Interventions for inclusion and reduction of early school leaving in the 2014-2020 Na-tional Operational Program "For schools: Skills and learning environments". A de-scriptive model of the impact of school initiatives on student behavior

Journal title WELFARE E ERGONOMIA
Author/s Rosalia Delogu, Nicola Malloggi, Valentina Pedani, Eniko Tolvay
Publishing Year 2019 Issue 2017/2
Language Italian Pages 20 P. 167-186 File size 283 KB
DOI 10.3280/WE2017-002009
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The aim of this paper is to propose a descriptive model to identify how the actions imple-mented by schools in response to the "National Operational Program 2014-2020 For the school: Skills and learning environments" with the aim of reducing the risk of abandonment, have succeeded to intercept boys at risk of dispersion and to have an impact on their per-formance and on the relationship they have with the school.

Keywords: National Operational Program; school dropout; school drop risk; school; educa-tional poverty.

  1. Ghione V. (2005). La dispersione scolastica. Le parole chiave. Roma: Carocci.
  2. Marradi A. (2007). Metodologia delle scienze sociali. Bologna: il Mulino.
  3. Rapporto di Monitoraggio (settembre 2015 - dicembre 2017) Programma Operativo Nazionale Per la Scuola, competenze e ambienti per l’apprendimento. Programmazione 2014-2020. La redazione del Rapporto è realizzata nell’ambito della Programmazione dei Fondi Strutturali Europei 2014-2020 – Programma Operativo Nazionale Per la Scuola competenze e ambienti per l’apprendimento CCI: 2014IT05M2OP001 – Decisione (C(2014) 9952) del 17/12/2014 Programmazione 2014-2020 (FSE - FESR), Progetto Monitoraggio, ricerca e supporto didattico (GPU 2014-2020), Codice Progetto 4.1.4 A-FSEPON-INDIRE-2015-2, in corso di pubblicazione.
  4. Saraceno C. (2015). Il lavoro non basta. La povertà in Europa negli anni della crisi. Milano: Feltrinelli.
  5. Save the Children (2014). La lampada di Aladino. Roma.
  6. SRM e Banco di Napoli (2018). La povertà minorile ed educativa. Napoli: Giannini editore. -- Testo disponibile al sito: https://www.weworld.it/pubblicazioni/2018/index2018/files/assets/common/downloads/publication.pdf www.weworld.it.
  7. WeWorld Index 2018. Bambine, bambini, adolescenti e donne: 5 barriere all’educazione inclusiva e di qualità.

Rosalia Delogu, Nicola Malloggi, Valentina Pedani, Eniko Tolvay, Gli interventi per l’inclusione e per la riduzione dell’abbandono scolastico nel Programma Operativo Nazionale 2014-2020 "Per la scuola: Competenze e ambienti per l’apprendimento". Un modello descrittivo dell’impatto delle iniziative delle scuole sul comportamento scolastico degli studenti in "WELFARE E ERGONOMIA" 2/2017, pp 167-186, DOI: 10.3280/WE2017-002009