Firenze: Nova.
  26. Servizi per l’Adeguamento tra Identità Fisica e Identità Psichica (S.A.I.F.I.P). Note informative sul Servizio, Ospedale Forlanini Roma, pp. 29-30.
  27. Silverman D. (1997). Come fare ricerca qualitativa. Una guida pratica. Roma: Carocci editore (2002).
  28. Veglia F., Pellegrini R. (2003). C’era una volta la prima volta. Come raccontare il sesso e l’amore a scuola, in famiglia, a letto insieme. Trento: Erickson.

Rubina Petruccioli, Loretta Fabbri, Sexuality Education: un paradigma trasformativo in "EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES" 2/2018, pp 12-34, DOI: 10.3280/ERP2018-002002