Person and relationship. For a pedagogical epistemology

Journal title RICERCHE DI PSICOLOGIA
Author/s Giuseppe Bertagna
Publishing Year 2019 Issue 2019/1
Language Italian Pages 23 P. 119-141 File size 220 KB
DOI 10.3280/RIP2019-001008
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Is the person, in pedagogy, a relationships or has relationships? The article an-swers this question choosing for the first definition. The author argues this choice first of all by referring to the same etymology of the term "pedagogy" which re-fers structurally to the relationship existing between two subjects people who evolve in the world and in history. Secondly, referring to the observation that each personal "self" is always as such in relation, on one side, with other personal "subjects" and, on the other hand, with the the things of the world and the histo-ry. Finally, highlighting how the person is not referenceable if, together with the inter-subjective and inter-objective relationships that distinguish it, does not live, more or less actually or potentially, even those intrasubjective relationships, ie those that arise from the introspective and self-reflective dialogue that exists be-tween personal conscience and self-awareness.

Keywords: Pedagogical epistemology, person, subjectivity, relationship, educa-tion, training.

  1. Freud, S. (1922). L’Io e l’Es. In 1917-1923. L’Io e l’Es e altri scritti, in Opere, (a cura di C. L. Musatti), vol. IX, 1977, Torino: Boringhieri.
  2. Balint, M. (1968). The Basic Fault. London: Tavistock.
  3. Benini, A. (2009). Che cosa sono io. Il cervello alla ricerca di se stesso. Milano: Garzanti.
  4. Bertagna, G. (2006). Pedagogia dell’uomo e pedagogia della persona umana, in Aa.Vv., Scienze della persona: perché? Soveria Mannelli: Rubbettino.
  5. Bertagna, G. (2009a). Individualizzazione e personalizzazione: tra fondamenti ed equivoci. In M. Baldacci & M. Corsi (Eds.), Un’opportunità per la scuola: il pluralismo e l’autonomia della pedagogia, pp. 67-108. Napoli: Tecnodid.
  6. Bertagna, G. (2009b). Religione e antropologia pedagogica tra uso e abuso dei significati delle parole: uomo, individuo, soggetto, persona. In aa.vv., L’insegnamento della religione cattolica per la persona. Itinerari culturali e proposte didattiche per la formazione in servizio dei docenti di religione cattolica (pp. 33-142). Milano: Centro Ambrosiano.
  7. Bertagna, G. (2010). Dall’educazione alla pedagogia. Avvio al lessico pedagogico e alla teoria dell’educazione. Brescia: La Scuola.
  8. Bertagna, G. (2014). Uomo o persona? Un problema per la pedagogia, in Aa.Vv, La persona come discontinuità ontologica e l’educazione come ultima narrazione. Lecce: Pensa.
  9. Blumenberg, H. (2012). Quellen, Ströme, Eisberge. Über Metaphern. Berlin: Suhrkamp.
  10. Bohr, N. (1938). Teoria dell’atomo e conoscenza umana. Tr. it., a cura di P. Gulmanelli, 1961, Torino: Boringhieri.
  11. Ceruti, M. (2014). La fine dell’onniscienza. Roma: Edizioni Studium.
  12. Cimatti, F. (2011). «La langue sert à tout autres choses qu’à la communication». Per una soggettività impersonale. Palinsesti, I.
  13. Curi, U. (2002). Filosofia del don Giovanni. Alle origini di un mito moderno. Milano: Feltrinelli.
  14. Curi, U. (2005). Tirso de Molina, Molière, Da Ponte, Horváth, Don Giovanni. Variazioni sul mito. Venezia: Marsilio.
  15. da Ponte, L. (1665). Il dissoluto punito, ossia il don Giovanni, dramma giocoso in due Atti.
  16. De Caro, M., & Marraffa, M. (2016). Mente e morale. Una piccola introduzione. Roma: Ed. Luiss.
  17. Dewey, J. (1922). Natura e condotta dell’uomo. Tr. it., 1958, Firenze: La Nuova Italia.
  18. Diels, H., & Kranz, W. (196612). I Presocratici. Testimonianze e frammenti, tr. it., a cura di G. Giannantoni, 1969, 2 voll., Bari: Laterza.
  19. Eagleman, D. (2011). In incognito La vita segreta della mente. Tr. it. 2012, Milano: Mondadori.
  20. Esposito, R. (2007). Terza persona. Politica della vita e filosofia dell’impersonale. Torino: Einaudi.
  21. Esposito, R. (2013). Due. La macchina della teologia politica e il posto del pensiero. Torino: Einaudi.
  22. Freud, S. (1899). L’interpretazione dei sogni. Tr. it. in Opere (a cura di C. L. Musatti), vol. III, 1966, Torino: Boringhieri.
  23. Freud, S. (1901). Psicopatologia della vita quotidiana. Tr. it., in Opere (a cura di C. L. Musatti), vol. IV, 1966, Torino: Boringhieri.
  24. Freud, S. (1919). Il perturbante. In 1917-1923. L’Io e l’Es e altri scritti, in Opere, (a cura di C. L. Musatti), vol. IX, 1977, Torino: Boringhieri.
  25. Gadamer, H. G. (1960). Verità e metodo. Tr. it., 1999, Milano: Bompiani.
  26. Heidegger, M. (1923). Ontologia. Ermeneutica dell’effettività. Tr. it., a cura di E. Mazzarella, 1992, Napoli: Ed. Guida.
  27. Heidegger, M. (1927). Essere e tempo. Tr. it. a cura di F. Volpi, 2005, Milano: Longanesi.
  28. Heisenberg, W. (1927). Sul contenuto osservabile della cinematica e della meccanica quantoteoretiche. Tr. it. di G. Gembillo. In W. Heisenberg, Indeterminazione e realtà, 1991. Napoli: Guida.
  29. Jervis, G. (1977). La conquista dell’identità. Essere se stessi, essere diversi. Milano: Feltrinelli.
  30. Jervis, G. (2011). Il mito dell’interiorità tra psicologia e filosofia. In G. Corbellini & M. Maraffa (Eds.). Torino: Bollati Boringhieri.
  31. Johansson, P.-Hall, L.-Sikström, S.-Olsson, A. (2005). Failure to detect mismatches between intention and outcome in a simple decision task. Science, 310.
  32. Kant, I. (1797). Metafisica dei costumi. Tr. it. a cura di N. Merker, 1973, Bari: Laterza.
  33. Lefebvre, H. (1947-1961). Critica della vita quotidiana. Tr. it., 1977, 2 voll., II, Bari: Dedalo.
  34. Lefebvre, H. (1970). Dal rurale all’urbano. Tr. it., 1973, Rimini: Guaraldi.
  35. Leibniz, G. W. (1714), Monadologia, Tr. it. a cura di S. Carlati, 2001, Milano: Bompiani.
  36. Marx, K. (1845). Tesi su Feuerbach. Tr. it., in F. Engels, Ludwig Feuerbach e il punto d’approdo della filosofia classica tedesca, 1976, Roma: Ed. Riuniti.
  37. Marx, K. (1859). Per la critica dell’economia politica. 1957, Roma: Ed. Riuniti.
  38. Maraffa, M., & Paternoster, A., (2013). Sentirsi esistere. Inconscio, coscienza, autocoscienza. Bari: Laterza.
  39. Melchiorre, V. (Ed.) (1996). L’idea di persona. Milano: Vita e Pensiero.
  40. Melchiorre, V. (2007). Essere persona. Natura e struttura. Novara: Fondazione Achille e Giulia Boroli.
  41. Mele, A. (2014). Liberi. Perché la scienza non ha confutato il libero arbitrio. Tr. it. 2015, Roma: Carocci.
  42. Milano, A. (1996). Persona e teologia. Alle origini del significato di persona nel cristianesimo antico. Roma: Ed. Dehoniane, (n.e.; I ed. 1984).
  43. Mikhail J., et al. (1998). Toward a universal moral grammar, in Proceedings of the Twentieth Annual Conference of the Cognitive Science Society. In M. A. Gernsbacher & S.J. Derry (Eds.), Proceedings of the Twentieth Annual Conference of the Cognitive Science Society (p. 1250). New York: Lawrence Erlbaum Associates.
  44. Mikhail, J. (2007). Universal moral grammar: theory, evidence and the future. TRENDS in Cognitive Sciences, 11(4), 143-152.
  45. Montaigne, M. de, Saggi (1588). Tr. it. a cura di F. Garavini, 1992, Milano: Adelphi.
  46. Nannini, S. (2007). Naturalismo cognitivo. Per una teoria materialistica della mente. Macerata: Quodlibet Studio.
  47. Oliverio, A. (2009). La vita nascosta del cervello. Firenze: Giunti.
  48. Pavan, A. (Ed.) (2003). Dire persona. Luoghi critici e saggi di applicazione di un’idea. Bologna: il Mulino.
  49. Perconti, P. (2008). L’autocoscienza. Bari: Laterza.
  50. Proust, M. (1913-1927). Alla ricerca del tempo perduto. Tr. it. a cura di L. De Maria, 1983-1993, 4 voll., IV, Milano: Mondadori.
  51. Risé, C. (2006). Don Giovanni, l’ingannatore. Trappola mortale per donne d’ingegno. Roma: Frassinelli.
  52. Rizzolati, G., & Sinigaglia, C. (2006). So quel che fai: il cervello che agisce e i neuroni specchio. Milano: Cortina.
  53. Rousseau, J.J. (1757-1770). Le confessioni. Tr. it. a cura di G. Cesarano, 1983, Milano: Garzanti.
  54. Rousset, J. (1978). Il mito di don Giovanni. Tr. it., 1980, Parma: Ed. Pratiche.
  55. Seifert, J. (1989). Essere e persona. Verso una fondazione fenomenologia di una metafisica classica e personalistica. Milano: Vita e Pensiero.
  56. Silesius, A. (o Silesio) (1675). Il pellegrino cherubico I, 5-6. Tr. it., 1989, Cinisello Balsamo: Ed. San Paolo.
  57. Spaemann, R. (2005). Persone. Sulla differenza tra ‘qualcosa’ e ‘qualcuno’. (19982) tr. it. a cura di L. Allodi, Bari: Laterza.
  58. Tirso de Molina (1630). Il seduttore di Siviglia e convitato di pietra, Tr. it.di G. Marone, 2005 . In U. Curi (Ed.), Don Giovanni. Variazioni sul mito. Venezia: Marsilio.
  59. Wegner, D. (2002). The Illusion of Conscious Will. Cambridge MA: Harvard University Press.

Giuseppe Bertagna, Persona e relazione. Per un’epistemologia pedagogica in "RICERCHE DI PSICOLOGIA " 1/2019, pp 119-141, DOI: 10.3280/RIP2019-001008