And yet you can create. Aesthetic conflict and creativity.

Journal title EDUCAZIONE SENTIMENTALE
Author/s Ugo Morelli
Publishing Year 2019 Issue 2018/30 Language Italian
Pages 14 P. 64-77 File size 291 KB
DOI 10.3280/EDS2018-030009
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This paper indicates the need to pass from a creativity "as if" it was a representation to an inevitably embedded creativity, situated in a place and in a culture. The origin of creativity is an autonomous motivation through which human beings find the opportunity to express themselves in the contingencies of development. The quality of the "relational field" that is proposed as a container of im-agination and creativity is particularly relevant. The gesture of an artist who shapes his work is a metaphor for the human gesture in the world and the source both of the creations and of the aesthetic fruition: homo sapiens does not accept the world as it is, but continuously creates it in its own image and likeness.

Keywords: Creativity, human mind, representation, relationship, container, work of art, acknowledgement, embodiment, symbolization, aesthetic fruition.

  1. Boncinelli E. e Ereditato A. (2018). Il cosmo della mente. Breve storia di come l’uomo ha creato l’Universo. Milano: Il Saggiatore.
  2. Caruana F. e Viola M. (2018). Come funzionano le emozioni. Bologna: il Mulino.
  3. Deacon T. (1997). La specie simbolica. Roma: Giovanni Fioriti Editore.
  4. Deacon T. (2012). Natura incompleta. Milano: Le Scienze Edizioni.
  5. Freud S. (1907). Il poeta e la fantasia. In: Opere, vol. 5. Torino: Bollati Boringhieri, 1972.
  6. Freud S. (1911). Precisazioni sui due processi dell’accadere psichico. In: Opere, vol. 6. Torino: Bollati Boringhieri, 1974.
  7. Gallese V. (2005) Embodied simulation: from mirror neurons to phenomenal experience, Phenomenology and Cognitive Science, 4: 23-48.
  8. Gargani A.G. (1975). Il sapere senza fondamenti. Torino: Einaudi.
  9. Gibson J. (1979). Un approccio ecologico alla percezione visiva. Bologna: il Mulino.
  10. Grazioli L. (2018). www.doppiozero.com, 10 settembre 2018.
  11. Harris Williams M. e Waddell M. (1996). La stanza del pensiero verginale. Roma: Di Renzo editore (ed. orig. London and New York: Routledge, 1991).
  12. Henshilwood C. e D’Errico F. (2011). Homo Symbolicus: The dawn of language, imagination and spirituality. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
  13. Jauss H.R. (1987). Esperienza estetica ed ermeneutica letteraria. Bologna: il Mulino.
  14. Kenny N. (2004). The Uses of Curiosity in Early Modern France and Germany, Oxford: Oxford University Press.
  15. Klein M. (1978). Scritti 1921-1958. Torino: Boringhieri.
  16. Limonov E. (2018). Intervista rilasciata ad Antonio Gnoli. Robinson, 9 settembre 2018.
  17. Lindley D. (2008). Incertezza. Einstein, Heisenberg, Bohr e il principio di indeterminazione. Torino: Einaudi.
  18. Meltzer D. e Harris Williams M. (1989). Amore e timore della bellezza. Il ruolo del conflitto estetico nello sviluppo, nell’arte e nella violenza. Roma: Borla.
  19. Morelli U. (2006). Conflitto. Identità, interessi, culture. Roma: Meltemi
  20. Morelli U. (2007). Horror vacui, horror pleni. Verso il sesto assunto di base. Educazione Sentimentale, 9.
  21. Morelli U. (2010). Mente e Bellezza. Arte, creatività, innovazione. Torino: Umberto Allemandi & C.
  22. Morelli U. (2011). Mente e paesaggio. Una teoria della vivibilità. Torino: Bollati Boringhieri.
  23. Morelli U. (2013). Il conflitto generativo. Roma: Città Nuova Editrice.
  24. Morelli U. (2018). Eppur si crea. Creatività, bellezza, vivibilità. Roma: Città Nuova Editrice.
  25. Morin E. (2018). Conoscenza, Ignoranza, Mistero. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  26. Pagliarani L. (1986). Il coraggio di Venere. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  27. Prodi G. (1983). L’uso estetico del linguaggio. Bologna: il Mulino.
  28. Stiegler B. (1994). La Technique et le Temps 1. La faute d’Épiméthée. Paris: Galilée.
  29. Winnicot D. (1965). Sviluppo affettivo e ambiente: studi sulla teoria dello sviluppo affettivo, Roma: Armando, 1970.
  30. Winnicott D. (1971). Gioco e realtà. Roma: Armando, 1974.
  31. Winnicott D. (1986). Dal luogo delle origini. Milano: Raffaello Cortina Editore, 1990.
  32. Winnicott D. (1988). Sulla natura umana. Milano: Raffaello Cortina Editore, 1989.

Ugo Morelli, Eppur si crea. Conflitto estetico e creatività in "EDUCAZIONE SENTIMENTALE" 30/2018, pp 64-77, DOI: 10.3280/EDS2018-030009