Technical tests of innovative teaching. The students point of view of the Department of Communication and Social Research of Sapienza

Journal title SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI
Author/s Renato Fontana, Erika De Marchis, Elena Valentini
Publishing Year 2019 Issue 2019/1 Language Italian
Pages 15 P. 224-238 File size 201 KB
DOI 10.3280/SISS2019-001018
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The article reports the results of a research about processes and contents relat-ed to the innovation in teaching which implies substantial changes in the man-agement of university education. Through a case study focused on the didactics at the Department of Communication and Social Research of Sapienza University of Rome, the paper aims at studying how the innovations of didactic practices, teaching models and styles of knowledge sharing modify the function of educa-tion and learning. Moreover, the article has the objective of investigating students points of view about the attended courses.

Keywords: Didactics; innovation; learning; students points of view.

  1. Agnoli M.S. (2004). Il disegno della ricerca sociale. Roma: Carocci Editore.
  2. Benadusi L. e Molina S., a cura di (2018). Le competenze. Una mappa per orientarsi. Bologna: il Mulino.
  3. Benati S. e Chiari G. (2008). I meccanismi dell’apprendimento cooperativo: un approccio di scelta razionale. Trento: Quaderni del Dipartimento di Sociologia e Ricerca Sociale.
  4. Braga A. (2017). La didattica universitaria. Una rotta per il futuro delle università. Scuola democratica, 2: 417-432. DOI: 10.12828/87597
  5. Dewey J. (1916). Democracy and Education. New York: The Macmillan Company (trad.it.: Democrazia e Educazione. Milano: Sansoni Edizioni, 2008).
  6. Falcinelli F., Gaggioli C. e Capponi A. (2016). Imparare ad imparare: stili di apprendimento e di insegnamento a confronto. Form@re. Open Journal per la formazione in rete, 2, 16: 242-257.
  7. Falcinelli F., Filomia M., Santucci V. e Vinti G. (2018). Learning to learn: un’esperienza di formazione rivolta ai docenti universitari dell’Università degli Studi di Perugia. Education Sciences & Society, 2, 260-269.
  8. Felisatti E., Serbati A. (2014). Professionalità docente e innovazione didattica. Una proposta dell’Università di Padova per lo sviluppo professionale dei docenti universitari. Formazione e Insegnamento, 12(1), 137-153.
  9. Felisatti E. e Serbati A., a cura di (2017). Preparare alla professionalità docente e innovare la didattica universitaria. Milano: FrancoAngeli.
  10. Fontana R., Piscopo C. and Nemmo E. (2018). Cross-cutting Competences and Soft Skills in Digital Professions: Konwledge-sharing and Social Stratification in the World of Tomorrow. In: Larsen C., Rand S., Schmid A. and Dean A., eds., Developing Skills in a Changing World of Work: Concepts, Measurement and Data. Munchen, Mering: Rainer Hampp Verlag.
  11. Morcellini M. (2003). L’orientamento nella società della comunicazione. In: Grimaldi A., a cura di, Orientare l’orientamento: modelli, strumenti ed esperienze a confronto. Milano: FrancoAngeli.
  12. Poce A. (2010). Valutare l’innovazione nella didattica universitaria. Esempi internazionali di buone pratiche presso le università di Nottingham, Marne La Vallèe e Roma Tre. Roma: Edizioni Nuova Cultura.
  13. Semeraro R. (2006). La valutazione della didattica universitaria. Paradigmi scientifici, rivisitazioni metodologiche, approcci multidimensionali. Milano: FrancoAngeli.
  14. Sharan Y. e Sharan S. (1998). Gli alunni fanno ricerca. L’apprendimento in gruppi cooperativi. Trento: Erikson.
  15. Sorzio P. (2009). Dewey e l’educazione progressiva. Roma: Carocci.

Renato Fontana, Erika De Marchis, Elena Valentini, Prove tecniche di didattica innovativa. Il punto di vista degli studenti del Dipartimento di Comunicazione e Ricerca Sociale della Sapienza in "SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI" 1/2019, pp 224-238, DOI: 10.3280/SISS2019-001018