Rethinking educational services in the perspective of sustainability: Three work proposals to cultivate capabilities environments

Journal title EXCELLENCE AND INNOVATION IN LEARNING AND TEACHING
Author/s Claudio Pignalberi
Publishing Year 2019 Issue 2019/1
Language Italian Pages 15 P. 77-91 File size 305 KB
DOI 10.3280/EXI2019-001005
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Starting from the UN Agenda 2030, the paper aim to propose a reading path regarding the possible applicability of some fourth goal actions (quality education) in order to promote sustainable education in educa-tional services. It proposes, in a particular way, three paths of work based on the value of agency, capability and generativity for the growing of ed-ucational environments that invest in social practices and that know how to better orient, in the learner, the (auto)direction.

Keywords: Agentivity, capability, community of practice, informal learn-ing, social practice

  1. Alessandrini, G. (2017). Atlante di Pedagogia del lavoro. Milano: FrancoAngeli.
  2. Arendt, H. (1989). Vita activa. Milano: Bompiani.
  3. Argyris, C. & Schön, D.A. (2005). Apprendimento organizzativo. Teoria, metodo e pratiche. Milano: Guerini.
  4. ASviS (2018). L’Italia e gli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile. Roma: ASviS.
  5. Binanti, L. (2014). La capacitazione in prospettiva pedagogica. Lecce-Brescia: Pensa Multimedia.
  6. Borghi, B.Q. & Guerra, L. (2007). Manuale di didattica per l’asilo nido. Roma-Bari: Laterza.
  7. Bruner, J. (1984). Autobiografia. Roma: Armando.
  8. Demetrio, D. (1990). L’età adulta. Teorie dell’identità e pedagogia dello sviluppo. Roma: La Nuova Italia Scientifica.
  9. Dewey, J. (1949). Democrazia e educazione. Firenze: La Nuova Italia.
  10. Ellerani, P. (2017). Costruire l’ambiente di apprendimento. Prospettive di cooperative learning, service learning e problem-based learning. Teramo: Lisciani Scuola.
  11. ISTAT (2019). Rapporto SDGS 2019. Informazioni statistiche per l’Agenda 2030 in Italia. Roma: Istat.
  12. Mantovani, P. (2008). Accogliere per Educare. Pratiche e saperi dei servizi per l’infanzia. Trento: Erickson.
  13. Margiotta, U. (2018). La formazione dei talenti. Tutti i bambini sono un dono, il talento non è un dono. Milano: FrancoAngeli.
  14. MIUR (2017). Piano per l’Educazione alla Sostenibilità.
  15. Nussbaum, M.C. (2011). Non per profitto. Perché le democrazie hanno bisogno della cultura umanistica. Bologna: il Mulino.
  16. Nussbaum, M.C. (2012). Creare capacità. Liberarsi dalla dittatura del Pil. Bologna: il Mulino.
  17. OECD (2019). Trends Shaping Education 2019. Paris: OECD Publishing.
  18. ONU (2015). Trasformare il nostro mondo: l’Agenda 2030 per lo Sviluppo Sostenibile. Risoluzione dell’Assemblea Generale, 25 settembre 2015.
  19. Pignalberi, C. (2017). La dimensione informale degli apprendimenti: sviluppare “possibili” traiettorie nella direzione del lavoro. METIS, VII, 1.
  20. Rogers, C.R. (1973). Libertà nell’apprendimento. Firenze: Giunti.
  21. Sen, A.K. (2000). Lo sviluppo è libertà. Perché non c’è crescita senza democrazia. Milano: Mondadori.
  22. Tough, A. (1971). The Adult’s Learning Projects. Toronto: OISE Press.
  23. Urbani, C. (2018). Lo sviluppo professionale docente dalle competenze alla capacitazione. Un modello per la prescolastica. Milano: FrancoAngeli.
  24. Vygotskij, L.S. (1966). Pensiero e linguaggio. Firenze: Universitaria Barbera.
  25. Wenger, E. (2006). Comunità di Pratica. Apprendimento, significato e identità. Milano: Cortina Raffaello.

Claudio Pignalberi, Ripensare i servizi educativi nella prospettiva della sostenibilità: tre proposte di lavoro per coltivare ambienti capacitanti in "EXCELLENCE AND INNOVATION IN LEARNING AND TEACHING" 1/2019, pp 77-91, DOI: 10.3280/EXI2019-001005